2144
Sök

Hur drabbas du av krisen som finns idag?

353 Inlägg
14 mars 2009
Ellertz skrev:
andreasevo7 skrev:
Seth skrev:

hehe du vet inte om de behöver fler truckförare?

jo men jag har 5-6 kompisa som står på kö:) vi väntar bara på att få mer truckar så man inte behöver jobba 15 timmar om dagen

Norrbaggarna är för jäkla duktiga på att fixa jobb... Sverige kommer ju gå under om detta fortsätter, för hur många är de som flyttar i jakt på jobb som återvänder? De är ju inte så man längtar tillbaks till 35% skatt...

alla svenska som jobbar i norge flyttar tillbaka när sossan kommer till makten och höjer a-kassan till 80% som dom säger! eftersom man få a-kassa om man jobbat i annat nordiskt land och varit med i deras a-kassa dock är jag med i i norsk (via skattesedel) och sen betala jag svensk ändå! tänk 80% av 35000 och gå hemma! måste det bara utnyttjas

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2009
andreasevo7 skrev:
Ellertz skrev:
andreasevo7 skrev:

jo men jag har 5-6 kompisa som står på kö:) vi väntar bara på att få mer truckar så man inte behöver jobba 15 timmar om dagen

Norrbaggarna är för jäkla duktiga på att fixa jobb... Sverige kommer ju gå under om detta fortsätter, för hur många är de som flyttar i jakt på jobb som återvänder? De är ju inte så man längtar tillbaks till 35% skatt...

alla svenska som jobbar i norge flyttar tillbaka när sossan kommer till makten och höjer a-kassan till 80% som dom säger! eftersom man få a-kassa om man jobbat i annat nordiskt land och varit med i deras a-kassa dock är jag med i i norsk (via skattesedel) och sen betala jag svensk ändå! tänk 80% av 35000 och gå hemma! måste det bara utnyttjas

Du får ändå inte mer än 680kr om dagen ju.
Det är taket på A-kassan.

Har inte höjts sen 2002 och kommer förhoppningsvis aldrig göras heller.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

353 Inlägg
14 mars 2009
FireTraXX skrev:
andreasevo7 skrev:
Ellertz skrev:

dom säger i sina "löften" att det ska höjas till 80% utan tak då ska jag flytta hem iallafall

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2009
andreasevo7 skrev:
FireTraXX skrev:
andreasevo7 skrev:

dom säger i sina "löften" att det ska höjas till 80% utan tak då ska jag flytta hem iallafall

Utan tak kommer det aldrig att bli.
Då hade alla VD-er för multinationella storföretag kunnat knulla staten i röven stenhårt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 067 Inlägg
14 mars 2009
FireTraXX skrev:
andreasevo7 skrev:
FireTraXX skrev:

Utan tak kommer det aldrig att bli.
Då hade alla VD-er för multinationella storföretag kunnat knulla staten i röven stenhårt.

De berörs inte av A-kassan.. 

För att få akassa måste du först vara medlem och betala in i kassan.. 

Sedan finns även alfakassan som är ett kapitel för sig..

VD tjänar pengar för de har ingen anställningstrygghet öht..  De kan få kicken närsomhelst..   Så får man betala för att få tag i kunnigt folk med..  GÄller även byggnadssnickare och bilmekaniker med.. 

Finns för övrigt inkomstförsäkringar för de som tjänar så de slår in i taket.

Soubee
14 mars 2009
Inte så mkt, lite mindre att göra ftm bara.
Har annat jobb på sommaren dock men det har inte berörts överhuvudtaget än, iaf tongue
Får försöka se det positiva i det hela, kommer ju gå över någon gång...

Chef
41 Inlägg
14 mars 2009
Inte drabbad på nåt vis men jag har gått på skrämselpropagandan rejält tror jag för det va länge sen jag köpte något annat än snus å käk dessutom byter vi till billigare boende just in case man kan aldrig va riktigt säker på hur arbetsgivaren resonerar i sånna här tider

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
14 mars 2009
FireTraXX skrev:
Kris?
Allt är ju skitbilligt, bara att shoppa.
Om ett halvår så har jag ett helt nytt hus att flytta in i.

Det löser sig alltid.

pappa betalar?

-den satt som en fläskläpp-

OEM <3
6 957 Inlägg
14 mars 2009
husmus skrev:
FireTraXX skrev:
Kris?

Det löser sig alltid.

pappa betalar?

Trångsynt? Han har väl ett bra och tryggt jobb..
Senast redigerat av Bjork (14 mars 2009)

OEM <3

född blåvit
624 Inlägg
16 mars 2009
ja vi köpte hus under krisens första vecka i höstas, bankerna hade panik och inga vågade köpa, så bra pris fick vi tongue
Räntorna är skönt låga, tillsammans med ROT avdraget kan man ju nästan t.o.m bli uppsagd och ändå ha råd att ta in hantverkare wink
Men visst, som elektriker i Gbg området så känns det inte grymt säkert för framtiden, de flesta företagen har varslat och ingen jäkel får jobb, knappt att många har sysselsättning trots vinterns alla varsel. Lärlingar finns det flera hundra nu inskrivna hos arbetsförmedlingen :< Byggsektorn är steeeeeendöd.

Apropå att Norge skulle vara så fruktansvärt bra: ja absolut man kan som svensk och arbetsvillig tjäna grova pengar, under en begränsad tid. Ska du däremot behöva LEVA i Norge så försvinner pengarna jävligt fort efter löning.

Folköl och  pizza varsågod kompis, det blir 325NOK tack!

353 Inlägg
16 mars 2009
dabby skrev:
ja vi köpte hus under krisens första vecka i höstas, bankerna hade panik och inga vågade köpa, så bra pris fick vi tongue
Räntorna är skönt låga, tillsammans med ROT avdraget kan man ju nästan t.o.m bli uppsagd och ändå ha råd att ta in hantverkare wink
Men visst, som elektriker i Gbg området så känns det inte grymt säkert för framtiden, de flesta företagen har varslat och ingen jäkel får jobb, knappt att många har sysselsättning trots vinterns alla varsel. Lärlingar finns det flera hundra nu inskrivna hos arbetsförmedlingen :< Byggsektorn är steeeeeendöd.

Apropå att Norge skulle vara så fruktansvärt bra: ja absolut man kan som svensk och arbetsvillig tjäna grova pengar, under en begränsad tid. Ska du däremot behöva LEVA i Norge så försvinner pengarna jävligt fort efter löning.

jo visst är  det dyrt att leva men! sambon och jag har en lägenhet för 3000 som vi hyr hos en familj! helt ok! och då ingår allt! nät, kabeltv, tvättmaskin! 200 m till jobbet! finns billiga lägenheter om man letar ett tag! och sen jobbar vi på ett livsmedelsföretag och allt som blir dåligt datum 10 dagar innan det går ut det delas ut! och det är inte lite som kastas! vill lever billigare här än i sverige!tongue
Senast redigerat av andreasevo7 (16 mars 2009)

got stance?
546 Inlägg
16 mars 2009
tråkigt med alla uppsägningar och allt varsel, själv har jag fått behålla mitt extrajobb och det är jag grymt tacksam för, går i tvåan på gymnasiet och hoppas att trenden har vänt när jag ska ta studenten så man kan hitta ett jobb inom billackering

&#22818;&#12398;&#21147;

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 mars 2009
dabby skrev:

De är inte så jäkla dyrt som alla tror, vissa saker som alkohol är ju svindyrt men ändå. Tjänar man i snitt som butiksmedarbetare 400 000 NOK per år så kan man leva gott...  smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

DFFL
9 020 Inlägg
16 mars 2009
Bjork skrev:
husmus skrev:
FireTraXX skrev:
Kris?

Det löser sig alltid.

pappa betalar?

Trångsynt? Han har väl ett bra och tryggt jobb..

Konstigt att det var hans första tanke...

Jag arbetar och tjänar dugligt.
Därför har jag råd att bygga hus i "tider som dessa".

Men även för att räntorna lika gärna kunde avskaffas, kostar ju fan inget att låna pengar idag.

Men jag ber om ursäkt för att jag inte vill bo i en hyreslägenhet i slummen och köra 745.
För det är väl det du vill ha, en ursäkt?

Russel Crowe, Gladiator.

2 182 Inlägg
16 mars 2009
FireTraXX skrev:
Men jag ber om ursäkt för att jag inte vill bo i en hyreslägenhet i slummen och köra 745.
För det är väl det du vill ha, en ursäkt?

En vit eller beige Volvo ska det va i såna fall, sen måste du skaffa hund eftersom det var anledningen till att du köpte en kombi, sen att du råkar lägga en baslåda där bak som är värd med än bilen, så hunden ändå inte får plats smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

182 Inlägg
16 mars 2009
Lånar tråden lite då det indirekt handlar om finanskrisen.

Ja, den verkar till slut även nått skolorna då det idag kom fram att min skola behöver dra ner på tjänster.
Nu till min fråga: Om sist in först ut gäller, får man då tillgodoräkna sig tiden man jobbade på skolan INNAN man blev fastställd också? I mitt fall blev jag fast anställd i august 08 men jobbat konstant sedan oktober 06. Detta gäller en kommunal skola.

455 Inlägg
24 mars 2009
fick besked idag att jag får sluta den 24 april! så är en arbetslös snickarlärling! så nu är jag med drabbad!

>syns man inte finns man inte<

Sök