4485
Sök

En tråd om varvtalsgivare, förpump, förpumpsrelä, trimning, och lite mekande på min BMW 525 TD...

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
Hej alla glada!

Tänkte att jag skulle göra en tråd om mitt arbete med 525:an...

Problemen:
*Bilen är svårstartad när man kommer ner mot 20-30 liter i tanken.
*Ibland får den för sig att den ska ha tomgång på 3000rpm och i samband
med det fungerar inte varvräknaren.
*Vart sitter relät till förpumpen!?
*Fungerar förpumpen över huvud taget?
*Generatorn laddar dåligt och jag har dåligt batteri.

Spekulationer:
*Anledningen till att den är svårstartad med lite bränsle är med stor
sannorlikhet något strul med förpumpen.
*Anledningen att det får för sig att ha tomgång på 3000rpm tror jag tyder på
glapp/trasig varvtalsgivare alt. kalelbrott...

Jobb:
Plockade ur förpumpen för ett tag sedan då den inte pumpade. Provkörde den "på land" med batteriladdaren och den snurrade fint. Testade dock inte i vattenbad dum som jag var..
Det visade sig att jag inte fick fram någon ström till pumpen. När jag då letade var det ingen som kunde tala om för mig vart relät satt,(inte äns BMW själva) så jag kopplade in ett vanligt extraljusrelä så länge...
Skillnaden blir att den går på tändingsström istället. Annars ska den gå 10-15sek när man vrider på tändningen för att därefter gå konstant när motorn går runt.
Tyvärr var detta utan resultat så problemet kvarstår!

Nu har jag tagit reda på var relät sitter! Det sitter under plastkåpan till styrboxen på längst bak till vänster i motorrumet (om man står framför bilen) Där sitter det 2st reläer. Ett vitt och ett svart. Det vita har med insprutningspumpen att göra och det svarta har med förpumpen i tanken att göra..
Artnr: 12.63-2244872
Beställde ett nytt på bmw till en kostnad av 143:-

Nu är ju bara frågan vad jag ska göra med förpumpen!? Ska testa den i en vattenhink för att se om den läcker. Sen ska jag även kontrollera returslangar från spridarna samt byta bränslefilter.

Sedan ska jag även beställa en ny varvtalsgivare (eller om jag tar en från skroten) Bmw ska ha 1065:- för en ny.

Jag kommer återkomma med mitt arbete och felsökning i hopp om att hjälpa andra...

Hej så länge!
MVH Per
Senast redigerat av Blacksmoke (17 december 2008)

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#2
Fan! Imore stannade bilen med 25 liter i tanken! Nu får det snart bli helg så man kan fixa den!!!!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Följ strömmen..
233 Inlägg
19 december 2008
#3
Generatorn kan ladda dåligt pga dåligt batteri. Jag skulle rekommendera att byta batteriet innan du gör något åt generatorn, för att testa.

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#4
Jo det ska jag göra föst av allt! Sitter ett dåligt 66Ah i nu. Ska väl sätta i ett som ligger närmare 100Ah tänkte jag...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Avstängd
74 Inlägg
19 december 2008
#5
bytte förpumpen i min 325.a och den ramlade det plastbitar ur när man skakade, så plasten blir väl gammal i dom.

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#6
Hej på er!

Nu har jag äntligen fått lite ledigt så jag kan pyssla med bilen...

Har nu bytt relät till förpumpen som satt till vänster bak (framifrån sett) i motorrummet. Anledningen till att det inte funkade med extraljusrelät var att kompisen som kopplade in det fick hjärnsläpp och kopplade fel...

Hur som hellst så fick jag nu fram ström till pumpen och provkörde den i ett vattenbad... Den sprutade vatten hur fint som hellst.
Sen monterade jag tillbaka allt i tanken och skulle lossa slangen frame vid filtret för att se hur det sprutade där. Följden blev att slangnippeln vid filtret gick av så jag var tvungen att göra en nödlösning med hjälp av en trädgårdsslang och slangklämmor...

Efter den här insatsen har den fungerat. Har nu 10liter i tanken och den startar hur fint som hellst.. känns skönt att jag slipper inhandla en pump.

Men jag har ju lite annat att göra...

Returslangarna är kassa!
Nytt batteri ska inhandlas!
Skaffa ny varvtalsgivare eftersom den spökar förtfarande!
Ev. byta kolen i generatorn!

Sen koller vi till det roliga! Trimma genom att ge motorn lite mer diesel=)

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#7
Här har ni lite bilder på arbetet. Säg till om ni undrar över något annat jag inte fått med på bild.
Jag har ingen bild på förpumpen men det vet jag att "helgonet" på autopower.com har så där kan ni kolla om ni vill se det...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=72735

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#8
NU har jag varit igång och skruvat lite igen... Det visade sig att det inte var varvtalsgivaren som var trasig utan att det var chippet i styrboxwen som satt löst... Vad nu oddsen är på det... Tryckte dit chippet i bryggan och sen har den fungerat klockent:)

Har även hunnit med att trimma lite.. flyttat ställverket samt gjort en egen form av "dieselbox" går ruggit bra förutom att det är något knas med westgaten... Den laddar upp till 1,5bar och håller sig där ett tag sedan säger det bara schjusch och sedan laddar den bara 0,4bar och ryker kolsvart... för att det ska fungera igen måste man släppa gasen och börja om från 0 bar igen... vet inte vad det kan bero på? Ska testa att sänka laddet lite och se om det blir någon skillnad..
Tror det kan vara datorn som skyddar motorn!?

Nu är är det nog bara en intercooler som fattas för att den ska bli riktigt bra, men det får nog nästa ägare göra...
Funderar på att sälja den nu för att ge plats åt en bmw 750 istället:)

Hade gott allihopa!!

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!


Sök