Hejsan Jag har hört att det ska vara bra att linda in sin lågnivåkabel i aluminiumfolie för att få bort störningar? och ifall det stämmer hur tjockt lager måste man lägga på isf? thx på förhand:)
Och skall man ha skärmen som extra skärm mot lågnivåstörningar (under MHz området) så skall man jorda i ena änden. Skall den skydda mot högfrekventa störningar skall den jordas i båda ändar alternativt jorda direkt i ena änden och via kopplingskondensator i andra änden.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Okej så rent teoretiskt så skulle jag kunna linda in kabeln i folie och gjorde den i ena änden? men då får den förmodligen inte ligga emot plåten eller?
Okej så rent teoretiskt så skulle jag kunna linda in kabeln i folie och gjorde den i ena änden? men då får den förmodligen inte ligga emot plåten eller?
du vet väl hur känsligt vanligt alufolie e ? de som sitter i kat6 tp kablar tex är tjockare o går itne sönder lika lätt, försök få tag i en tjockare folie om du ska prova
dusanmandick foliet är till för att förhindra induktion mellan olika kablar , tex om du har 2st kablar bredvid varandra, finns olika sätt för att förhindra störningar o dylikt, tex tvista ens kablar, lägga in störslinga osv.
Hejsan Jag har hört att det ska vara bra att linda in sin lågnivåkabel i aluminiumfolie för att få bort störningar? och ifall det stämmer hur tjockt lager måste man lägga på isf? thx på förhand:)
Jag har lindat in alla mina lågnivåkablar med ett antal varv och det sluta pipa från mina högtalare ivarjefall.. det kostar knappast mycket så det är bara att testa.
ska du jorda måste du göra det i båda ändarna. när man drar kablar i tex kraft/kopplingsskåp så jordar man skärmen och har avstånd (20cm mellan signal och klass II kabel osv till man kommer till klass III och klass III då är det 50cm mellan de kablarna) men har du bra skärmning så ska den jordas minst var 15:e meter för att ta bort störning. sök på faradays bur (eller hur man stavar det) så får du se hur skärmning fungerar
Inte alltid. Som jag skrev i ett inlägg ovan så fiins det fall där man bara skall jorda skärm i ena änden. Jag avser här audioinstallationer och ej kraftinstallationer. Har du tex en ljuddistributionsanläggning (jag har konstruerat många sådana under mina år) så använder man i princip alltid balanserade signaler och då är skärmen en ren skärm. I sådana fall så vill du inte driva vandringsströmmar genom skärmen om du har en utbredd anläggning med apprater i flera delar av en stor fastighet där du har potentialskillnaader mellan olika husdelar (vilket man ofta har om man inte har sanna femledarsystem).
/Göran
sir_daniel skrev:
ska du jorda måste du göra det i båda ändarna. när man drar kablar i tex kraft/kopplingsskåp så jordar man skärmen och har avstånd (20cm mellan signal och klass II kabel osv till man kommer till klass III och klass III då är det 50cm mellan de kablarna) men har du bra skärmning så ska den jordas minst var 15:e meter för att ta bort störning. sök på faradays bur (eller hur man stavar det) så får du se hur skärmning fungerar
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dusanmandick foliet är till för att förhindra induktion mellan olika kablar , tex om du har 2st kablar bredvid varandra, finns olika sätt för att förhindra störningar o dylikt, tex tvista ens kablar, lägga in störslinga osv.