2982
Sök

Lådbygge av dubbla xzound 12"

181 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite hjälp att räkna ut vad jag skall bygga för låda till mina xzound 12"are på 1000/500rm, jag ska ha två såna och dom ska sitta i en mercedes 230 -89 w124 sedan. tänkte ha en portad låda och en avskärmningsvägg mellan dom, det står på hemsidan någonting om 56.6 liters låda (per bas), vad tror ni om detta?

Musiken jag spelar är väldigt blandad men i stora drag är det hiphop som gäller och jag vill ha någon blandning mellan tung och snärtig bas

2 st 60oz magneter, dubbel spole och extremt kraftigt gummi-upphäng.

Ved. belastning: 500W RMS
Max belastning: 1000W

Specifications:

Size:           12" subwoofer
Impedance:      dual 4ohm
Power handling: 500W RMS
                1000W Max
Revc:           2x2.8ohm
Fo:             24.5Hz
Sd:             49.987msqM
BL:             22.8TM
Qms:            3.622
Qes:            0.403
Qts:            0.363
SPLo:           85.6dB
Vas:            60.5L
Xmax:           +/-13mm
Voice coil:     2.5"BASV
Magnet:         2x60oz
Djup:           25 cm
Senast redigerat av Perrrra_ (7 januari 2009)

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

733 Inlägg
8 januari 2009
om du bygger två lådor på 56,6 liter/ st. och sätter i en st. 4" port/låda så bör det fungera ganska bra.. runt 19 cm långa bör rören vara totalt med trattarna..dämpull är något jag själv inte använder för jag gillar att spela högt, men om du vill kan du använda det i lådan.. spelar det "högre" med dörrarna öppna så kan du prova korta dina portar några cm tills du blir nöjd. detta är uträknat i ett program så jag vet inte hur det blir i verkligheten, men jag tror nog att det ska funka bra!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

181 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:
om du bygger två lådor på 56,6 liter/ st. och sätter i en st. 4" port/låda så bör det fungera ganska bra.. runt 19 cm långa bör rören vara totalt med trattarna..dämpull är något jag själv inte använder för jag gillar att spela högt, men om du vill kan du använda det i lådan.. spelar det "högre" med dörrarna öppna så kan du prova korta dina portar några cm tills du blir nöjd. detta är uträknat i ett program så jag vet inte hur det blir i verkligheten, men jag tror nog att det ska funka bra!

M.v.h. Emil

Okey, men när man vet att lådan ska vara 56,6 liter/styck hur kan man få veta måtten på lådan ex 50cmx40x70 ?

733 Inlägg
8 januari 2009
glömde skriva det att lådan ska vara plus portvolym och volym för basen så den bör hamna på ca 60 liter på insidan/st....vad har du för mått i bagaget på din bil? det är kanske lättare om du skriver det så akn man räkna ut det lättare. vad för material har du tänkt att bygga i? 19mm eller 22?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

181 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:
glömde skriva det att lådan ska vara plus portvolym och volym för basen så den bör hamna på ca 60 liter på insidan/st....vad har du för mått i bagaget på din bil? det är kanske lättare om du skriver det så akn man räkna ut det lättare. vad för material har du tänkt att bygga i? 19mm eller 22?

M.v.h. Emil

Okej, måtten är

Maxbredden på lådan kan vara 80cm, Den kan vara 50cm hög och 80cm djup och jag hade tänkt bygga den i 22 mm mdf smile

1 045 Inlägg
8 januari 2009
du ska nog räkna på en bandpass låda och få upp portarna i hatthyllan.

blir inge bra med en portad i din bil.

181 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
NMI skrev:
du ska nog räkna på en bandpass låda och få upp portarna i hatthyllan.

blir inge bra med en portad i din bil.

Skulle du kunna tänka dig hjälpa med en ritning för bandpass låda åt mig?

21 761 Inlägg
9 januari 2009
Har räknat på en 3-kammars bandpass med portad mittenkammare, men jag har inte testat basen och kan inte garantera resultatet.

Sluten kammare (per kammare): 22 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 50 liter och 6" rör som är 14 cm långt, endast dämpmatta på botten. Konade trattar i båda ändar av röret är ett måste för att minska risken för flåsljud.

Någon ritning för lådan kan jag inte ge, men du får väl höra med NMI om han kan hjälpa till. Kanske han räknar ut en bandpass också, inte omöjligt. smile

181 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har räknat på en 3-kammars bandpass med portad mittenkammare, men jag har inte testat basen och kan inte garantera resultatet.

Sluten kammare (per kammare): 22 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 50 liter och 6" rör som är 14 cm långt, endast dämpmatta på botten. Konade trattar i båda ändar av röret är ett måste för att minska risken för flåsljud.

Någon ritning för lådan kan jag inte ge, men du får väl höra med NMI om han kan hjälpa till. Kanske han räknar ut en bandpass också, inte omöjligt. smile

får försöka kontakta honom och se om han kan hjälpa med ritningar till en bandpass låda smile tack för hjälpen

1 045 Inlägg
11 januari 2009
har inte programmet på denna dator, och har ej testat dessa basar i bandpass, så kan tyvärr bara "gissa" på en bandpass låda, dock brukar Drönirettab räkna bra lådor, och skulle du inte vara nöjd med den så får du höra av dig kanske jag har nån annan ide på låda, men annaers tycker jag du ska prova med den han skrev.

10 Inlägg
15 mars 2009
Tja perrrra fick du nån lådritning om du har en vill du dela med dig ska bygga en till mina basar med har samma basar som dig 2 st

Mvh Dragon

Sök