2335
Sök

Metallrester i nytt oljefilter! otroligt irriterande...

3 235 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej,

ni kommer kanske att tänka: vilken meningslös tråd, men alla vi bilägare sitter ju i samma båt.

Alltid när jag byter olja brukar jag rengöra gängorna på oljefiltret, för alltid är det metallspån där. Och inte bara små metallpartiklar, utan oftast ganska stora bitar, rester efter gängtappen. Bytte olja i dag, och måste riva loss en matallbit från filtret med en tång, ca tre mm lång, och en mm bred, halv mm tjock. Filtret ska ju stoppa allt av orenheter, men denna biten tror jag lätt kunde riva sönder pappret och cirkulera fritt i systemet.

Har upplevt detta med filter från bl a Mekonomen, Biltema, Bilextra (i Norge), VW.
Är det andra som också tycker det är irriterande?
Bara ta en ren, vit trasa och dra runt i gängorna, så förstår ni vad jag snackar om (på ett nytt oljefilter alltså).


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
17 mars 2009
#2
Vad är det för märke på filtret?
Är det ett filter från FRAM så är dom riktigt värdelösa.
Här är en länk som beskriver varför dom är dåliga:
http://www.naxja.org/forum/showthread.p … =FRAM+suck


huh?
10 427 Inlägg
17 mars 2009
#3
Hittade detta av en slump, en person som skrivit om en finsk tidnings test av oljefilter på en Toyota
Corolla med en 'A-serie'-motor. Länk -> http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

Results in short:

Champion        C138            Very good
Clean           DO 851          Very good (with size reservations)
Biltema         502077          Good (with size reservations)
Purolator       Micronic        Good
Teho            OK 174          Good (with reservations)
Fram            PH 4967         Satisfactory
Motorcraft      EFL391          Satisfactory
Mann            W68/80          Passable
M-Filter        MH 3347         Passable
Toyota          90915-10001     Inferior
Vic             C-110           Inferior


Lite on topic ändå.

Ska ta en kik på gängorna nästa gång jag byter oljefilter, dock aldrig sett något
märkvärdigt där.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 mars 2009
#4
Har själv aldrig upplevt det och då byter jag ganska många oljefilter i veckan, då är det iof FoMoCo (ford) orginalfilter men vid ett litet visuellt test jag och arbetskamraten gjorde verkar det vara samma filter som mekonomen filtrerna (nått tyskt märke jag inte kommer ihåg bara för det roll ).

- Time Attack -

378 Inlägg
17 mars 2009
#5
Jag hade problem med mitt filter från biltema till min gamla civic.
Var skit stora metalrester i filtret, åkte ner med det och visa.
Slutade med att jag fick en nytt filter gratis, plus dom började arbeta i butiken och kolla filtrerna.

// KimpaaBooY

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2009
#6
Har aldrig sett något liknande på mina oljefilter, men nu har du ju oroat en. Tänk om det fanns en flisa man missade wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 059 Inlägg
17 mars 2009
#7
Spänn inte filtret så jevla hårt så slipper du problemet.
Säkerligen olika från olika tillverkare men det brukar stå på förpackningen hur hårt du ska dra det.. Oftast bara med handkraft.


378 Inlägg
17 mars 2009
#8
Smajly skrev:
Spänn inte filtret så jevla hårt så slipper du problemet.
Säkerligen olika från olika tillverkare men det brukar stå på förpackningen hur hårt du ska dra det.. Oftast bara med handkraft.

I mitt var det inte pga hur hårt jag drog, det var när det var splitt nytt i kartongen, såg det då jag skulle smörja runt oringen på filtret.

// KimpaaBooY

12 086 Inlägg
17 mars 2009
#9
Det första man ska göra när man köper ny bil är att byta ut oljepluggen mot en med magnet, nästa gång du byter olja förstår du varför. Men givetvis är de tråkigt att ett oljefilter lämnar ifrån sig metallspån.
Bmw kör ju med insatsfilter så man slipper de problemet wink

961 Inlägg
17 mars 2009
#10
JapMax skrev:
Det första man ska göra när man köper ny bil är att byta ut oljepluggen mot en med magnet, nästa gång du byter olja förstår du varför. Men givetvis är de tråkigt att ett oljefilter lämnar ifrån sig metallspån.
Bmw kör ju med insatsfilter så man slipper de problemet wink

vart köper man dom me magnet ? smile

Pure DieselPower

12 086 Inlägg
17 mars 2009
#11
Jag köpte min i Usa smile
Men här kan man oxå köpa http://www.nilssonsmc.se/list.php?page=658

3 235 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#12
Smajly skrev:
Spänn inte filtret så jevla hårt så slipper du problemet.
Säkerligen olika från olika tillverkare men det brukar stå på förpackningen hur hårt du ska dra det.. Oftast bara med handkraft.

Jag menade ett helt nytt filter som man inte monterat än.
Tänk dig: du öppnar förpackninge, tar upp filtret och ser lösa metallbitar på gängorna: inte kul...
Jag tvivlar starkt på att folk på verkstäder är så noga med att rengöra oljefilter. Man får stämpel i boken, och några metallbitar i oljan:(

Magnettplugg har jag redan, och torkar noggrant filtret före monteringen. Tänkte skriva om det ifall andra kanske inte gjorde det, bra att veta.


4 586 Inlägg
18 mars 2009
#13
grymt vad skönt det är med insatsfilter så man slipper detta problem

har dock själv aldrig varit med om detta. bara hört om det


fritidforskare ,universaltrögt geni!
64 Inlägg
18 mars 2009
#14
nu blev jag kallsvettig...kan säga att jag bytt säkerligen över 200 filter i mina dar o har aldrig kollat dom innan..
jamenar ....spånor i oljesystemet..det kan ju bli totalhaveri snabbare än man hinner blinka ju!
kommer hädanefter kolla alla filter jag ska byta.
ang biltemas o vissa andra fabrikat så har dom saknat backventil innan...sen kan man ju kolla lite på storleken..om ditt ubytes fiter e mindre än det som satt kan du räkna md att det blir förbrukat ganska snabbt!
nä hörni...sitter det metallbitar i filtret...lämna tbaka med en sur min....förjävligt helt enkelt!

jag e inte dum!!..det är du som inte tänker rätt!
SMUCKO


Sök