2962
Sök

Saab og/ng900

66 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej!
Vad står dessa beteckningarna og och ng för? Vet att og900 är den gamla 900:an... Men finns det nån logik i beteckningen? Finns liknande beteckningar på andra Saabar, t ex 9-3 och 9-5? Nyfiken... smile

MVH
David
Senast redigerat av Dave@940 (26 juni 2006)

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

Skyline User
187 Inlägg
26 juni 2006
#2
Og= Old generation Ng= New generation


66 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
#3
Turbo_Knuff skrev:
Og= Old generation Ng= New generation

Ajaj!
För enkelt för att komma på det själv. smile)
1000 tack för svaren iaf!
MVH
David

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2006
#4
og t.o.m 93
ng f.o.m 94

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

funderare...
83 Inlägg
26 juni 2006
#5
Finns ju även og o ng 9-3...


66 Inlägg
26 juni 2006
#6
Dotte skrev:
Finns ju även og o ng 9-3...

till nya 9-3 säger man ss eller sc wink


Avstängd
1 106 Inlägg
26 juni 2006
#7
NG=New Generation, OG=Old Generation

Livet startar vid 220 km/h

Skyline User
187 Inlägg
26 juni 2006
#8
Saabare skrev:
NG=New Generation, OG=Old Generation

FÖÖÖR sent smile


66 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
#9
Turbo_Knuff skrev:
Saabare skrev:
NG=New Generation, OG=Old Generation

FÖÖÖR sent smile

När vi ändå är inne på Saab och beteckningar, vad står CS, CSE osv för?
MVH
David

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

1 414 Inlägg
27 juni 2006
#10
Dave@940 skrev:
Turbo_Knuff skrev:
Saabare skrev:
NG=New Generation, OG=Old Generation

FÖÖÖR sent smile

När vi ändå är inne på Saab och beteckningar, vad står CS, CSE osv för?
MVH
David

CS = Combi-Sedan
CSE = Combi-Sedan med extra utrustnings paket

OG och NG är något påhitt som inte är officiellt ifrån SAAB, på SAAB språk heter det:
900 Classic och New 900
9-3 Classic (1998-2003) eller 9-3 SS (sportsedan 2003-), 9-3 SC (sportcombi 2005-) som någon skrev högre upp

SE beteckningen är inte SportEdition utan Standard med Extrapaket.
Det finns tex en "riktig" 9-3 SportEdition och där är halvskinn, sportratt och kolfiberplanel standard.
Sedan finns andra beteckningar som PolarEdition som är en sopren bil utan något extra alls denna beteckning fanns på 9-3 Classic.

9000 hade bland annat
CS - CombiSedan standard
CSE - CombiSedan med Extrapaket
AERO - "Musse piggstolar" grymma sportstolar i skinn,
Griffin - 2,5 liters V6 och allt annat som saab hade att slänga in i bilen...
Talladega - En special version som SAAB gjorde för hyllningen av Talladega racet

New 900
S - Standard
SE - Standard med Extrapaket
Talladega - En special version som SAAB gjorde för hyllningen av Talladega racet

9-3
S - Standard 1998-2001
SE - Standard Extra 1998-2003
Aero - 2,0T motor på 205 hk, sportstolar m.m. 2001-2002
Sport - En sportvariant som kom innan själva Aero modellen kom 1999-2000
Sport Edition - Halvskinn, kolfiber, sportratt, sportchassi m.m. 2001-2002
Polar Edition - ersättaren till S varianten 2001
Viggen - Sportvariant med 2,3 liters motor, kom i 2 generationer, G1 mer påkostad med silverkromade fälgar och 230 hk motor, G2 med sämre stolar, 225 hk och vanliga silver lackade fälgar G1 såldes i Sverige 1999-2000, G2 gick främst till USA 1999-2002.


På 9-5 sidan finns olika varianter
S - Standard
SE - Standard Extra
Griffin - Värsta möjliga (V6t, ventilerade stolar, hel träinredning, automat m.m. m.m. som standard)
Aero - Sportvarianten med starkaste 2,3T motorn, på senare år med sportstolar, speciell panel m.m.

Från 2002 införde saab följande, griffin & SE försvann:
Linear - är basic varianten med ingen direkt extrautrustning
Arc - Lyxvarianten med full skinn, trä-inredning och ofta lackerade kjolar
Vector - Mellan Sport variant, det var i stort sett en Aero fast med halvskinn och man kunde få en klenare motor
Aero - Det värsta Saab har att erbjuda.

Från 2006 har ARC paketet försvunnit och finns nu som ett tillvals paket till Linear.

Jag kan ha missat någon variant, fyll i så fall på!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

66 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#11
Founder skrev:
Dave@940 skrev:
Turbo_Knuff skrev:

FÖÖÖR sent smile

När vi ändå är inne på Saab och beteckningar, vad står CS, CSE osv för?
MVH
David

CS = Combi-Sedan
CSE = Combi-Sedan med extra utrustnings paket

OG och NG är något påhitt som inte är officiellt ifrån SAAB, på SAAB språk heter det:
900 Classic och New 900
9-3 Classic (1998-2003) eller 9-3 SS (sportsedan 2003-), 9-3 SC (sportcombi 2005-) som någon skrev högre upp

SE beteckningen är inte SportEdition utan Standard med Extrapaket.
Det finns tex en "riktig" 9-3 SportEdition och där är halvskinn, sportratt och kolfiberplanel standard.
Sedan finns andra beteckningar som PolarEdition som är en sopren bil utan något extra alls denna beteckning fanns på 9-3 Classic.

9000 hade bland annat
CS - CombiSedan standard
CSE - CombiSedan med Extrapaket
AERO - "Musse piggstolar" grymma sportstolar i skinn,
Griffin - 2,5 liters V6 och allt annat som saab hade att slänga in i bilen...
Talladega - En special version som SAAB gjorde för hyllningen av Talladega racet

New 900
S - Standard
SE - Standard med Extrapaket
Talladega - En special version som SAAB gjorde för hyllningen av Talladega racet

9-3
S - Standard 1998-2001
SE - Standard Extra 1998-2003
Aero - 2,0T motor på 205 hk, sportstolar m.m. 2001-2002
Sport - En sportvariant som kom innan själva Aero modellen kom 1999-2000
Sport Edition - Halvskinn, kolfiber, sportratt, sportchassi m.m. 2001-2002
Polar Edition - ersättaren till S varianten 2001
Viggen - Sportvariant med 2,3 liters motor, kom i 2 generationer, G1 mer påkostad med silverkromade fälgar och 230 hk motor, G2 med sämre stolar, 225 hk och vanliga silver lackade fälgar G1 såldes i Sverige 1999-2000, G2 gick främst till USA 1999-2002.


På 9-5 sidan finns olika varianter
S - Standard
SE - Standard Extra
Griffin - Värsta möjliga (V6t, ventilerade stolar, hel träinredning, automat m.m. m.m. som standard)
Aero - Sportvarianten med starkaste 2,3T motorn, på senare år med sportstolar, speciell panel m.m.

Från 2002 införde saab följande, griffin & SE försvann:
Linear - är basic varianten med ingen direkt extrautrustning
Arc - Lyxvarianten med full skinn, trä-inredning och ofta lackerade kjolar
Vector - Mellan Sport variant, det var i stort sett en Aero fast med halvskinn och man kunde få en klenare motor
Aero - Det värsta Saab har att erbjuda.

Från 2006 har ARC paketet försvunnit och finns nu som ett tillvals paket till Linear.

Jag kan ha missat någon variant, fyll i så fall på!! smile

Hej!
Här har vi en som kan Saab ja, mycket intressant läsning. Hade nästan på känn att og och ng inte var nåt som Saab själva använde...
1000 tack iaf!

MVH
David

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

1 414 Inlägg
28 juni 2006
#12
no problemo... smile

är det något du undrar över är det bara att maila, antingen kan jag det eller så känner jag nån som kan det smile...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

2 Inlägg
30 juni 2006
#13
Tillverkades det nån New 900 SE med en v6:a på 2,5 liter?

1 414 Inlägg
30 juni 2006
#14
Colemeister skrev:
Tillverkades det nån New 900 SE med en v6:a på 2,5 liter?

Japp

Mer info kan du hitta här:
http://www.saabcentral.com/features/gm9 … 1997_2.php
Senast redigerat av Founder (30 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
30 juni 2006
#15
Colemeister skrev:
Tillverkades det nån New 900 SE med en v6:a på 2,5 liter?

Helt rätt. Som Founder sa: OG o NG är påhittat av några andra personer. Om det är gamla modellen av te.x 9-3 så är det Classic 9-3 och nya modeller är new 9-3. Jag har inte sett en 900 Standard med 2,5 V6 motorn. Men det kan finnas 900 S med 2,5 V6 motorn.
S:Standard
SE:Standard Extra
Gamla modellen:Classic
Nya modellen:New
De motorer som är vanliga i 900 S: 2,0i och 2,3i
De motorer som är vanliga i 900 SE: 2,0i, 2,3i, 2,5 V6 och 2,0T
2,5 V6 är inte så vanlig i de nyare new 900.

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
30 juni 2006
#16
Saabare skrev:
Colemeister skrev:
Tillverkades det nån New 900 SE med en v6:a på 2,5 liter?

Helt rätt. Som Founder sa: OG o NG är påhittat av några andra personer. Om det är gamla modellen av te.x 9-3 så är det Classic 9-3 och nya modeller är new 9-3. Jag har inte sett en 900 Standard med 2,5 V6 motorn. Men det kan finnas 900 S med 2,5 V6 motorn.
S:Standard
SE:Standard Extra
Gamla modellen:Classic
Nya modellen:New
De motorer som är vanliga i 900 S: 2,0i och 2,3i
De motorer som är vanliga i 900 SE: 2,0i, 2,3i, 2,5 V6 och 2,0T
2,5 V6 är inte så vanlig i de nyare new 900.

V6'an gick först och främst till USA dom sista åren av produktion... dock så heter nya 9-3 inte new 9-3 utan man kallar den för 9-3 Sportsedan eller 9-3 Sportcombi. Men de motorer som är vanligast på 900 har du helt rätt i... Det var ju "tyvärr" många äldre som köpte 900'an i början vilket gjorde att dom klenare motorerna sålde bäst...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

2 Inlägg
1 juli 2006
#17
Men om man vill ha bra effekt/"hållbar motor", vad ska man satsa på? 2,5 V6 eller 2,0T?

Vad jag har läst så kramar många ut de 210 HK det ska vara i V6:an ur en 2,0T ganska lätt och uppemot 250 med lite skicklighet, men det måste väl fresta lite på motorn? V6:an måste väl vara hållbarare och ha mer motor att jobba med + att det är väl mer vridmoment i V6:an?

Går det/är det montera/-t turbo på V6:orna?

Och är de 900 SE med V6:a så ovanliga att det är synd att göra dem "o-original"? tongue

EDIT: Hittade Founders inlägg på förra sidan där det står att V6:an ska ha 170 HK. Men alla v6:or som varit till salu på blocket har haft 210 HK, är det nått chip då? Eller är det bara påhitt? Verkar lite otroligt att alla trimmar mekaniskt till 210 HK.

EDIT2: Kom faktiskt på att jag sett ett par med 170 HK, men de tyckte jag var så tråkiga xD
Senast redigerat av Colemeister (1 juli 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
1 juli 2006
#18
Colemeister skrev:
Men om man vill ha bra effekt/"hållbar motor", vad ska man satsa på? 2,5 V6 eller 2,0T?

Vad jag har läst så kramar många ut de 210 HK det ska vara i V6:an ur en 2,0T ganska lätt och uppemot 250 med lite skicklighet, men det måste väl fresta lite på motorn? V6:an måste väl vara hållbarare och ha mer motor att jobba med + att det är väl mer vridmoment i V6:an?

Går det/är det montera/-t turbo på V6:orna?

Och är de 900 SE med V6:a så ovanliga att det är synd att göra dem "o-original"? tongue

EDIT: Hittade Founders inlägg på förra sidan där det står att V6:an ska ha 170 HK. Men alla v6:or som varit till salu på blocket har haft 210 HK, är det nått chip då? Eller är det bara påhitt? Verkar lite otroligt att alla trimmar mekaniskt till 210 HK.

EDIT2: Kom faktiskt på att jag sett ett par med 170 HK, men de tyckte jag var så tråkiga xD

2,5 V6 med 210 hk kan va trimmade. Men oftast påhittat. Jag ska säga att 2,5 V6 bara behöver 0,1 sekunder mer än turbon för att komma till 100 km/h. Så det är inte större skillnad på prestanda i de 2 motorerna. Men turbomotorn är lättare och hitta trim till. Man ska då om man vill ha trim satsa på 2,0 T.

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
2 juli 2006
#19
Saabare skrev:
Colemeister skrev:
Men om man vill ha bra effekt/"hållbar motor", vad ska man satsa på? 2,5 V6 eller 2,0T?

Vad jag har läst så kramar många ut de 210 HK det ska vara i V6:an ur en 2,0T ganska lätt och uppemot 250 med lite skicklighet, men det måste väl fresta lite på motorn? V6:an måste väl vara hållbarare och ha mer motor att jobba med + att det är väl mer vridmoment i V6:an?

Går det/är det montera/-t turbo på V6:orna?

Och är de 900 SE med V6:a så ovanliga att det är synd att göra dem "o-original"? tongue

EDIT: Hittade Founders inlägg på förra sidan där det står att V6:an ska ha 170 HK. Men alla v6:or som varit till salu på blocket har haft 210 HK, är det nått chip då? Eller är det bara påhitt? Verkar lite otroligt att alla trimmar mekaniskt till 210 HK.

EDIT2: Kom faktiskt på att jag sett ett par med 170 HK, men de tyckte jag var så tråkiga xD

2,5 V6 med 210 hk kan va trimmade. Men oftast påhittat. Jag ska säga att 2,5 V6 bara behöver 0,1 sekunder mer än turbon för att komma till 100 km/h. Så det är inte större skillnad på prestanda i de 2 motorerna. Men turbomotorn är lättare och hitta trim till. Man ska då om man vill ha trim satsa på 2,0 T.

Jag håller med Saabare, att börja turbo konvertera en V6'a och sedan hitta programvara till den kommer nog bara bli krångligt i längden. Du kan allt kräma ur i alla fall 250 hk minst ur en T5 motor 2,0 utan att den tar större skada. Om du går högre än så kommer nog inte växellådan att hålla särskillt länge till...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök