3400
Sök

Vilka bilar finns med både 2 och 4 hjulsdrift?

1 749 Inlägg
14 mars 2009
#21
FLindgren skrev:
söööööök

Det här ju en form av sök,i och med att han söker svar här på gorg.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 129 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#22
henke_99 skrev:
Vad har du tänkt dig för biltyp?

I första hand så är jag ute efter en personbil.

Det hade ju gått att köpa en 4x4 som jag sedan byggt om så jag kunde koppla in fyrhjulsdriften när jag behöver den. Men kostar troligen mer i både pengar och arbete än vad det är värt.
Senast redigerat av Palicuse (14 mars 2009)

1 129 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#23
Hur mycke tål de drivlinorna på bilar som man kan koppla ur fyrhjulsdriften på jämfört med de som ha kostant fyrhjulsdrift?. Konstant drar ju mer bränsle, men ifall det går sönder så blir det ju inte billigt heller.

1 291 Inlägg
16 mars 2009
#24
Palicuse skrev:
Hur mycke tål de drivlinorna på bilar som man kan koppla ur fyrhjulsdriften på jämfört med de som ha kostant fyrhjulsdrift?. Konstant drar ju mer bränsle, men ifall det går sönder så blir det ju inte billigt heller.

som sagt den drar endast mindre om du har frihjulsnav, annars blir det ingen skillnad med 4wd i eller ur


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2009
#25
MattiasH skrev:
Palicuse skrev:
Hur mycke tål de drivlinorna på bilar som man kan koppla ur fyrhjulsdriften på jämfört med de som ha kostant fyrhjulsdrift?. Konstant drar ju mer bränsle, men ifall det går sönder så blir det ju inte billigt heller.

som sagt den drar endast mindre om du har frihjulsnav, annars blir det ingen skillnad med 4wd i eller ur

Det beror på, en bil med mittdiff gör ingen nämnvärd skillnad i förbrukning, en med låst 50/50 4x4 går tungt då den stretar emot sig själv i kurvorna, dessa bilar går det ju dock att koppla ur till 2wd...

Hur drivlinorna håller beror väldigt mkt på vilken bil det handlar om... Å andra sidan så finns det inte så många bilar med konstant 4wd och 2/4wd i samma modellserie. (äldre cheva bl.a finns som båda)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 291 Inlägg
16 mars 2009
#26
henke_99 skrev:
MattiasH skrev:
Palicuse skrev:
Hur mycke tål de drivlinorna på bilar som man kan koppla ur fyrhjulsdriften på jämfört med de som ha kostant fyrhjulsdrift?. Konstant drar ju mer bränsle, men ifall det går sönder så blir det ju inte billigt heller.

som sagt den drar endast mindre om du har frihjulsnav, annars blir det ingen skillnad med 4wd i eller ur

Det beror på, en bil med mittdiff gör ingen nämnvärd skillnad i förbrukning, en med låst 50/50 4x4 går tungt då den stretar emot sig själv i kurvorna, dessa bilar går det ju dock att koppla ur till 2wd...

Hur drivlinorna håller beror väldigt mkt på vilken bil det handlar om... Å andra sidan så finns det inte så många bilar med konstant 4wd och 2/4wd i samma modellserie. (äldre cheva bl.a finns som båda)

Och hur många bilar saknar någom form av centerdiff förutom riktiga offroadare? wink
En bil med ren 50/50 dvs avsaknad av centerdiff är inget man vill köra i högre hastigheter roll


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2009
#27
Dom är vanligast på offroadbilar ja... Vem har sagt att man måste köra fort? wink Jag tar mig hellre långsamt dit jag vill, än att i högre fart vara tvungen att följa andras "fotspår" big_smile

men 4wd "småttingbilar" brukar ju ha konstant 4wd och mittdiff, då grejerna ändå är små och snurrar väldigt lätt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 129 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#28
Jag såg en impreza på blocket som hade urkopplingsbar 4x4 enligt återförsäljaren. Stämmer det så borde det väl finnas fler personbilar än subaru med det. Om det inte är rena skräpet vill säga.
Senast redigerat av Palicuse (17 mars 2009)

4 682 Inlägg
17 mars 2009
#29
finns ju en hel del, kolla runt lite i denhär tråden å sök sedan mer info. www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=59836

1 129 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#30
Det står vilka bilar som har fyrhjulsdrift. Att SUVar o terrängbilar har urkopplingsbar fyrhjulsdrift är rätt självklart för min del, men att personbilar har det är visst inte lika vanligt.

1 291 Inlägg
17 mars 2009
#31
Palicuse skrev:
Det står vilka bilar som har fyrhjulsdrift. Att SUVar o terrängbilar har urkopplingsbar fyrhjulsdrift är rätt självklart för min del, men att personbilar har det är visst inte lika vanligt.

Kan ha att göra med att det finns ingen vinst i att ha urkopplingsbar 4wd, kostar bara extra för tillverkaren utan att ge någon fördel.



Sök