Tips på lite trim till en cheva 350 motor ?

Moparboy440
4 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
dodgen får behålla sin motor då jag fick tag på en cheva 350 och trycka i trans amen idag
ang 318 motorn som sitter i dodgen så är båda jag har 88or
har nämligen en helt orginal renoverad från grunden för 1000mil sedan
dock inte fått igång den då jag inte har någon startmotor hehe
den andre motorn som sitter i en annan dodge jag har ska vara trimmad
den har jag fått igång nu och den går jävligt bra för att dra på en 2.2 tons tung bil smile
drar nog jämt med min 535a upp till 100
spinner dock på 1an och 2an samt när den växlar upp till 3an ^^
så skapligt med effekt verkar det vara i den motorn
det sitter Holley förgasare på båda dom V8orna är det något som e orginal ?

ang 350 motorn
nu misstänker jag att de sitter den här TBI saken på den
hur ska jag göra för att konventera så jag kan köra på förgasare ?
är det bara plocka bort boxen samt själva "förgasar saken" till det och slänga dit en edelbrock eller liknande ?

då e det "rätt" årsmodell på motorerna,då du då bör ha såkallade 302 toppar, de bästa 318 topparna.
samt att det oxå sitter rullkam i som standard smile.
holley sitter  inte original på någon dodge motor.

ang 350 motorn så krävs det inte några stora modifikationer för att byta till förgasare, men du måste byta insug ,bränsletrycksregulator ,tändfördelare och kanske oxå byta bränsleslangar.
kom oxå ihåg att montera en distansplatta mellan insuget å förgasaren för annars kan förgasaren bli för varm .

här har du förresten en trevlig länk där du kan läsa lite mer om dodge vans förresten : www.allpar.com/trucks/b-vans.html

EDIT: glömde bort att mopar använde en Holley 1945 på slant six motorerna 1974-1980 sad.

Senast redigerat av Moparboy440 (4 april 2009)

Team-Adolfsson Gödseldräng
4 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
dodgen får behålla sin motor då jag fick tag på en cheva 350 och trycka i trans amen idag
ang 318 motorn som sitter i dodgen så är båda jag har 88or
har nämligen en helt orginal renoverad från grunden för 1000mil sedan
dock inte fått igång den då jag inte har någon startmotor hehe
den andre motorn som sitter i en annan dodge jag har ska vara trimmad
den har jag fått igång nu och den går jävligt bra för att dra på en 2.2 tons tung bil smile
drar nog jämt med min 535a upp till 100
spinner dock på 1an och 2an samt när den växlar upp till 3an ^^
så skapligt med effekt verkar det vara i den motorn
det sitter Holley förgasare på båda dom V8orna är det något som e orginal ?

ang 350 motorn
nu misstänker jag att de sitter den här TBI saken på den
hur ska jag göra för att konventera så jag kan köra på förgasare ?
är det bara plocka bort boxen samt själva "förgasar saken" till det och slänga dit en edelbrock eller liknande ?

då e det "rätt" årsmodell på motorerna,då du då bör ha såkallade 302 toppar, de bästa 318 topparna.
samt att det oxå sitter rullkam i som standard smile.
holley sitter  inte original på någon dodge motor.

ang 350 motorn så krävs det inte några stora modifikationer för att byta till förgasare, men du måste byta insug ,bränsletrycksregulator ,tändfördelare och kanske oxå byta bränsleslangar.
kom oxå ihåg att montera en distansplatta mellan insuget å förgasaren för annars kan förgasaren bli för varm .

här har du förresten en trevlig länk där du kan läsa lite mer om dodge vans förresten : http://www.allpar.com/trucks/b-vans.html.

ok ok tackar för all info big_smile
blivit en hel del kunnigare nu iallafall tongue
blir att ta reda på vad man ska köpa för kammar förgasare o lite annat framöver
jo jag såg att det låg en distansplatta på dodgen när jag skruvade ner förgasaren dock var hålen i den mindre än hålet på insuget ?
kanske ska slipa upp hålet lite så att kanterna går jämt med varandra
blir till att åka och hämta vanen med 350 motorn snart big_smile

Moparboy440
4 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
ok ok tackar för all info big_smile
blivit en hel del kunnigare nu iallafall tongue
blir att ta reda på vad man ska köpa för kammar förgasare o lite annat framöver
jo jag såg att det låg en distansplatta på dodgen när jag skruvade ner förgasaren dock var hålen i den mindre än hålet på insuget ?
kanske ska slipa upp hålet lite så att kanterna går jämt med varandra
blir till att åka och hämta vanen med 350 motorn snart big_smile

eller så kan du köpa en ny distansplatta, kostar ju inte altför mycket .

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
ok ok tackar för all info big_smile
blivit en hel del kunnigare nu iallafall tongue
blir att ta reda på vad man ska köpa för kammar förgasare o lite annat framöver
jo jag såg att det låg en distansplatta på dodgen när jag skruvade ner förgasaren dock var hålen i den mindre än hålet på insuget ?
kanske ska slipa upp hålet lite så att kanterna går jämt med varandra
blir till att åka och hämta vanen med 350 motorn snart big_smile

eller så kan du köpa en ny distansplatta, kostar ju inte altför mycket .

jo sant tongue
men har fräs så det går ju alltid ta ur lite försiktigt tongue
nu har jag hämtat 350 motorn jävla tbi skiten e jobbig tongue
motorn dör om man kör på jävligt jämngas på låga varv men gasar man te ibland går den fin fint big_smile
en halv tank och 2 fina bakdäck senare ställde jag in den i garaget ska börjas plocka ner motorn ur den nu

Moparboy440
5 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:
ok ok tackar för all info big_smile
blivit en hel del kunnigare nu iallafall tongue
blir att ta reda på vad man ska köpa för kammar förgasare o lite annat framöver
jo jag såg att det låg en distansplatta på dodgen när jag skruvade ner förgasaren dock var hålen i den mindre än hålet på insuget ?
kanske ska slipa upp hålet lite så att kanterna går jämt med varandra
blir till att åka och hämta vanen med 350 motorn snart big_smile

eller så kan du köpa en ny distansplatta, kostar ju inte altför mycket .

jo sant tongue
men har fräs så det går ju alltid ta ur lite försiktigt tongue
nu har jag hämtat 350 motorn jävla tbi skiten e jobbig tongue
motorn dör om man kör på jävligt jämngas på låga varv men gasar man te ibland går den fin fint big_smile
en halv tank och 2 fina bakdäck senare ställde jag in den i garaget ska börjas plocka ner motorn ur den nu

låter som problem med bränslesystemet ,mät resistansen hos injektorerna, å se över bränsleledningarna+filter.eller så är det nån givare som krånglar.
eller ska du slänga skiten å byta till förgasare big_smile ?

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:

eller så kan du köpa en ny distansplatta, kostar ju inte altför mycket .

jo sant tongue
men har fräs så det går ju alltid ta ur lite försiktigt tongue
nu har jag hämtat 350 motorn jävla tbi skiten e jobbig tongue
motorn dör om man kör på jävligt jämngas på låga varv men gasar man te ibland går den fin fint big_smile
en halv tank och 2 fina bakdäck senare ställde jag in den i garaget ska börjas plocka ner motorn ur den nu

låter som problem med bränslesystemet ,mät resistansen hos injektorerna, å se över bränsleledningarna+filter.eller så är det nån givare som krånglar.
eller ska du slänga skiten å byta till förgasare big_smile ?

hehe ska slänga den där jävla skiten tongue orka mekanisk insprutning ^^
blir förgasare smile

Moparboy440
5 april 2009 · 4 682 Inlägg

tbi e ju dock inte ett mekaniskt sprut .

Sline-
5 april 2009 · 20 Inlägg

Ja har hört nått om Kompressor o Nos kan få fart i de mesta men hur läng de håller de har ja inga uppgifter om=)

Tengu1969
5 april 2009 · 1 396 Inlägg

Sline- skrev:
Ja har hört nått om Kompressor o Nos kan få fart i de mesta men hur läng de håller de har ja inga uppgifter om=)

Behövs ingen kompressor om han "bara" ska ha 400hk. Nos är most bang for the buck, alltså det bästa trimmet du kan köpa smile

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Sline- skrev:
Ja har hört nått om Kompressor o Nos kan få fart i de mesta men hur läng de håller de har ja inga uppgifter om=)

nja någon nos tänker jag då inte använda
onödigt att slita så mycket på maskin för det lilla de ger
vet att de finns de som ger mer å mindre
men det sliter fort när de smörjer dåligt

kompressor vill jag ha men för dom hk jag ska ha behövs det ju inte
man kanske skulle ha en för syns skull roll
någon som vet vart man kan beställa kompletta kompressorkit med förgasare å hela köret ?
kanske man kan få ut ännu mera pollar ^^

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:
tbi e ju dock inte ett mekaniskt sprut .

fungerar ju likadant som ett mekanisk sprut ?
likadant som de är på volvos K motorer vad jag har förstått

Moparboy440
5 april 2009 · 4 682 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:
tbi e ju dock inte ett mekaniskt sprut .

fungerar ju likadant som ett mekanisk sprut ?
likadant som de är på volvos K motorer vad jag har förstått

du menar k-jetronic sprutet? k-jetronic e ju ett mekaniskt sprut med konstant insprutning.
tbi däremot sprutar bränsle bara i motorns insugstakt , å det  får impulser från de olika elektroniska givarna som bestämmer när å hur mycket bränsle som ska sprutas och databoxen hanterar alla impulserna.

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Moparboy440 skrev:
tbi e ju dock inte ett mekaniskt sprut .

fungerar ju likadant som ett mekanisk sprut ?
likadant som de är på volvos K motorer vad jag har förstått

du menar k-jetronic sprutet? k-jetronic e ju ett mekaniskt sprut med konstant insprutning.
tbi däremot sprutar bränsle bara i motorns insugstakt , å det  får impulser från de olika elektroniska givarna som bestämmer när å hur mycket bränsle som ska sprutas och databoxen hanterar alla impulserna.

aha där ser man
dock låter det ändå krongligt i huvet så vi kommer köra på förgasare tongue
lite smidigare än el å all skit man behöver annars

KimpaaBooY
5 april 2009 · 378 Inlägg

kompressor smile

// KimpaaBooY
Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

KimpaaBooY skrev:
kompressor smile

ja de skulle jag inte tacka nej till
dock kostar de en slant me men hittar man nåt kit under 50000 i usa så kanske man slår till på det framöver
måste ju va en kompressor som går upp genom huven annars fåre va ^^
bilen är ju ändå reggad med 700hk så borde ju inte vara några problem

Chevrolet_racing Fullständigt galen
5 april 2009 · 319 Inlägg

http://www.holley.com/ är en mycket trevlig hemsida big_smile dem har allt till en motor wink allt ifrån oljepump till kompressor till bränslesystem och annat godis

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Team-Adolfsson Gödseldräng
5 april 2009 · 4 529 Inlägg

Chevrolet_racing skrev:
http://www.holley.com/ är en mycket trevlig hemsida big_smile dem har allt till en motor wink allt ifrån oljepump till kompressor till bränslesystem och annat godis

tackar big_smile
holley har vi en hel del erfarenheter ifrån iallafall smile
satt de mesta på våran camaro vi hade me drygt 350hk smile gick skapligt
ska genast ta mig en titt på sidan

Chevrolet_racing Fullständigt galen
5 april 2009 · 319 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Chevrolet_racing skrev:
http://www.holley.com/ är en mycket trevlig hemsida big_smile dem har allt till en motor wink allt ifrån oljepump till kompressor till bränslesystem och annat godis

tackar big_smile
holley har vi en hel del erfarenheter ifrån iallafall smile
satt de mesta på våran camaro vi hade me drygt 350hk smile gick skapligt
ska genast ta mig en titt på sidan

okey skojsigt big_smile jo där brukar man kunna sitt o drägla många timmar tongue

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang