3962
Sök

Lamporna blinkar på bilen när basen slår...

72 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#1
Alla lampor och displayer blinkar i takt med musiken när jag drar på hög volym.
jag använder APH 2 slutsteg och ett GAS Silver Pro slutsteg som driver baslåda och mellanrigister.
Är de så att jag måste ha Kondensator?
I beskrivningen till APH 2 slutsteget står det: Mycket kraftfull och överdimensionerad nätdel med stor strömkapacitet och en rejäl kondensatorbackup (kräver inga lösa kondensatorer). hmm
Och jag har ett sprillans nytt batteri.


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 juni 2006
#2
En kondensator ersätter inte ett batteri tongue
Vad är ditt nya batteri på för ampere? och har du tillräckligt grov strömkabel?


72 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#3
calibra_nox skrev:
En kondensator ersätter inte ett batteri tongue
Vad är ditt nya batteri på för ampere? och har du tillräckligt grov strömkabel?

Mitt batteri är på 70 ampere, kör på strömpaket X2 från MDS


3 Inlägg
30 juni 2006
#4
en kondning borde lösa ditt problem. värt att testa..tongue


1 631 Inlägg
30 juni 2006
#5
25 kvadrat strömkabel borde räcka. Börja med att se över jordningen så den är OK. Det ska normalt sett inte behövas en konding i ett system som ditt om kabeldragningen är OK.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

8 156 Inlägg
30 juni 2006
#6
Vad har du för generator då?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

72 Inlägg
30 juni 2006
Trådstartare
#7
Phaetoon skrev:
Vad har du för generator då?

Generator på bilen? orginal på saab 9-5?


21 761 Inlägg
30 juni 2006
#8
Enligt Yourex är det 130A på alla 9-3 och 9-5, undantag för enstaka modeller av 9-3 som har 90A.

72 Inlägg
30 juni 2006
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Enligt Yourex är det 130A på alla 9-3 och 9-5, undantag för enstaka modeller av 9-3 som har 90A.

Dom sa annolunda på saab när jag va och köpte de för en vecka sedan..


21 761 Inlägg
1 juli 2006
#10
Jaha, då har Yourex inte samma specifikationer som SAABs original tydligen.

Vad sa de att det skulle vara då?
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 juli 2006
#11
Drönirettab skrev:
Enligt Yourex är det 130A på alla 9-3 och 9-5, undantag för enstaka modeller av 9-3 som har 90A.

Jag har 140A i min. det fick jag dubbelkolla när jag monterade skiljerelä och byggde stereo

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

72 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Jaha, då har Yourex inte samma specifikationer som SAABs original tydligen.

Vad sa de att det skulle vara då?

De sa att de skulle va 60 eller 70 spelade inte så stor roll.
har för mig att jag läste samma sak i manualen.


72 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#13
Martin 9-3 skrev:
Drönirettab skrev:
Enligt Yourex är det 130A på alla 9-3 och 9-5, undantag för enstaka modeller av 9-3 som har 90A.

Jag har 140A i min. det fick jag dubbelkolla när jag monterade skiljerelä och byggde stereo

Du tror inte de är skillnad på en saab 9-3 från 06 och en 9-5 från 98?


21 761 Inlägg
1 juli 2006
#14
linnardt: Är det en vanlig kilremskiva på din generator eller är det en multiribbremskiva? På bilderna som visas hos Yourex så har den mindre generatorn en vanlig kilremskiva och den större generatorn remskiva för multiribbrem.

Nu såg jag att jag läste fel på amperetalet, det ska vara 80A på den mindre.
Tittar man på de äldre SAAB modellerna(9000 och 900) så har de 70A och 80A enligt Yourex.

Men om det nu är 60A eller 70A så är generatorn för klen tycker jag.

8 156 Inlägg
1 juli 2006
#15
Om din generator är på mindre än 70A så bör du nog fundera på att byta ut den.
Vid ideala förhållanden så producerar den 840W vid 12V, men det är ju sällan det händer. Sen är det ju bara att räkna bort vad elsystemet i övriga bilen drar; lamporna, AC osv. Det blir inte många Watt över till stereon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

25 Inlägg
1 juli 2006
#16
känner du någon som har en kondning så prova...men då ska det vara en kvalitets kondning och inget biltema skrot...kan hjälpa dig och få bort det blinkande ljuset för en kondning skickar strömmen 100 ggr snabbare än ett batteri...


10 287 Inlägg
1 juli 2006
#17
En konding tillför ingen extra energi till systemet. Blinkande lampor tyder på att sytemet har för lite total energi.
Dessutom - om ögonen uppfattar blinkningar hos lampor med glödtrådar - så ligger dessa strömfluktuationer i området 10 - 100 ms. Och som du skriver så är en kondings främsta uppgift att , monterad nära slutsteget, snabbt förse slutsteget med ström när dess inbyggda nätdel behöver extra ström (när den switchar).

/Göran

Robin6 skrev:
känner du någon som har en kondning så prova...men då ska det vara en kvalitets kondning och inget biltema skrot...kan hjälpa dig och få bort det blinkande ljuset för en kondning skickar strömmen 100 ggr snabbare än ett batteri...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 655 Inlägg
1 juli 2006
#18
Kan vara som på vissa Volvo generatorer, de skriver 70-120A, men i själva verket så laddar den 120A..

Sen en annan sak med generatorer: Oftast så laddar generatorerna mer än vad som står på lappen... Det ser man när man sätter upp generatorn i en lite nyare provbänk...

Min gamla generator skulle ladda 70A, den laddade runt 80-85A innan den gav upp...

10 287 Inlägg
1 juli 2006
#19
Jooo....

Men mätte du lindningstemperaturen. Specen är att generatorn skall tåla uttagen ström i Dubai-värme kontinuerligt. Så plocka ut mera ström under kortare perioder är sannolikt tämligen normalt.

/Göran

Streckkoden skrev:
Kan vara som på vissa Volvo generatorer, de skriver 70-120A, men i själva verket så laddar den 120A..

Sen en annan sak med generatorer: Oftast så laddar generatorerna mer än vad som står på lappen... Det ser man när man sätter upp generatorn i en lite nyare provbänk...

Min gamla generator skulle ladda 70A, den laddade runt 80-85A innan den gav upp...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
1 juli 2006
#20
Sedan är ju frågan vilken spänning den håller vid dessa maxuttag.
Man kan ju åtminstone säga att det är bättre att ha lite överdimensionerad generator så att den inte behöver jobba på maxström hela tiden.

Vi får heller inte glömma det där med generatorvarvtal heller, på en bil brukar det vara ca 2000 motorvarv eller mer för att generatorn ska ha en teoretisk möjlighet att kunna ladda max. Jag tror att en hel del brukar stå på tomgång och poppa järnet men då klarar inte generatorn att ge mer än kanske hälften av maximal ström med bibehållen spänning.

Men det där kan du bättre än jag, streckkoden, eftersom du jobbar med bilel. Det gör inte jag.


Sök