Jag har inhandlat ett Banner Gelebatteri på 760A och jag undrar om det räcker eller kan jag koppla ihop med batteriet som jag använder (OK/Q8 vet ej styrkan). Eller bör jag inhandla ett till Banner?
Jag har följande produkter:
Mittkonsollen har ersatts av en baslåda med 2st 10" Rockford Fosgate T110D2 Power samt en 7" skärm och i dörrarna sitter det 3st GAS ALPHA 62X detta drivs av 2st GAS SILVERC2 steg samt ett Gas silver C1 steg tillsammans med 2st kondensatorer GAS CAP10D och givetvis har huvudenheten DVD. 2st 7" skärmar i taket.
Ursäkta om jag är petig, men Bannerbatteriet är ett AGM-batteri (inte GEL). Det är två olika batteritekniker.
Det batteriet är ju ganska kraftigt, men den totalt effekten för alla steg är över 1000 WRMS och man brukar rekommendera ett bra batteri per 1000 WRMS. Det bästa är ju att sätta ett till likadant Banner, helt klart.
Ursäkta om jag är petig, men Bannerbatteriet är ett AGM-batteri (inte GEL). Det är två olika batteritekniker.
Det batteriet är ju ganska kraftigt, men den totalt effekten för alla steg är över 1000 WRMS och man brukar rekommendera ett bra batteri per 1000 WRMS. Det bästa är ju att sätta ett till likadant Banner, helt klart.
Har du det ordinarie batteriet under huven?
Jag kan inte mycket om detta men så här beskriver BRL Banner:
"Gelebatteri på 760A. Ett kraftpaket för speciella fordringar så som bilstereo byggen m,m. Modernaste AGM-teknologi som binder elektrolyten i fibrer och gör Running Bull förutbestämt för insatser och kraftansträngningar där andra har gett upp för länge sedan. Helt underhållningsfritt, helt förslutet läcksäkert skal. Skak och vibrationssäker. Passar till dom flesta personbilar, men även perfekt till bilstereobyggen, offroad bilar, jord och skogsbruksmaskiner m,m".
Ordinare batteri sitter under huven och jag hade tänkt att montera detta under baksätet alldeles intill stegen /Jonny
Det passar som sagt bra till exempelvis stereobyggen, det kan flera stereobyggare intyga.
BRL skriver "gelebatteri", men det är fel. Rätt ska vara "AGM-batteri". Fast nu behöver vi (jag) inte haka upp oss på just den saken, det finns ju viktigare saker att diskutera. Jag personligen skulle köpa ett till Bannerbatteri om jag kände att pengarna räckte till.
Snabbt räknat så ligger du på runt 2.4KW totalt (för jag antar att du kör basarna i ett ohm på C1-steget och två par av kiten i 2 ohm stereo på ett C2 och det sista i 4 ohm på ett C2)
Två batterier ser jag som ett minimum, helst skulle jag sett tre batterier. Men du kan ju kompletera med ett tredje senare
Snabbt räknat så ligger du på runt 2.4KW totalt (för jag antar att du kör basarna i ett ohm på C1-steget och två par av kiten i 2 ohm stereo på ett C2 och det sista i 4 ohm på ett C2)
Två batterier ser jag som ett minimum, helst skulle jag sett tre batterier. Men du kan ju kompletera med ett tredje senare
Om jag kör på 2st Banner och det batteri jag har nu, går det bra? Måste jag göra något med generatorn för att den ska orka ladda alla tre batterierna?
(Jag vill göra det riktigt direkt, men önskar att jag inte behöver köpa två Banner till)
Om jag kör på 2st Banner och det batteri jag har nu, går det bra? Måste jag göra något med generatorn för att den ska orka ladda alla tre batterierna?
(Jag vill göra det riktigt direkt, men önskar att jag inte behöver köpa två Banner till)
/Jonny
Jodå....det går. Jag tycker att du skall ha två som MINST. Skillnad på det och säga att du SKALL ha tre batterier....
Beroende på vad du har för generator idag så kan jag inte uttala mig om du behöver byta den eller ej. Det enda jag kan säga är att du skall iaf se över kablar och anslutningar som går mellan batteri och vägen till generatorn. Kanske tom. byta dem till grövre.
/Jonny
Jodå....det går. Jag tycker att du skall ha två som MINST. Skillnad på det och säga att du SKALL ha tre batterier....
Beroende på vad du har för generator idag så kan jag inte uttala mig om du behöver byta den eller ej. Det enda jag kan säga är att du skall iaf se över kablar och anslutningar som går mellan batteri och vägen till generatorn. Kanske tom. byta dem till grövre.
Jag menar om jag kan blanda batterier med olika styrkor? Kablar ska bytas till grövre, har köpt 50kvadrats . Generatorn är orginal.
/Jonny
Jag menar om jag kan blanda batterier med olika styrkor? Kablar ska bytas till grövre, har köpt 50kvadrats . Generatorn är orginal.
Jo det går....men är inget vi rekomenderar. Dröniettab kan förklara lite närmare varför.
Ang generatorn så säger inte det mig så mkt då jag inte vet vad det sitter original
Känner du att du har råd så är det väl aldrig fel med fler batterier. Sen är de givertviss bättre att köpa så du har likadana så de jobbar jämt annas kan tex bli så att du sätter bilen på laddning och för att få de "bättre" fult så sabbar du de "sämre" genom överladdning. Nåja bara tankar...