3690
Sök

Aluminiumfolie runt lågnivåkabeln??

104 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Hejsan
Jag har hört att det ska vara bra att linda in sin lågnivåkabel i aluminiumfolie för att få bort störningar?  och ifall det stämmer hur tjockt lager måste man lägga på isf?
thx på förhand:)

2 911 Inlägg
24 mars 2009
Aldrig hört talas om, men googla på foliehatt så hittar du mer konstigheter som folie påstås motverka.

Köp en riktig kabel direkt så är det lugnt (lugnare)

Random Hero
4 047 Inlägg
24 mars 2009
de ger inte ett skvatt om du inte jordar foliet till 100%, bättre o köpa en lite dyrare lågnivåkabel

Dog food lid. Backwards

10 287 Inlägg
24 mars 2009
Aluminiumfolieskärm i signalkablar är inget ovanligt.

Se tex här:

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=104850

För studiobruk:

http://www.sennberg.se/audio/produkter. … elID=10139

Och skall man ha skärmen som extra skärm mot lågnivåstörningar (under MHz området) så skall man jorda i ena änden. Skall den skydda mot högfrekventa störningar skall den jordas i båda ändar alternativt jorda direkt i ena änden och via kopplingskondensator i andra änden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

104 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Okej så rent teoretiskt så skulle jag kunna linda in kabeln i folie och gjorde den i ena änden? men då får den förmodligen inte ligga emot plåten eller?

Random Hero
4 047 Inlägg
24 mars 2009
SexyPie skrev:
Okej så rent teoretiskt så skulle jag kunna linda in kabeln i folie och gjorde den i ena änden? men då får den förmodligen inte ligga emot plåten eller?

du vet väl hur känsligt vanligt alufolie e ? de som sitter i kat6 tp kablar tex är tjockare o går itne sönder lika lätt, försök få tag i en tjockare folie om du ska prova smile

Dog food lid. Backwards

104 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Okej jag tänkte mig att man man lindar in den ordäntligt liksom:P typ två varv eller ngt..

Random Hero
4 047 Inlägg
24 mars 2009
SexyPie skrev:
Okej jag tänkte mig att man man lindar in den ordäntligt liksom:P typ två varv eller ngt..

räcker nog inte, hade du tänkt o köra matfolie ? så fort man böjer i lågnivån kommer folien va av tongue

Dog food lid. Backwards

10 287 Inlägg
24 mars 2009
Riktiga varianten:

www.elfa.se
art.nr: 55-037-43

Zipper Tubing med folieskärm.

/Göran

(Groucho Marx).

104 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
okej, ska testa lite iaf bara för att vara helt säker^^

ja någon form av dom "rören" hade ju varit bra:d tack!

560 Inlägg
25 mars 2009
Håkan Bark hade detta i sin bil i början av 90-talet, funkade bra enligt han ialla fall.

Decibel skrev:
Aldrig hört talas om, men googla på foliehatt så hittar du mer konstigheter som folie påstås motverka.

Köp en riktig kabel direkt så är det lugnt (lugnare)
Senast redigerat av jimmyostrom (25 mars 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

448 Inlägg
25 mars 2009
dusanmandick foliet är till för att förhindra induktion mellan olika kablar , tex om du har 2st kablar bredvid varandra, finns olika sätt för att förhindra störningar o dylikt, tex tvista ens kablar, lägga in störslinga osv.

Xzit

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
25 mars 2009
se bara till att dra strömmen på ena sidan och lågnivå på andra annars kan de bli störningar linda i aluminium e jag nog inte mycke för smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

733 Inlägg
25 mars 2009
SexyPie skrev:
Hejsan
Jag har hört att det ska vara bra att linda in sin lågnivåkabel i aluminiumfolie för att få bort störningar?  och ifall det stämmer hur tjockt lager måste man lägga på isf?
thx på förhand:)

Jag har lindat in alla mina lågnivåkablar med ett antal varv och det sluta pipa från mina högtalare ivarjefall.. det kostar knappast mycket så det är bara att testa.

M.v.h. Emil

Mångsysslare
303 Inlägg
25 mars 2009
Har testat med folie och de gav bra resultat ...  dock på en sämmre lågnivåkabel

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 mars 2009
ska du jorda måste du göra det i båda ändarna.
när man drar kablar i tex kraft/kopplingsskåp så jordar man skärmen och har avstånd (20cm mellan signal och klass II kabel osv till man kommer till klass III och klass III då är det 50cm mellan de kablarna)
men har du bra skärmning så ska den jordas minst var 15:e meter för att ta bort störning.
sök på faradays bur (eller hur man stavar det) så får du se hur skärmning fungerar smile

10 287 Inlägg
25 mars 2009
Inte alltid. Som jag skrev i ett inlägg ovan så fiins det fall där man bara skall jorda skärm i ena änden. Jag avser här audioinstallationer och ej kraftinstallationer.
Har du tex en ljuddistributionsanläggning (jag har konstruerat många sådana under mina år) så använder man i princip alltid balanserade signaler och då är skärmen en ren skärm. I sådana fall så vill du inte driva vandringsströmmar genom skärmen om du har en utbredd anläggning med apprater i flera delar av en stor fastighet där du har potentialskillnaader mellan olika husdelar (vilket man ofta har om man inte har sanna femledarsystem).

/Göran

sir_daniel skrev:
ska du jorda måste du göra det i båda ändarna.
när man drar kablar i tex kraft/kopplingsskåp så jordar man skärmen och har avstånd (20cm mellan signal och klass II kabel osv till man kommer till klass III och klass III då är det 50cm mellan de kablarna)
men har du bra skärmning så ska den jordas minst var 15:e meter för att ta bort störning.
sök på faradays bur (eller hur man stavar det) så får du se hur skärmning fungerar smile

(Groucho Marx).

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Random Hero
4 047 Inlägg
25 mars 2009
XzitXR3I skrev:
dusanmandick foliet är till för att förhindra induktion mellan olika kablar , tex om du har 2st kablar bredvid varandra, finns olika sätt för att förhindra störningar o dylikt, tex tvista ens kablar, lägga in störslinga osv.

jag vet ?

Dog food lid. Backwards

Sök