Tjena. måste byta tändstift då motorn inte orkar med över 5000rpm o 1,8 i ladd... ska sänka laddet snarast för vågar inte köra så högt med original kolvar o stakar men har precis köpt bilen.. Men vilka tändstift ska jag välja?? Är en trimmad b204turbo.. Eller kan det vara något annat fel? Det verkar som om den kortsluter en eller två cylindrar precis som ett varvstopp men har varvat mer innan.. (Var en massa slangar som var felkopplade till turbon så det kickade upp laddet ordentligt när det blev rättkopplat..)
Om jag får börja i den änden så vill jag nog ha reda på vad du har för sprut.
/Göran
Kör med originalsprut än så länge.. Det är därför jag måste sänka laddet:S Den är körd med nira innan tror jag för det sitter sådana givare runt om på motorn.
Om jag får börja i den änden så vill jag nog ha reda på vad du har för sprut.
/Göran
Kör med originalsprut än så länge.. Det är därför jag måste sänka laddet:S Den är körd med nira innan tror jag för det sitter sådana givare runt om på motorn.
Kör du 1.8bar på en 18T så är det rätt meningslös våldtäkt av turboaggregat. Du behöver grejor som pumpar mera luft om du skall få effekt. Orginal AMM bottnar en bit över 200Hkr (nu är det måhända en större AMM på B204FT än på B230FT men någon som vet får upplysa om det i så fall). Och försöker man få effekt som är mycket mer än vad AMM klarar av att mäta så blir det underliga resultat.
Skall du ha rejält med effekt i den där motorn så får du se till att ha större turbo, rejäl intercooler och bättre insug/insugskam än orginal.
/Göran
TurboThell skrev:
Ljusblåa (tror det är v70R-spridare) Limjär btr med 4bar på tomgång Lmm vet jag inte.. har inte mätt 18t tror jag det är..
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kör du 1.8bar på en 18T så är det rätt meningslös våldtäkt av turboaggregat. Du behöver grejor som pumpar mera luft om du skall få effekt. Orginal AMM bottnar en bit över 200Hkr (nu är det måhända en större AMM på B204FT än på B230FT men någon som vet får upplysa om det i så fall). Och försöker man få effekt som är mycket mer än vad AMM klarar av att mäta så blir det underliga resultat.
Skall du ha rejält med effekt i den där motorn så får du se till att ha större turbo, rejäl intercooler och bättre insug/insugskam än orginal.
/Göran
TurboThell skrev:
Ljusblåa (tror det är v70R-spridare) Limjär btr med 4bar på tomgång Lmm vet jag inte.. har inte mätt 18t tror jag det är..
Vad är AMM? Har grövre kammar i den. Måste sänka laddet med men det är alltså pga det höga laddet som motorn inte orkar med mer? Har precis börjat med turbobilar och köpte en bil som var "färdigbyggd" så ni får ha lite överseende med dumma frågor från min sida men lär mig mycket för varje dag som går:)
"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.
Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.
Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.
Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.
Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.
/Göran
TurboThell skrev:
Vad är AMM? Har grövre kammar i den. Måste sänka laddet med men det är alltså pga det höga laddet som motorn inte orkar med mer? Har precis börjat med turbobilar och köpte en bil som var "färdigbyggd" så ni får ha lite överseende med dumma frågor från min sida men lär mig mycket för varje dag som går:)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.
Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.
Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.
Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.
Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.
/Göran
Okey. Då tackar jag så mycket med hjälpen så ska jag genast ut i garaget o fixa o dona lite:)
"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.
Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.
Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.
Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.
Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.
/Göran
Okey. Då tackar jag så mycket med hjälpen så ska jag genast ut i garaget o fixa o dona lite:)
lmm på din 3tum, agget är istorlek med 16t. sen e det glt kammar. och med det laddet voldtar du både motor och turbo.
om man tittar på en compressor map för 18t så ser man att den ger mest luft vid ca 1.2-1.4 bar så över det e ingen mening att ladda då får du bara en massa varmluft
skulle nästan tro att om du sänker laddet till 1.3 lr nå att den skulle gå lite bättre för du får kallare insugningsluft
och dina ljusbläa spridare ligger inte dem på 391cc? för dem kommer nog bottna innan turbon gör det om det e rätt byggt