2557
Sök

ABS slår på vid mjuk inbromsning på saab 900

3 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Hejsan,
Vid det flesta fall när jag skall bromsa slår ABS:en på, jag känner och hör alltså de pulserade vågorna av ABS, detta sker även vid mjukare inbromsningar.
Är ganska ny på det här med bilar så jag vet inte riktigt hur jag skall åtgärda detta. Bromsarna fungerar annars  som vanligt och gick igenom besiktningen. Någon som har tips?

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
2 mars 2009
inte dåliga  vinter puckar då? tongue

4 586 Inlägg
2 mars 2009
känns det även i bilen när du bromsar?

absen låter mer än den känns.

provat att panikbromsa sedan hållit stumt tills bilen stannat då det är halt ute?

Med.lem
3 759 Inlägg
2 mars 2009
Kan med nästan 100% säkerhet säga att det är sprickor i nån av "ABS-ringarna" eller vad den kallas, sitter en sån på varje hjul.

Min mamma har precis samma symtom på hennes 900.

Är inget att bry sig om, när en spricka kommer så tror abs givaren att hjulet är låst och försöker då lösa det genom att börja pulsera...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Servicerådgivare
715 Inlägg
2 mars 2009
Mr_EmCom skrev:
Kan med nästan 100% säkerhet säga att det är sprickor i nån av "ABS-ringarna" eller vad den kallas, sitter en sån på varje hjul.

Är inget att bry sig om, när en spricka kommer så tror abs givaren att hjulet är låst och försöker då lösa det genom att börja pulsera...

skulle vilja säga det samma har varit med om samma symtom på andra bilar då har de varit ABS-ringen som varit kass!

// Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

290 Inlägg
2 mars 2009
chrille_ skrev:
Mr_EmCom skrev:

skulle vilja säga det samma har varit med om samma symtom på andra bilar då har de varit ABS-ringen som varit kass!

// Chrille_

instämmer

1 688 Inlägg
3 mars 2009
På Saab sitter abs-kransen som så många andra bilar på drivaxeln.
E man lite händig så byter man den enkelt själv. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

101 Inlägg
3 mars 2009
Har man volvo går det att byta abs kransen lös. Det går kanske på saab också?

Håller med övriga att det är med säkerhet en krans som är sprucken.

Sök