2991
Sök

Fel på laddtrycksregulatorn (magnetventilen)? Fixat nu!

175 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Min Audi A4 1,8T (automat) går ryckigt när turbo laddar max. När man gasar upp så slår den ifrån just när den ska växla. Jag har bytt lmm och sökt efter hål i slangar, hittade ett som är åtgärdat. Kollat stiften och de är fina. Kan det vara magnetventilen som ställer till problem? Hur vet man om den är ok? Något annat förslag? Om man gasar upp sakta så tar det lite längre tid tills det slår ifrån men alldelens innan den gör det så kommer det ett konstigt ljud typ Whooooaaaaa... lite svår att skriva.

Får fram dessa felkoder från vag com - 00544 - Boost pressure exeeded
och 00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay

Tacksam för svar, är lite trött på det här nu efter två veckors felsökande. wink
Senast redigerat av Robban_Hedlund (22 mars 2009)

Aldrig mer en japanare!

5 710 Inlägg
17 mars 2009
Robban_Hedlund skrev:

.....vilket betyder just: turbotryck överskridet.....alltså bör du felsöka på komponenter som kan påverka turbotrycket.
MV: ligger ju med på listan såsom slangar till/från denna och ned till wastegate.
Även WG bör du kolla upp så den öppnar som den skall och ej kärvar osv.
Robban_Hedlund skrev:
00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay

Spjälllägesgivaren utanför mätområdet.......ja nått lurt bör det vara med denna oxo, provbytt?

MVH Jonas
..............

175 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Robban_Hedlund skrev:

.....vilket betyder just: turbotryck överskridet.....alltså bör du felsöka på komponenter som kan påverka turbotrycket.
MV: ligger ju med på listan såsom slangar till/från denna och ned till wastegate.
Även WG bör du kolla upp så den öppnar som den skall och ej kärvar osv.
Robban_Hedlund skrev:
00518: Throttle position sensor -signal out of range (G69) Also check for loose ECM power relay

Spjälllägesgivaren utanför mätområdet.......ja nått lurt bör det vara med denna oxo, provbytt?

Jag har inte bytt själllägesgivaren. Gjort en grund inställning på den. Ska kolla WG idag om det är något som kärvar. Hur ska magnetventilen fungera? Min börjar gå lite från och till. Ska inte den gå helatiden?

Aldrig mer en japanare!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
17 mars 2009
När magnetventilen inte fungerar så känns det som om bilen förlorar ca 100 hk. Wastegaten fastnar oftast i öppet läge så avgaserna åker förbi turbon.

175 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Nu är bilen fixad. Det var magnetventilen (N75) som hade fuckat upp sig. Jag sprutade in en massa rengöringsmedel i de tre slanganslutningarna sen knackade jag lite på den så det sista skiten kom ut. Efter det så fungerar bilen klockrent cool

Ska ändå köpa mig en ny magnetventil för jag tror att den som jag har gjort rent kommer ge upp snart igen.

Aldrig mer en japanare!

Sök