3041
Sök

Undrar lite om hur pass det sliter och chippa osv en framhjulsdriven bil?

8 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, Funderar på att köpa en Audi A4 1.8t som jag sedan tänkt chippa osv.
Polarn säger till mig dock att chippa osv en Framhjulsdriven bil kommer få det att bli mkt slitage i framvagnen och saker och ting kommer lätt gå sönder..

Stämmer detta?

Tack på förhand!

80 Inlägg
1 mars 2009
#2
Nej det stämmer inte! Audi A4 är ju ganska känd för deras "lite mindre bra" framvagn smile
Kanske det han tänker på, annars är det absolut ingen fara för framvagnen.
Om du nu inte ligger och tänker burna, bromsa, tokgasa, manöver-svängar som
en galning är det helt ok tongue
Senast redigerat av roadii (1 mars 2009)

Volvo & Audi!

2 337 Inlägg
1 mars 2009
#3
Bara ett chip gör ju inte en A4 1.8T till en fullblodsracer, så det blir inte direkt något större slitage på framvagnen.

8 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#4
tack för svaren, då behöver jag inte nojja över att köpa en sån och trimma ;P

3 182 Inlägg
1 mars 2009
#5
min a6 1,8t är chipad 2001. ok går som en raket, inte ett problem med bilen så länge jag har haft den ,förutom att koplingen brukar ta slut väldigt ofta har jag märkt smile

1 926 Inlägg
1 mars 2009
#6
Om du kör med huvudet och inte med foten så ska du se att det inte är någon fara.

Att hela tiden leka F1 förare där emot är nog inte sååå bra kanske. wink

7 Inlägg
6 mars 2009
#7
pukan2 skrev:
min a6 1,8t är chipad 2001. ok går som en raket, inte ett problem med bilen så länge jag har haft den ,förutom att koplingen brukar ta slut väldigt ofta har jag märkt smile

Anledningen till att kopplingen slits är för att du har chiptrimmat bilen. Alla bilar från 2000 har ett så kallat DMS svänghjul, (Dubbel Masse Svänghjul), eller som det heter på engelska DMF (Dual Mass Flywheel).
På äldre bilar har du ett ofjädrat svänghjul med fjädrande lammeler. Men idag så är allting inbyggt i en stor klump. Detta har man gjort för att få ner bränsleförbrukningen, minska vibrationerna och öka driftsäkerheten. I själva DMS:en har vi lammelerna som är fjädrade för att ta upp stötar från motorns vevaxel, hade vi inte haft ngn som helst dämpning så skulle bilen gå ryckigt. Det är alltså dämpfjädrna i lammelen som tar stryk. Lammelen skall ju kunna vrida sig i förhållande till svängjhjulet (för att ta upp stötarna), och då skall den max kunna vridas 15 grader. Man kollar detta med en speciel rigg, med ett skaft och en speciel gradskiva.
Chiptrimmar man motorn så får fjädrarna det otroligt jobbigt och slits med tiden, vilken man upplever som att kopplingen är kass.

En annan rolig detalj att känna till är hur lammelen slits. Man skulle kunna tro att lammelen "slipas" mot svänghjulet, men så är det inte riktigt. Lammelen är uppbyggt på ett flertal olika kemikalier som är sammansatt med ett limm. Det är friktionen mellan lammelen och svänghjulet som avger en värme som löser upp limmet och gör så att limmet plus kemikalierna blir till ett fint damm.

/ Grönlund
Senast redigerat av Gronlund_Racing (6 mars 2009)

Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)

224 Inlägg
6 mars 2009
#8
Gronlund_Racing skrev:
pukan2 skrev:
min a6 1,8t är chipad 2001. ok går som en raket, inte ett problem med bilen så länge jag har haft den ,förutom att koplingen brukar ta slut väldigt ofta har jag märkt smile

Anledningen till att kopplingen slits är för att du har chiptrimmat bilen. Alla bilar från 2000 har ett så kallat DMS svänghjul, (Dubbel Masse Svänghjul), eller som det heter på engelska DMF (Dual Mass Flywheel).
På äldre bilar har du ett ofjädrat svänghjul med fjädrande lammeler. Men idag så är allting inbyggt i en stor klump. Detta har man gjort för att få ner bränsleförbrukningen. I själva DMS:en har vi lammelerna som är fjädrade för att ta upp stötar från motorns vevaxel, hade vi inte haft ngn som helst dämpning så skulle bilen gå ryckigt. Det är alltså dämpfjädrna i lammelen som tar stryk. Lammelen skall ju kunna vrida sig i förhållande till svängjhjulet (för att ta upp stötarna), och då skall den max kunna vridas 15 grader. Man kollar detta med en speciel rigg, med ett skaft och en speciel gradskiva.
Chiptrimmar man motorn så får fjädrarna det otroligt jobbigt och slits med tiden, vilken man upplever som att kopplingen är kass.

En annan rolig detalj att känna till är hur lammelen slits. Man skulle kunna tro att lammelen "slipas" mot svänghjulet, men så är det inte riktigt. Lammelen är uppbyggt på ett flertal olika kemikalier som är sammansatt med ett limm. Det är friktionen mellan lammelen och svänghjulet som avger en värme som löser upp limmet och gör så att limmet plus kemikalierna blir till ett fint damm.

/ Grönlund

Chääsus!! Mr Grönlund kan sina grejer :-)

Ge fan i TexasBoB!

4 586 Inlägg
6 mars 2009
#9
DLI teknik har fina kopplingsatser som gör att det drar lite bättre



Sök