4427
Sök

Bygge 16 V turbo

191 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#1
shenare jag tänkte ta o börja bygga på en 16 V volvo motor inom kort.. och jag skulle behöva lite svar på några frågor..

fråga 1 vart kan man lämna in motorn för balansering och när ska man göra det ? när motorn är komplet eller vad??

fråga 2 det här med waste gate eller hur det stavas .. måste man ha en sådan eller sitter det redan sånna på vissa turbos eller ?? det här är mitt första bygge..

fråga 3. va ska man ha för kamaxlar går det med 2 st vx3 eller blir det fel eller ?

kom gärna med tips hur man kan få motorn bättre när man plockar ihop skiten.. tack på förhand/ tony


Med.lem
3 759 Inlägg
1 mars 2009
#2
Ett tips kan vara att plugga på motorteknik lite innan du börjar med en sånhär grej.

Man ska ha lite mekande bakom sig för att turbokonvertera en bil...

Vad är det för motor? (trodde jag var basic att skriva när man startar sånna här trådar)

Ja du måste ha en WG, extern eller inte beror på turbon + grenrör.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

191 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#3
jag kan mecka har gjort det ett tag men jag har aldrig byggt en motor .. men det är en b23ft som jag ska sätta den toppen på..


Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 mars 2009
#4
Ta inte illa upp, men med dom frågorna så kanske det inte är ett projekt att ge sig in i.

Men

1. Du viktar in vevstakar och kolvar själv med en känslig våg. Sen lämnar man in veven, svänghul och tryckplatta hos någon motorfirma för att balansera

2. Antingen sitter det inbyggt i turbon eller så har man en extern

3. Vx3 är till 8v topparna och passar således inte på en 16v topp. Kamaxlar finns på xtremt.se ex: http://www.xtremt.se/?artnr=7900509&cat_id=28

Jonas

1 004 Inlägg
1 mars 2009
#5
två vx kammar kan jag till 99,9% säga att dom inte passar....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 mars 2009
#6
TonySarja skrev:
jag kan mecka har gjort det ett tag men jag har aldrig byggt en motor .. men det är en b23ft som jag ska sätta den toppen på..

B23FT finns inte

Jonas

Med.lem
3 759 Inlägg
1 mars 2009
#7

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

191 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#8


191 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#9
Volvo_Mannen skrev:
Ta inte illa upp, men med dom frågorna så kanske det inte är ett projekt att ge sig in i.

Men

1. Du viktar in vevstakar och kolvar själv med en känslig våg. Sen lämnar man in veven, svänghul och tryckplatta hos någon motorfirma för att balansera

2. Antingen sitter det inbyggt i turbon eller så har man en extern

3. Vx3 är till 8v topparna och passar således inte på en 16v topp. Kamaxlar finns på xtremt.se ex: http://www.xtremt.se/?artnr=7900509&cat_id=28

det kan slutailla för att jag aldrig gjjort det men vafan ska man göra tongue om jag inte gör det så kommer jag aldrig lära mig .. man lär sig ju av misstagen..smile


Med.lem
3 759 Inlägg
1 mars 2009
#10
TonySarja skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Ta inte illa upp, men med dom frågorna så kanske det inte är ett projekt att ge sig in i.

Men

1. Du viktar in vevstakar och kolvar själv med en känslig våg. Sen lämnar man in veven, svänghul och tryckplatta hos någon motorfirma för att balansera

2. Antingen sitter det inbyggt i turbon eller så har man en extern

3. Vx3 är till 8v topparna och passar således inte på en 16v topp. Kamaxlar finns på xtremt.se ex: http://www.xtremt.se/?artnr=7900509&cat_id=28

det kan slutailla för att jag aldrig gjjort det men vafan ska man göra tongue om jag inte gör det så kommer jag aldrig lära mig .. man lär sig ju av misstagen..smile

Det är sant. Kör på bara!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

10 287 Inlägg
2 mars 2009
#11
I USA ja. Inte i Sverige. Därför måste man alltid dubbelkolla eftersom dom flesta tappar en nolla vilket du tex har gjort i presentationen av din bil där det står "B23FK" när det skall vara "B230FK".

/Göran

TonySarja skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=842515#p842515      enligt dom så finns det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 mars 2009
#12
Varför skall du bygga 16V?

Börja med att berätta:
-  vilka effektmål du har
- vilken budget du har
- hur du har tänkt att göra vid besiktning
- vilket sprut du har tänkt använda

Annars så lämnar du väl in grejorna hos Trendab om du bor i Södertälje.

/Göran


TonySarja skrev:
shenare jag tänkte ta o börja bygga på en 16 V volvo motor inom kort.. och jag skulle behöva lite svar på några frågor..

fråga 1 vart kan man lämna in motorn för balansering och när ska man göra det ? när motorn är komplet eller vad??

fråga 2 det här med waste gate eller hur det stavas .. måste man ha en sådan eller sitter det redan sånna på vissa turbos eller ?? det här är mitt första bygge..

fråga 3. va ska man ha för kamaxlar går det med 2 st vx3 eller blir det fel eller ?

kom gärna med tips hur man kan få motorn bättre när man plockar ihop skiten.. tack på förhand/ tony

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#13
Sharky skrev:
Varför skall du bygga 16V?

Börja med att berätta:
-  vilka effektmål du har
- vilken budget du har
- hur du har tänkt att göra vid besiktning
- vilket sprut du har tänkt använda

Annars så lämnar du väl in grejorna hos Trendab om du bor i Södertälje.

/Göran


TonySarja skrev:
shenare jag tänkte ta o börja bygga på en 16 V volvo motor inom kort.. och jag skulle behöva lite svar på några frågor..

fråga 1 vart kan man lämna in motorn för balansering och när ska man göra det ? när motorn är komplet eller vad??

fråga 2 det här med waste gate eller hur det stavas .. måste man ha en sådan eller sitter det redan sånna på vissa turbos eller ?? det här är mitt första bygge..

fråga 3. va ska man ha för kamaxlar går det med 2 st vx3 eller blir det fel eller ?

kom gärna med tips hur man kan få motorn bättre när man plockar ihop skiten.. tack på förhand/ tony


jag tänker inte lämna in hos trendab lixom halva grejen när man bygger är ju att göra skiten själv då kan man vara stolt när det funkar och folk frågar vem som har byggt den sen kostar det bara massa extra.... jag vet många lyckade projekt med 16v turbo o dom går jävligt bra o jag har alltid velat bygga en så då tänker jag inte lämna in den tongue


Weber frälst!
223 Inlägg
2 mars 2009
#14
TonySarja skrev:
Sharky skrev:
Varför skall du bygga 16V?

Börja med att berätta:
-  vilka effektmål du har
- vilken budget du har
- hur du har tänkt att göra vid besiktning
- vilket sprut du har tänkt använda

Annars så lämnar du väl in grejorna hos Trendab om du bor i Södertälje.

/Göran


TonySarja skrev:
shenare jag tänkte ta o börja bygga på en 16 V volvo motor inom kort.. och jag skulle behöva lite svar på några frågor..

fråga 1 vart kan man lämna in motorn för balansering och när ska man göra det ? när motorn är komplet eller vad??

fråga 2 det här med waste gate eller hur det stavas .. måste man ha en sådan eller sitter det redan sånna på vissa turbos eller ?? det här är mitt första bygge..

fråga 3. va ska man ha för kamaxlar går det med 2 st vx3 eller blir det fel eller ?

kom gärna med tips hur man kan få motorn bättre när man plockar ihop skiten.. tack på förhand/ tony


jag tänker inte lämna in hos trendab lixom halva grejen när man bygger är ju att göra skiten själv då kan man vara stolt när det funkar och folk frågar vem som har byggt den sen kostar det bara massa extra.... jag vet många lyckade projekt med 16v turbo o dom går jävligt bra o jag har alltid velat bygga en så då tänker jag inte lämna in den tongue

Om d funkar sen vill säga, no offens emen brode inte du veta avd en wastegate är när du åker turbo och har skruvat ett tag? Köp en bok om att renovera/trimma en motor, sen köp motor o delar, ha boken emd dig när du skruvar ihop motorn sen....Man vet oftast mindre än man tror om motorn  när man väl står där o bygger ihop sin första....Du måste ju t.ex ha saker som lirar ihop med varandra, bara för att en kille kör med det o det så behöver ju inte d betyda att d passar din körstil.....

Weber frälst!
223 Inlägg
2 mars 2009
#15
Dessutom, kör du på 16v så finns d mkt mer saker som kan gå sönder = dyr första motor, börja på ngt billigt iställe o ta d i steg

1 024 Inlägg
2 mars 2009
#16
vill inte vara taskig, ,men börja inte en. läs runt å förstå hur ett turbo system funkar tex, sen är det bara skapa en massa trådar å fråga runt, efter allt det tycker jag du ska börja bygga. bättre att skaffa info innan du sätter igång.
Senast redigerat av Rand (2 mars 2009)


10 287 Inlägg
2 mars 2009
#17
Du frågade ju själv i inlägg nr 1 vart du skulle lämna in för balansering...roll
Därför föreslog jag Trendab för balanseringsjobb.

Och resten då. Eftersom du vill "göra skiten själv" så antar jag att du har en vinkelhylla till din fräs så att du kan fräsa ventilurtag....

Så här är det: Det är inget enkelt projekt du har tänkt dig och tyvärr är det så av dina frågor att döma så att du inte har speciellt mycket koll (NOTE: Inget ont om det, alla har startat från början...) så mitt råd är att du funderar en sväng till och tänker bl a på att du inte kan besikta med detta bygge.
Detta är inte ett rimligt förstagångsbygge.

Det är inga större problem att trimma din 8V till en bra bit över 300Hkr och mer är inte vettigt i en bil (Volvo 945) man använder som daily driver. Att labba med 16V är bara onödigt dyrt och onödigt komplicerat.

/Göran

TonySarja skrev:
jag tänker inte lämna in hos trendab lixom halva grejen när man bygger är ju att göra skiten själv då kan man vara stolt när det funkar och folk frågar vem som har byggt den sen kostar det bara massa extra.... jag vet många lyckade projekt med 16v turbo o dom går jävligt bra o jag har alltid velat bygga en så då tänker jag inte lämna in den tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#18
men för att bygga 300 Hk på en 8 V måste man byta vevstakar o kolvar ? eller pallar dom ?


6 Inlägg
21 mars 2009
#19
beror ju på hur länge det ska hålla;) 400 meter kan du ju åka orginal med nitro.. Marinvev är ju att föredra i 8v byggen o stakarna är ju gött o bytta om man vill att det ska hålla. inte stora pengar för att ha den biten säker.. o samma med kolvarna dom smälter om du laddar på för hårt.. o när det gäller balansering så är det bästa att lämna bort "det bör du ju nu göra om du har bytt stakar" den är balanserad orginal. men byter du ut prylar så är den ju ganska snart i obalans. ehtanol är ju också att föredra på 8v större spridare o mer sås. för 300hk behöver du inte ha en turbo med extern wsg bättre med lagom stor turbo. håller med förregånde bygg inte mer än vad man klarar av. börja billigt förstå hur det funkar börja ladda mer till något säger ifrån, bytt då ut den biten som är klenast. sen kan du nog ge dig på 16v...


10 287 Inlägg
21 mars 2009
#20
Det var därför jag föreslog 300Hkr. Dit upp har man bra hållbarhet med orörd bottendel. Och det är "lätt" att få grejorna att lira dit upp i effekt och få det så pass "osynligt" att man kan besikta utan problem.


/Göran

TonySarja skrev:
men för att bygga 300 Hk på en 8 V måste man byta vevstakar o kolvar ? eller pallar dom ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök