3108
Sök

Oljebyte i automatlåda ?

53 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Vilka miltal skall man byta olja i en automatlåda i en Volvo V70?
mash

4 822 Inlägg
8 december 2007
Finns inga intervaller på det förutom på taxibilar så kolla hur oljan ser ut och gör en bedömning efter det om det är dags att byta den eller om du kan vänta ett tag, den kommer garanterat vara ganska mörk om inte nästan svart (ska vara röd) vilket är rätt normalt när dom har gått X antal tusen mil, det farliga är om den luktar bränt för då har oljan gått varm och det är läge att byta den snarast om man vill spara lådan.

Det går åt 8 liter för ett normalt oljebyte men hellst ska man skölja lådan lite med så 12 liter brukar bli lagom (man kan ju givetvis skölja den mer om man vill), det är bara att köra på tills du ser att det kommer ny röd olja och sen kör du lite till.

Om du ska köpa oljan på volvo så har den artnr 1161640 (4 liters dunke) och kostar 323:- för mig som anställd, alltså blir det inte speciellt dyrt att byta även om den inte skulle vara dålig för det är aldrig fel att ha fräsch olja i lådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
8 december 2007
Vet inte hur det är på volvo, men mercedes rekomenderar byte av olja var 6000:e mil

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

4 822 Inlägg
8 december 2007
Trozzo skrev:
Vet inte hur det är på volvo, men mercedes rekomenderar byte av olja var 6000:e mil

Finns som sagt inte med i någon service utan man får säga till om man vill ha bytt den.

6000 mil låter som en vettig intervall, blir var 3:e eller var 4:e service beroende på om det är 1500 eller 2000 mil intervall.

Mvh Christian

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 december 2007
Christian S skrev:
Trozzo skrev:

Finns som sagt inte med i någon service utan man får säga till om man vill ha bytt den.

6000 mil låter som en vettig intervall, blir var 3:e eller var 4:e service beroende på om det är 1500 eller 2000 mil intervall.

Jag gjorde 19500mils-servicen och då kollade dom oljan i lådan, men bytte aldrig.

Dom gjorde det trots att dom inte ska då? smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

874 Inlägg
8 december 2007
Lånar den här tråden lite, min Calibra är en automat har tänkt byta olja på den ett tag. Men var fyller man på den? nån som vet?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

162 Inlägg
8 december 2007
brillmongo skrev:
Lånar den här tråden lite, min Calibra är en automat har tänkt byta olja på den ett tag. Men var fyller man på den? nån som vet?

På Scorpion fyller man på oljan i röret för mätstickan.

4 822 Inlägg
8 december 2007
John87 skrev:
Christian S skrev:
Trozzo skrev:

Jag gjorde 19500mils-servicen och då kollade dom oljan i lådan, men bytte aldrig.

Dom kollade väll oljenivån så att den va ok, är ju skillnad på att kolla invån och byta.

Mvh Christian

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 december 2007
Christian S skrev:
John87 skrev:

Dom kollade väll oljenivån så att den va ok, är ju skillnad på att kolla invån och byta.

Så även om det skulle vara för lite olja och/eller att den var svart så skulle dom inte bytt den?
Låter ju konstigt att en så viktig sak inte ingår i servicen där de säger att de byter oljor.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

53 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Christian S skrev:
John87 skrev:

Så även om det skulle vara för lite olja och/eller att den var svart så skulle dom inte bytt den?
Låter ju konstigt att en så viktig sak inte ingår i servicen där de säger att de byter oljor.

Det de som är promlemet. Jag har Volvos serviceschema men det står inget om oljebyte i automatlådan.

162 Inlägg
9 december 2007
Fråga på Volvo. På Scorpion är det 8000 mil.

RM-operatör
667 Inlägg
5 oktober 2008
Skrämmer liv i den här gamla tråden.
Min 00:a V70 har 5-stegade automaten. Enligt instruktionsboken så ska den 5-växlade bara ha Volvos egna special-olja(dock står det inga betäckningar/kvaliteter om den), emedans den 4-stegade kan ha Dextron3-oljan.

Det jag undrar är vad det är för skillnader på oljorna, och min låda som gått över 43,000, är det lika noga med den att det är special-oljan, eller kan jag köra med Dextron3? Sistnämnda är trots allt en tredjedel av priset emot specialen.

53 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
mash100 skrev:
John87 skrev:
Christian S skrev:

Det de som är promlemet. Jag har Volvos serviceschema men det står inget om oljebyte i automatlådan.

kan man byta olja själv i automatlåda.?måste den blåsas ?
tacksam för svar

Sök