3310
Sök

Sitta med när någon provkör bil?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 mars 2009
Samma här, skulle aldrig lämna någon testa bilen utan vara med.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2009
När man provkör önskar man vara själv, när man säljer vill man åka med.

Men jag förstår de säljare som inte vågar lämna ut bilen till en främmande person och skulle absolut inte ta illa upp om säljaren vill åka med när jag tittar på en bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 067 Inlägg
11 mars 2009
Lämnar du ut nycklarna klassas det som olovligt förfogande.  Något som polisen högaktligen skiter i.  Går ej att få ersättning från försäkring..   Eventuellt om de kvaddar den och den återfinns..   Långtifrån säkert dock.

Tar de en låst bil med stulna nycklar eller bryter upp bilen och far med den är det stöld och traffbart.  Försäkringen gäller.

Åk med på provturen.   Enklast så..

Almännt tokig
481 Inlägg
11 mars 2009
Bilar för över 10k åker jag med defenetivt. under nja i vissa fall.

Inline sixes ist sie scheisse.......

144 Inlägg
11 mars 2009
Har själv sålt några bilar och anser att provkörningen endast ska ske när "affären" är klar, givetvis beror det helt på vad det är för slags bil och årsmodell. Gamla bilar kräver provkörning allt möjligt kan vara fel, mendans en ny bil inte rimligtvis kan uppföra sig märkligt. Skulla aldrig låta någon provköra min M5:a, de flesta är garanterat oseriösa och vill bara gasa lite V8. Om du släpper iväg någon i din bil, har du ingen koll på om han orsakar några skador, tex kör på något eller missahndlar bilen i allmenhet. Mitt råd är, sitt med då kör personen mer ansvarsfullt.

Robban

Robert

369 Inlägg
11 mars 2009
DoWahDiddy skrev:
Jag vet jag att jag själv gärna kör utan säljaren när jag skall köpa bil. Och man ska ju pressa bilen en del vid provkörning så att man vet att det håller. Men visst bör man vänta tills dess att den kommit upp i temperatur.

När jag har sålt bilar så har jag aldrig följt med om inte köparen velat det.

Jag vet att det inte är riktigt "rätt" att inte åka med, men det känns bättre att kunna diskutera med en bekant då man ofta har någon sådan med sig utan att säljaren hör allt man diskuterar.

Håller med här.. Visst helst vill jag följa med när någon provkör min bil.. Men när jag själv ska provköra så vill jag helst provköra utan säljaren.. Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Sök