3502
Sök

BMW M3 vs. M5 vilken är bäst?

Kylmontör
64 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
jag har lite funderingar vilken bil jag ska köpa härnäst!
jag har tanken att jag ska köpa en som är runt år -00 +- något år.
någon som vet vilken bil som går bäst?
kända fel?

allmånt att tänka på?

MVH

Får jag låna din styrbox?

657 Inlägg
21 mars 2009
#2
Lite väl bred fråga? M5 är en mer komfortabel familjebil medans M3 är sportigare ebtonad mindre bil baserad på 3-serien.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2009
#3
www.autopower.se, där finns både forum med dedikerad M-avdelning och köpguider smile

Antar att du väljer mellan Bmw M5 E39 (99-03) och M3 E46 (01(sent 00)-06), av de båda skulle jag välja M3an i och med att M5 E39 har haft en del problem när det gäller vanos exempelvis. Båda bilarna inbjuder till minst sagt hård körning så kolla upp dem noga, kolla även vilket intryck du får av ägaren. Har han förstått innebörden av rätt service, att motorn är genomvarm innan man trycker på osv?

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2009
#4
Utan tveckan skulle jag ta en M5, en mycket trevligt leksak;)
Här kan du läsa lite om M3 och M5

http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:S% … t=S%C3%B6k

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2009
#5
KimpaaBooY skrev:
Mycket "barnsjukdomar" på M5an vad jag hört.

Kanske på E34 i början men E39 är mycket uppgraderad och barnsjukdomar är avecklade.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

657 Inlägg
21 mars 2009
#6
Både M3 och M5 är oerhört driftssäkra.

M5 tar M3 rakt fram och i toppfart medans M3 tar M5 i tighta kurvor. www.m5board.com för välrdens största M5 site.

M3 E46 Coupe 1 pers vs M3 E39 ngt rtrimamd med 3 pers: http://www.youtube.com/watch?v=MPh1FBlM-TI

657 Inlägg
21 mars 2009
#7
Stämemr itne. Isåfall är M3 värre där hundratals motorer fick byta vevstakslager när de kom.

KimpaaBooY skrev:
Mycket "barnsjukdomar" på M5an vad jag hört.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2009
#8
MDrei skrev:
Stämemr itne. Isåfall är M3 värre där hundratals motorer fick byta vevstakslager när de kom.

KimpaaBooY skrev:
Mycket "barnsjukdomar" på M5an vad jag hört.


Stämmer att ett flertal M3or rasade i början, men alla berörda motorer skall vara utbytta (de hade ändå inte hållt så här länge, då får du hitta en som stått i garage i 8år typ). Den nya motorn är otroligt driftsäker så länge den fått rätt service och körts rätt.

M5 E39 däremot har haft ett flertal problem med Vanos-rassel, går bara på halva motorn osv. Det mesta åtgärdat/går att åtgärda relativt enkelt (utom ventilrasslet, svindyrt!) men M3 E46 är trots allt det pålitligaste köpet av två mycket bra bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
21 mars 2009
#9
De som brukar strula på E39 M5 är väl luftmassemätarna vad jag förstått vilket kan va lite tråkig utgift, men valet e ju egentligen vad man är ute efter, förmodligen skulle jag tro att M3an är ett "svinigare" alternativ, lite mer buskörning än med M5an som däremot måste va en dröm på långturerna...

///M - the most powerful letter

6 Inlägg
21 mars 2009
#10
Att e34 m5 skulle haft barnsjukdomar istället för e39 är bara bevis på att man inte vet vad man prata om. E34 m5 är en av de mest välbyggda bmw M modellerna som byggts ( detta säger ja inte bara för att jag själv har en ) E39 av tidiga modeller hade problem med vanosar, lmm m.m. Tidiga e46 var väl vevstakslager. Båda bilarna är trevliga kärror om man hitta ett välskött exemplar.

M-power

41 Inlägg
21 mars 2009
#11
alain skrev:
KimpaaBooY skrev:
Mycket "barnsjukdomar" på M5an vad jag hört.

Kanske på E34 i början men E39 är mycket uppgraderad och barnsjukdomar är avecklade.

d gårju inte att säga så! e34 och e39 är ju två totalt olika bilar med olika motorer! så jo, e39 hade barnsjukdomar iform av vanoskrångel, men  det e väl fixat på dom senare modellerna har jag för mig.

gasar tills d rasar;)

260 Inlägg
657 Inlägg
21 mars 2009
#13
Håler itne med. Alla M bilar inkl., V10 har vanosrassel.

Det enda som är ändrat på M5 E39 är kolvringarna och de är år 2000 har jag för mig.

Vidare kan man lägga till att M5 varvar bara 7000 rom mot M3 8000 rpm och M5 har avsevärt lägre effekt per cylindervolym.


Rquired skrev:
MDrei skrev:
Stämemr itne. Isåfall är M3 värre där hundratals motorer fick byta vevstakslager när de kom.

KimpaaBooY skrev:
Mycket "barnsjukdomar" på M5an vad jag hört.


Stämmer att ett flertal M3or rasade i början, men alla berörda motorer skall vara utbytta (de hade ändå inte hållt så här länge, då får du hitta en som stått i garage i 8år typ). Den nya motorn är otroligt driftsäker så länge den fått rätt service och körts rätt.

M5 E39 däremot har haft ett flertal problem med Vanos-rassel, går bara på halva motorn osv. Det mesta åtgärdat/går att åtgärda relativt enkelt (utom ventilrasslet, svindyrt!) men M3 E46 är trots allt det pålitligaste köpet av två mycket bra bilar.

657 Inlägg
21 mars 2009
#14
Lucftmasse ötare köpte jag för 1000 kr har jag för mig och det funkar perfekt.

nookie skrev:
De som brukar strula på E39 M5 är väl luftmassemätarna vad jag förstått vilket kan va lite tråkig utgift, men valet e ju egentligen vad man är ute efter, förmodligen skulle jag tro att M3an är ett "svinigare" alternativ, lite mer buskörning än med M5an som däremot måste va en dröm på långturerna...

OEM <3
6 957 Inlägg
21 mars 2009
#15
Och stämmer det att många M3:or fått utbytesmotorer om dom är äldre än -02? (00-01)

En gammal klasskompis har en E39 M5, han har i nuläget problem med Vanosrassel, LMM och ROST!

Skulle oavkortat valt M3:an då den är så fiiin smile Gärna en CS Edition..
Senast redigerat av Bjork (21 mars 2009)

OEM <3

657 Inlägg
21 mars 2009
#16
Då är det M3 CSL som gäller smile Sjukt bra andrahandsvärde

http://www.youtube.com/watch?v=e6F9uWZB … re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=ZYrzkzet … re=channel

Bjork skrev:
Och stämmer det att många M3:or fått utbytesmotorer om dom är äldre än -02? (00-01)

En gammal klasskompis har en E39 M5, han har i nuläget problem med Vanosrassel, LMM och ROST!

Skulle oavkortat valt M3:an då den är så fiiin smile Gärna en CS Edition..

657 Inlägg
21 mars 2009
#17
Ang M3 så tycker jag man kan välja en grymt fin M3 3,2 321 hk orginak istället för M3 E46 om man inte brys sig om image (ocjh säkerhet hehe). Grymt rolig bil som går faktislt lite bättre än M3 E46.

bmw_e34_projekt
21 mars 2009
#18
m5 är ju flashigare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2009
#19
MDrei skrev:
Håler itne med. Alla M bilar inkl., V10 har vanosrassel.

Det enda som är ändrat på M5 E39 är kolvringarna och de är år 2000 har jag för mig.

Vidare kan man lägga till att M5 varvar bara 7000 rom mot M3 8000 rpm och M5 har avsevärt lägre effekt per cylindervolym.


Rquired skrev:
MDrei skrev:
Stämemr itne. Isåfall är M3 värre där hundratals motorer fick byta vevstakslager när de kom.



Stämmer att ett flertal M3or rasade i början, men alla berörda motorer skall vara utbytta (de hade ändå inte hållt så här länge, då får du hitta en som stått i garage i 8år typ). Den nya motorn är otroligt driftsäker så länge den fått rätt service och körts rätt.

M5 E39 däremot har haft ett flertal problem med Vanos-rassel, går bara på halva motorn osv. Det mesta åtgärdat/går att åtgärda relativt enkelt (utom ventilrasslet, svindyrt!) men M3 E46 är trots allt det pålitligaste köpet av två mycket bra bilar.


Ingen annan M-modell har det så utbrett som på E39 M5, 4000 mil och den låter som en diesel. Visst låter Vanosen lite framför allt vid kallstart, det gör "alla" lite nyare bmw med vanos. Men det är stor skillnad mellan låta lite när den är kall och knattra som en diesel...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 585 Inlägg
22 mars 2009
#20
Solklart val enligt mig och det är Bmw M5 e39:) Men M3 e36 är grymt snygga och bra bilar de också:)


Sök