2567
Sök

Köpråd: Snikbil

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Aruzo skrev:
ford ka!

De ska visst vara snåla och  ha duglig kvalitet, ful men unik design. smile Men en gång Ford, aldrig Ford. De hade ju inte ens vanliga delar till min Sierra. sad Och köper jag en bil vill jag kunna behålla den länge och då är det bra om delar finns.
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 mars 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 mars 2009
om du är orolig för delar är ju Dacia rätt bra, bygger ju på till viss del på gamla renault modellers delar tongue

Jonas

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2009
Vet inte hur mö underhåll en Niva vill ha... Men en ja känner har haft sin i två år nu, och bara tankat och bytt olja smile Inga problem alls smile

Annars så tycker jag suzuki Alto verkar vettiga, eller varför inte Daewoo Matiz?

Annars är Skoda Felicia en lyxbefriad vagn, slutade visseligen tillverkas 01, men kanske ett alternativ ändå?
99 blev servo standard på dem, men ABS lyste med sin frånvaro hela tiden big_smile
En 1,3 LXi har jag funderat på att köpa. ca 0,5 milen landsväg o 0,6 - 0,65 blandat, saknar kemrem med, så det är bara att byta olja i den och köra. Dock bara 1,3:an som inte har kamrem. Ska tydligen vara skaplig pigg om man trampar på den med smile

Rostar endel framförallt i bakluckan, och framförallt metallicbilar rostar, men typ ingenting i trösklar o dörrar och sånt vesäntligt.

Men kanske har för mycket utrustning... Har elvärmda stolar och innebelysning... Servo med efter 98... OCH bagagerumsbelysning, även om det inte är mycket tongue

Här är en annars:
http://www.blocket.se/vi/19235326.htm?ca=18_s 01:a med 9000 mil på nacken smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
24 mars 2009
twin_cam skrev:
Annars är Skoda Felicia en lyxbefriad vagn,

Skoda Pickup är ju rätt vanliga också, om inte vanligare smile

Om det duger med två sitsigt. wink Tror dock dom bilarna brukar ha roev-värme cool

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Vet inte hur mö underhåll en Niva vill ha... Men en ja känner har haft sin i två år nu, och bara tankat och bytt olja smile Inga problem alls smile

Annars så tycker jag suzuki Alto verkar vettiga, eller varför inte Daewoo Matiz?

Annars är Skoda Felicia en lyxbefriad vagn, slutade visseligen tillverkas 01, men kanske ett alternativ ändå?
99 blev servo standard på dem, men ABS lyste med sin frånvaro hela tiden big_smile
En 1,3 LXi har jag funderat på att köpa. ca 0,5 milen landsväg o 0,6 - 0,65 blandat, saknar kemrem med, så det är bara att byta olja i den och köra. Dock bara 1,3:an som inte har kamrem. Ska tydligen vara skaplig pigg om man trampar på den med smile

Rostar endel framförallt i bakluckan, och framförallt metallicbilar rostar, men typ ingenting i trösklar o dörrar och sånt vesäntligt.

Men kanske har för mycket utrustning... Har elvärmda stolar och innebelysning... Servo med efter 98... OCH bagagerumsbelysning, även om det inte är mycket tongue

Här är en annars:
http://www.blocket.se/vi/19235326.htm?ca=18_s 01:a med 9000 mil på nacken smile

Jo, Skoda rostar och jag har svårt för det märket på något sätt. Men vissa modeller kanske är bra?
Någon som har koll på vilka småbilar (2000-2009) som är okej att meka med? Jag fattar att de inte är lika enkla som 240 men en extremt tångt motorutrymme som man knappt kan byta glödlampa i vill man ju helst slippa om det går.

Punto är en bil som ser ganska trevlig ut när det gäller design.  http://www.blocket.se/vi/20804967.htm?ca=14_s
Wikipedia: Fiat Punto var vändpunkten för Fiats kvalitétsproblem, för Punto var den första Fiat på länge med rostskydd och byggkvalité i klass med konkurrenterna.
Punton ska jag ta reda på mer om! smile Någon med kunskap? Reservdelsspriser och sortiment hos Fiat?

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Subw000fer--92 skrev:
http://www.blocket.se/vi/20659398.htm?ca=9_s = snikbil roll

Har aldrig sett någon sådan i verkligheten så en nyare Lada vore coolt, dock finns det bilar som känns mer lockande.

660 Inlägg
24 mars 2009
Har inte alltid Volkswagen Golfs lillebror polo varit en typ av snikbil? Plastpappan har en sån och den har då inget! Blev förvånad över att den hade ett högtalarhål i mitten av instrumentbrädan! det trodde jag aldrig tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 062 Inlägg
24 mars 2009
EmilHammarlund skrev:
Jo, Skoda rostar och jag har svårt för det märket på något sätt. Men vissa modeller kanske är bra?

Oktavia har riktigt bra rostskydd till skillnad mot Felicia som mera är en ren "skodabil" än en bil i VW koncernen...
Jag hade tveklöst kikat på en beggad Oktavia.

M.V.H.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
En Lada Niva är väl det ultimata när det gäller nyare snikbilar, den är riktigt fräck i formen. Att den skulle gå sönder ofta tvivlar jag på, vad kan gå sönder på en sån liksom? Där finns 4 hjul, en ratt och en massa gjutgärn, eventuellt bromsar big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
24 mars 2009
Rquired skrev:
En Lada Niva är väl det ultimata när det gäller nyare snikbilar, den är riktigt fräck i formen. Att den skulle gå sönder ofta tvivlar jag på, vad kan gå sönder på en sån liksom? Där finns 4 hjul, en ratt och en massa gjutgärn, eventuellt bromsar big_smile

Precis. Och om någonting mot förmodan skulle gå sönder så lagar du de med hammare och tång efter vägkanten big_smile

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Rquired skrev:

Nivan ska visst vara riktigt robust och hållbar, dock med vissa småfel. Den är tuff och söt samtidigt, ovanligt på en ny bil! smile Dock brukar de på Blocket vara gamla och slitna eller nya och dyra. Men en Niva som inte är för gammal i toppskick under 45.000 vore skoj! Kanske dyker det upp någon billigt fynd till hösten, skulle jag inte trivas så är det bara att sälja. Något att fundera på men samtidigt känns Nivan fel som ekonomisk bruksbil...

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
Rquired skrev:

Precis. Och om någonting mot förmodan skulle gå sönder så lagar du de med hammare och tång efter vägkanten big_smile

Jag har länge varit Nivasugen och hade någon annan tråd här på Garaget som handlade om detta. Jag har även varit inne på andra bilar dock av äldre årsmodell men jag är sugen på någon 2000-talare. En fin Niva i originalskick som inte gått som leksak i skogen lackad i någon färg jag gillar vore faan fränt men som sagt, fortfarande jävligt tveksam. Men visst vore en Niva coolt, dessutom vore det skönt att kunna köra hela vägen till sommarstugan även när det är lite snöigt och lerigt. Frågan är om en modern småbil klarar den vägen på sommaren? Sierra, 740, 140, 240, 940 går bra men en V70N (osänkt) är för låg för den vägen. Är nyare småbilar typ lika låga som V70N, någon som vet? (Jag kör ibland utanför stan och då är min 244 lagom hög.)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
EmilHammarlund skrev:
camaro67 skrev:
Rquired skrev:

Jag har länge varit Nivasugen och hade någon annan tråd här på Garaget som handlade om detta. Jag har även varit inne på andra bilar dock av äldre årsmodell men jag är sugen på någon 2000-talare. En fin Niva i originalskick som inte gått som leksak i skogen lackad i någon färg jag gillar vore faan fränt men som sagt, fortfarande jävligt tveksam. Men visst vore en Niva coolt, dessutom vore det skönt att kunna köra hela vägen till sommarstugan även när det är lite snöigt och lerigt. Frågan är om en modern småbil klarar den vägen på sommaren? Sierra, 740, 140, 240, 940 går bra men en V70N (osänkt) är för låg för den vägen. Är nyare småbilar typ lika låga som V70N, någon som vet? (Jag kör ibland utanför stan och då är min 244 lagom hög.)

Moderna SUVar är ju höga som en 2/740, så en modern småbil är nog rätt låg jämfört med de bilar du nämner smile

4 637 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Moderna SUVar är ju höga som en 2/740, så en modern småbil är nog rätt låg jämfört med de bilar du nämner smile

Jo, Nivan kanske är det enda som passar för mig. Enkel, snygg, billig, hög. Bra motivering ifall jag köper en sådan och folk gnäller! smile
(Jag är dessutom extra bortskämd eftersom jag har DL-spoiler på min bil, så bilen är väl några mm högre än GL.)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
Bortskämda unge wink big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2009
Jag tror också på Niva för din del om du nu behöver markfrigången och bara äger rörtång och storslägga smile

Nästan så man själv blev sugen nu sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
En lite färskare Land Rover Defender? Eller de ligger kanske rätt högt i pris?

4 637 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Bortskämda unge wink big_smile

Japp, fint folk kör de Luxe!

Sök