3286
Sök

Köpråd: Begagnad Saab 9-3?

584 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag ska snart titta på en saab 93 -00 som har gått 12000 mil och jag undrar vad man ska titta efter och tänka på när man provkör den? tack på förhand!
Senast redigerat av chrizz (24 juni 2006)


Avstängd
1 106 Inlägg
21 juni 2006
#2
Du bör kolla:
Digitaldisplayer(känt på saab)
Ac:n bör kollas
Kan finnas samma fel som på NG900 ibland.
Avgassystemet på sugmotorn 2,0i. Ha ofta hört att sugmototrer har problem med att ljuddämparen rostar sönder.
Fjädringen brukar inte hålla mer än 10000 mil om man kör hård körning.

Om man tar Viggen eller Aero så finns det något man önskar att ha tidigare. Tro mig. Jag ångrar att jag sålde min gamla 900-96 som har nu gått 60500 mil. Den är snabbare än min Saab 9-3 2,0t 150. Nu önskar jag att jag hade min NG900-96. Så köp hellre en viggen eller Aero.

Livet startar vid 220 km/h

584 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
#3
Digitaldisplayer vad är det man ska kolla då??
Hur vet man om fjädringen behöver bytas?
Det e 200 hk i den här 93.an.. de borde väl räcka??


MX-rider
16 Inlägg
24 juni 2006
#4
Kolla växellådan! Saab har jätte stora problem med växellådan på 93an, är bilen dessutom sänkt så tar den betydligt mer stryk enligt saab. Vår saab 93 har gått 20 000 mil och är inne på vår tredje växellåda.


preem pump
836 Inlägg
24 juni 2006
#5
det är främst displayen till färddatorn som det brukar dö ett gäng pixlar på
alltså det fattas lite av bokstäverna när det står något på displayen.

du märker om dämparna/fjädrarna är slut om bilen är ovanligt mjuk och svajjig
eftersom att bilen har 200hk original så ska du ju kunna ta en 90 graders böj i 200 smile
det är ju en saab
skämt åsido den ska inte vara svajjig och mjuk, kolla om dom e bytta

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Administratör
11 961 Inlägg
24 juni 2006
#6
Följ rubrikanvisningarna i fortsättningen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

Vi kommer att låsa trådar som inte följer dem.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#7
Saabare skrev:
Du bör kolla:
Digitaldisplayer(känt på saab)
Ac:n bör kollas
Kan finnas samma fel som på NG900 ibland.
Avgassystemet på sugmotorn 2,0i. Ha ofta hört att sugmototrer har problem med att ljuddämparen rostar sönder.
Fjädringen brukar inte hålla mer än 10000 mil om man kör hård körning.

Om man tar Viggen eller Aero så finns det något man önskar att ha tidigare. Tro mig. Jag ångrar att jag sålde min gamla 900-96 som har nu gått 60500 mil. Den är snabbare än min Saab 9-3 2,0t 150. Nu önskar jag att jag hade min NG900-96. Så köp hellre en viggen eller Aero.

Finns inga sugmotorer på 9-3'an... minsta är 154 hk lätt-trycks turbo...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#8
JKARLSSON skrev:
Kolla växellådan! Saab har jätte stora problem med växellådan på 93an, är bilen dessutom sänkt så tar den betydligt mer stryk enligt saab. Vår saab 93 har gått 20 000 mil och är inne på vår tredje växellåda.

Vad är det för problem dom haft med växellådorna? Jag har kört tonvis med SAAB'ar som rullat allt ifrån 0 - 25000 mil och om växelföringen inte är felinställd så borde lådan funka kanonbra, speciellt om man lägger i den nya boot-oljan...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#9
Eddie_Boy skrev:
Digitaldisplayer vad är det man ska kolla då??
Hur vet man om fjädringen behöver bytas?
Det e 200 hk i den här 93.an.. de borde väl räcka??

Det som han menar med displayer är att dom ofta tappar pixlar, delar utav text m.m. försvinner efter ett tag. Detta är känt problem med 9-3 och 9-5'ans displayer, ACC displayen brukar klara sig bättre än SID'en...

Fjädringen behöver du sällan byta dock dämparna, dom brukar gå ca 9-12000 mil, finns undantag. Känns bilen gungig och att den kränger mycket, får eftergungningar när man kör över någon ojämnhet i vägen tex då brukar det vara så att dämparna är slut...

200 hk räcker gott o väl, men om du får tag i en -01'a så hade jag heller köpt den, det var rejält mycket förändringar mellan -00 och -01, bland annat fick -01'an den nya T7 motorn som enligt mig är en grymt bra motor om man servar den rätt och byter olja OFTA...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Administratör
11 961 Inlägg
24 juni 2006
#10
Founder skrev:
Saabare skrev:
Du bör kolla:
Digitaldisplayer(känt på saab)
Ac:n bör kollas
Kan finnas samma fel som på NG900 ibland.
Avgassystemet på sugmotorn 2,0i. Ha ofta hört att sugmototrer har problem med att ljuddämparen rostar sönder.
Fjädringen brukar inte hålla mer än 10000 mil om man kör hård körning.

Om man tar Viggen eller Aero så finns det något man önskar att ha tidigare. Tro mig. Jag ångrar att jag sålde min gamla 900-96 som har nu gått 60500 mil. Den är snabbare än min Saab 9-3 2,0t 150. Nu önskar jag att jag hade min NG900-96. Så köp hellre en viggen eller Aero.

Finns inga sugmotorer på 9-3'an... minsta är 154 hk lätt-trycks turbo...

Fel. Finns på ~130hk och utan turbo också så vitt jag vet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Avstängd
1 106 Inlägg
24 juni 2006
#11
chrizz skrev:
Founder skrev:
Saabare skrev:
Du bör kolla:
Digitaldisplayer(känt på saab)
Ac:n bör kollas
Kan finnas samma fel som på NG900 ibland.
Avgassystemet på sugmotorn 2,0i. Ha ofta hört att sugmototrer har problem med att ljuddämparen rostar sönder.
Fjädringen brukar inte hålla mer än 10000 mil om man kör hård körning.

Om man tar Viggen eller Aero så finns det något man önskar att ha tidigare. Tro mig. Jag ångrar att jag sålde min gamla 900-96 som har nu gått 60500 mil. Den är snabbare än min Saab 9-3 2,0t 150. Nu önskar jag att jag hade min NG900-96. Så köp hellre en viggen eller Aero.

Finns inga sugmotorer på 9-3'an... minsta är 154 hk lätt-trycks turbo...

Fel. Finns på ~130hk och utan turbo också så vitt jag vet.

Helt rätt chrizz. 2,0 130 hk är utan turbo. Den motorn sitter i de flesta 900, 9000 o 9-3. Jag har själv sett 9-3 med sugmotor.
Senast redigerat av Saabare (24 juni 2006)

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#12
Saabare skrev:
chrizz skrev:
Founder skrev:

Finns inga sugmotorer på 9-3'an... minsta är 154 hk lätt-trycks turbo...

Fel. Finns på ~130hk och utan turbo också så vitt jag vet.

Helt rätt chrizz. 2,0 130 hk är utan turbo. Den motorn sitter i de flesta 900, 9000 o 9-3. Jag har själv sett 9-3 med sugmotor.

Det har ni faktiskt rätt i, men endast på -98 och -99'ans årsmodell sedan togs den bort... Fanns även en 2,3i variant på 9-3 1998... dessa är dock relativt sällsynta...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
24 juni 2006
#13
Även på årsmodell 2000 finns 2,0i men då är det sista årsmodellen det finns sugmotor på OG9-3 kolla på den bilen
http://www.blocket.se/vi/8542353.htm?ca=15_s

2,3i byttes ut mot 154 hästaren.
Senast redigerat av Saabare (24 juni 2006)

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
24 juni 2006
#14
Saabare skrev:
Även på årsmodell 2000 finns 2,0i men då är det sista årsmodellen det finns sugmotor på OG9-3 kolla på den bilen
http://www.blocket.se/vi/8542353.htm?ca=15_s

2,3i byttes ut mot 154 hästaren.

2,0t 154 hästare fanns med i releasen av 9-3 1998 så den motorn var ingen ersättare för 2,3i...

2,0t fanns faktiskt till 900 & 9000 redan 1997...
Senast redigerat av Founder (24 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
24 juni 2006
#15
Founder skrev:
Saabare skrev:
Även på årsmodell 2000 finns 2,0i men då är det sista årsmodellen det finns sugmotor på OG9-3 kolla på den bilen
http://www.blocket.se/vi/8542353.htm?ca=15_s

2,3i byttes ut mot 154 hästaren.

2,0t 154 hästare fanns med i releasen av 9-3 1998 så den motorn var ingen ersättare för 2,3i...

2,0t fanns faktiskt till 900 & 9000 redan 1997...

900:an fanns bara som fulltryckare. 2,0 ltt finns bara i 9000, 9-3 o 9-5
Senast redigerat av Saabare (11 juli 2006)

Livet startar vid 220 km/h


Sök