2781
Sök

Lamporna blinkar på bilen när basen slår...

2 655 Inlägg
1 juli 2006
#21
Maxspänningen beror på vilken bil, rättare sagt vilken tillverkare som gjort generatorn..

På Bosch:arna så brukar laddningsreläet reglera av vid ca 14,5-14,6V, Vissa Nippon reglerar av vid 14,7-14,8V. Nu är det här generella siffror..

Är generatorn fullt fungerande så ska volten ligga på runt 14V när den maxar..

Runt 1500-2000 motorvarv så brukar generatorn ladda för fullt, man kan byta till en mindre remskiva för att få generatorn att ladda för full tidigare..
Så det finns en hel del trix man kan göra med sin generator. smile

21 761 Inlägg
1 juli 2006
#22
Jaså alla nyare generatorer har en så hög spänning generellt, det hade jag inte så stor koll på.

Men man får väl vara lite försiktig med att byta remskivan så att generatorn inte får för höga varv eller är de gjorda för att tåla betydligt högre varvtal än original?
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2006)

2 655 Inlägg
1 juli 2006
#23
Ja det stämmer, även äldre kan ladda runt 14,7 beror helt och hållet på konstruktionen på laddningsreläet.
Tar tex gamla Boschgeneratorerna (Volvo 2/7/9 serien, merca m.m.) där finns det ett ställbart relä att skruva på, då reglerar reläet av vid max 14,8 tror jag det var...

Problemet med att gå ner i diameter på remskivan är att tar man en skiva som är mycket mindre så kommer remmen att slira när generatorn belastas.

Det enda som tar stryk med en underdimensionerad remskiva är kullagren, men inte i den grad att de är sopslut efter 5000mil direkt...
Dagens generatorer håller någonstans mellan 12000-15000mil, jämnför du med gamla äldre generatorer så kunde de hålla i upp till 25000mil!!
Anledningen till det är att släpringarna har krympt i storlek, mindre mängd koppar runt dem..

21 761 Inlägg
1 juli 2006
#24
Ja, på de tre bilar som jag har ägt så har inte generatorn laddat över 14,2V iaf. Har mätt på en 240-77 och en Granada-85 tex och de laddade strax under 14V men med ny generator så ger Granadan ca 14,3-14,4V och det är ju godkänt.

Min 240-86 ger strax över 14V, regulatorn är ganska nybytt men det är en begagnad 80A generator dock.
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2006)

2 655 Inlägg
1 juli 2006
#25
Så länge spänningen ligger över 13,7V vid belastning så är det bra...

Sådana generatorer Volvos 80A har jag skruvat med en hel del..
Visserligen är jag allergisk mot Volvo.. smile
Men släpringarna och bakre lagerhållaren får man byta stup i kvarten..

72 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#26
Så ni tycker jag ska byta generator? kommer de göra så lamporna slutar blinka?


Meister
6 763 Inlägg
21 761 Inlägg
1 juli 2006
#28
Om det nu är så liten generator som folket på SAAB har sagt till dig så borde du ha en större generator i vilket fall som helst eftersom du har två slutsteg som kräver en del ström.

Alltså: Ja.

Kolla i så fall hur grov pluskabeln från generatorn och jordkabeln från batteriet är, byt eventuellt ut dem mot grövre. Vet inte hur grov generatorkabeln är som original men den bör vara minst 10mm2. Batteriets jordkabel bör vara åtminstone 25mm2.
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2006)

72 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#29
camaro67 skrev:
fan va coolt! fixa inte de! de e ju fränt om de e disko i bilen! blinkar ljusen ute åxo? de e ju bara å glida när man ska spela högt

yes allt blinkar;)


72 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Om det nu är så liten generator som folket på SAAB har sagt till dig så borde du ha en större generator i vilket fall som helst eftersom du har två slutsteg som kräver en del ström.

Alltså: Ja.

Kolla i så fall hur grov pluskabeln från generatorn och jordkabeln från batteriet är, byt eventuellt ut dem mot grövre. Vet inte hur grov generatorkabeln är som original men den bör vara minst 10mm2. Batteriets jordkabel bör vara åtminstone 25mm2.

Okej tack för hjälpen..



Sök