4337
Sök

Borttagning av ljud demp, kan problem uppstå

116 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
hej har en 740 turbo, med 2,5".har köpt en jappsdemp till den och den är monterad, men får inte ut någe ljud alls. så jag måste ta bord dempen som sitter innan avgaskröken (den som svänger över bakaxeln)
och kör rakt rör, har hört att turbons effekt kan minska, eftersom den behöver motstånd. stämmer det och vad kan jag då göra?

sen undrar jag om jag kan dra helt raka rör från turbon och inte svänga överbakaxeln,

tack på förhand

mvh jocke

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 mars 2009
Nej det stämmer inte, turbon vill andas så lätt som möjligt! Det är bara att smälla dit ett rör, men akta dig för traktorljudet.. smile

116 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
haha okey tack

49 Inlägg
10 mars 2009
axelj skrev:
Nej det stämmer inte, turbon vill andas så lätt som möjligt! Det är bara att smälla dit ett rör, men akta dig för traktorljudet.. smile

Helt rätt! Däremot på en sug motor så kan man jobba med "akustiken i röret genom att kona det. Likt vad som använts på F1-bilar. Jag gjorde någon CFD analys nyligen på en 2takts-pipa till en kross, det är liknande princip. Men inget som egentligen är värt mödan för en hemmapulare. Håller på med sådant på högskolan, därav tänkte jag att jag svarar.

Vad du däremot kan göra är att testa lite olika längder på pipan för att ändra rörets "ton", det är bara att laborera. Längden har betydelse big_smile eller hur var det nu? tonguecool

Sök