3128
Sök

Wastegate klocka med 2st anslutningar.. :S

Diktator
433 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare! Har 2 st anslutningar på min wastegateklocka, dom sitter på höjd med varandra, är det för att ställa olika laddtryck bara genom att flytta slangen eller är det något annat special? Om man nu väljer att sätta slangen på den ena anslutningen ska man plugga den andra antar jag?
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 311 Inlägg
9 mars 2008
#2
sitter de på var sin sida om membranet är den ena tänkt för mottryck, har du bild?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Diktator
433 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#3
http://turbobanditense.e-butiken.se/ Kolla på t04B klicka inte upp den för där ser man inte, men på lilla bilden så ser man direkt hur det ser ut. smile
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

486 Inlägg
9 mars 2008
#4
http://i6.tinypic.com/6ly4k21.jpg

Denhär typen antar jag. Det är väl till för att få ett stabilare laddtryck?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 311 Inlägg
9 mars 2008
#6
OM det nu är uttag för att använda mottryck så skall den övre anslutningen kopplas in till tryck för att wg-ventilen inte ska smygöppna utan hållas stängd tills önskat ladd uppnåtts!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Specialmontör
91 Inlägg
11 mars 2008
#7
Har så på min med undrar oxå lite hur det ska sitta.. den övre(YTTRE) ska ju till komp.huset och den undre behöver man inte andvända om man inte ska ha pysventil, sa dom på turbobanditen när jag prata med dom,,,,,  men om man ska andvända pysventil, så ska man ha den på den undre.(INNRE) men var ska den övre gå om man andvänder pysventil.

så ja

10 287 Inlägg
11 mars 2008
#8
Man kan reglera på två olika sätt. Ett blir fail-safe, det andra inte. Rita och tänk en stund.

P.S Corpze får inte svara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Specialmontör
91 Inlägg
11 mars 2008
#9
jag fattar inget. vad är fail-safe aja skit samma

så ja

1 311 Inlägg
11 mars 2008
#10
Mä =p

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Diktator
433 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#11
Fail safe betyder antagligen något så enkelt som felsäkert.. Båda slangarna ska antagligen anslutas till tryck, den övre slangen är den som styr när wastegaten ska öppna och den undra är mottrycket, alltså ska man koppla en pysventil på den undre för att trycket på den övre anslutningen (över membranet) ska övervinna mottrycket som sitter under membranet... Men om man inte ska andvända pysventil, ska man då plugga den undre anslutningen för att det inte ska läcka ut luft där när wastegaten öppnar? eller går aldrig membranet så långt ner?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 311 Inlägg
11 mars 2008
#12
den övre är mottryck (om det är som på alla extrena wg´s då fjädern trycker membranet nedåt) mottrycket +fjäderkonstanten skall alltså hålla emot avgastrycket, pysventilen styr du mottrycket med!

i mitt fall (bilden nedan) så ser du att min magnetventil styrd av nira sprutet stänger mottrycket vid önskat ladd så att laddtrycket + fjädern öppnar wg-ventil, hoppas det klarnar nu!

http://img296.imageshack.us/img296/797/dsc00058xu8.jpg

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Diktator
433 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#13
Det är ingen extern wastegate.. det är bara själva "klockan" till den interna wastegaten.. och då måste det bli tvärtom emot vad ni säger annars blir det felaktig funktion på grejerna.. Alltså den övre är tryck och den undre är mottryck.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 311 Inlägg
12 mars 2008
#14
ok, så wg-klockan skjuver stången? isåfall stämmer det, bara att kolla manuellt när du ännu inte monterat detn wink
Senast redigerat av Corpze (12 mars 2008)

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Diktator
433 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#15
precis, den skjuter stången, smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 mars 2009
#16
Hej har oxå två ingångar men sitter igämte varandra!!
varför??
ska man plugga den ena??


https://www1.garaget.org/gallery/archive/21962/605983_nb0li6.jpg

Volvo 4 Life


Sök