pukan2 skrev:
min a6 1,8t är chipad 2001. ok går som en raket, inte ett problem med bilen så länge jag har haft den ,förutom att koplingen brukar ta slut väldigt ofta har jag märkt
Anledningen till att kopplingen slits är för att du har chiptrimmat bilen. Alla bilar från 2000 har ett så kallat DMS svänghjul, (Dubbel Masse Svänghjul), eller som det heter på engelska DMF (Dual Mass Flywheel).
På äldre bilar har du ett ofjädrat svänghjul med fjädrande lammeler. Men idag så är allting inbyggt i en stor klump. Detta har man gjort för att få ner bränsleförbrukningen, minska vibrationerna och öka driftsäkerheten. I själva DMS:en har vi lammelerna som är fjädrade för att ta upp stötar från motorns vevaxel, hade vi inte haft ngn som helst dämpning så skulle bilen gå ryckigt. Det är alltså dämpfjädrna i lammelen som tar stryk. Lammelen skall ju kunna vrida sig i förhållande till svängjhjulet (för att ta upp stötarna), och då skall den max kunna vridas 15 grader. Man kollar detta med en speciel rigg, med ett skaft och en speciel gradskiva.
Chiptrimmar man motorn så får fjädrarna det otroligt jobbigt och slits med tiden, vilken man upplever som att kopplingen är kass.
En annan rolig detalj att känna till är hur lammelen slits. Man skulle kunna tro att lammelen "slipas" mot svänghjulet, men så är det inte riktigt. Lammelen är uppbyggt på ett flertal olika kemikalier som är sammansatt med ett limm. Det är friktionen mellan lammelen och svänghjulet som avger en värme som löser upp limmet och gör så att limmet plus kemikalierna blir till ett fint damm.
/ Grönlund
Senast redigerat av Gronlund_Racing (6 mars 2009)
Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)