3367
Sök

BMW M3 vs. M5 vilken är bäst?

12 086 Inlägg
22 mars 2009
Det är ju två helt olika bilar vill jag påstå tongue
M5 är en kvalitativ, komfortabel sportsedan.
M3 är en räser.

1 488 Inlägg
22 mars 2009
Trådskaparen har varit väldigt otydlig med vilken modell av m3 respektive m5 det gäller. Men gissar man på årsmodeller så ser det ut som m3 e46 respektive m5 e39. Vad ska bilen användas till är nog viktigt att du skriver också, lättast att ge bra svar då.

Jag personligen gillar båda bilarna då de är så olika. E39 M5an är trots sina år dock en väldigt respekterad kärra.

Finlirare
478 Inlägg
22 mars 2009
M3 = Mer racing, väghållning, och sämre komfort. Mindre praktisk.

M5 = Mer allround och praktisk. Bra komfort men ändå pulver så det räcker och blir över. Hade varit mitt val, ljudet från V8an är svår att stå emot.

Du får nog tänka på vad du ska ha bilen till, brukas dagligen, plockas ut om helgerna och rastas ordentligt. Åka långt, fler än bara du som ofta åker i bilen osv.

dARKiE
5 031 Inlägg
22 mars 2009
M5;an hade jag tagit lätt,

Då har man Komforten, utrymmet och kraften under huven..

M3;an är såklart en helt underbar bil men tycker M5;ans E39 Kaross är snäppet snyggare med sina 4 utblås och helst BBS fälgar på wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

501 Inlägg
22 mars 2009
JapMax skrev:
Det är ju två helt olika bilar vill jag påstå tongue
M5 är en kvalitativ, komfortabel sportsedan.
M3 är en räser.

En räser som blir ifrån åkt av sportsedanen wink tongue

OBS: Ironi

657 Inlägg
22 mars 2009
Du ska nog lyyssna lite på en V10 M5 om du vill höra dieslljud smile

Rquired skrev:
MDrei skrev:
Håler itne med. Alla M bilar inkl., V10 har vanosrassel.

Det enda som är ändrat på M5 E39 är kolvringarna och de är år 2000 har jag för mig.

Vidare kan man lägga till att M5 varvar bara 7000 rom mot M3 8000 rpm och M5 har avsevärt lägre effekt per cylindervolym.

Rquired skrev:

Stämmer att ett flertal M3or rasade i början, men alla berörda motorer skall vara utbytta (de hade ändå inte hållt så här länge, då får du hitta en som stått i garage i 8år typ). Den nya motorn är otroligt driftsäker så länge den fått rätt service och körts rätt.

M5 E39 däremot har haft ett flertal problem med Vanos-rassel, går bara på halva motorn osv. Det mesta åtgärdat/går att åtgärda relativt enkelt (utom ventilrasslet, svindyrt!) men M3 E46 är trots allt det pålitligaste köpet av två mycket bra bilar.

Ingen annan M-modell har det så utbrett som på E39 M5, 4000 mil och den låter som en diesel. Visst låter Vanosen lite framför allt vid kallstart, det gör "alla" lite nyare bmw med vanos. Men det är stor skillnad mellan låta lite när den är kall och knattra som en diesel...

Sök