3623
Sök

Volvo 850 ABS Problem. Låter och pumpar hårt i bromsarna vid 20km/h (löst)

105 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har en Volvo 850 93a med ett ganska stort problem som jag tröttnat på.
Om man cruisar runt i ungefär 20km/h så börjar det låta som en kompressor går igång på högvarv och den slutar aldrig.. Trycker man fort på bromsen så pumpar bromsen och ljudet lägger av en liten stund till det kommer tillbaka efter nån sekund..

Jag vet att just Volvo 850 gör ett självtest vid ungefär 30km/h , men det gör den EN gång och inte just varje gång man passerar runt 20-30km/h..
Jag har testat felsökta abs styrenheten och man får då 1-1-1 vilket betyder inga problem..  Och alla ABS givare är rengjorda ..  Dock ! Har jag en ABS krans(pulshjul) på höger fram som gått sönder och den behöver bytas, men ska det göra så bilen låter som den ska explodera ?tongue

Tidigare ägare av bilen har även bytt ABS-Styrenheten, då köpte han en billig ifrån skroten som hade suttit på en 850 95a. Men ska ju inte vara några problem tycker man ?

Sen undrar jag om det behövs specialverktyg för byta just abs kransen(pulshjulet) ?


Bifogar en liten film på hur det låter.. Inte den bästa men duger.

http://www.youtube.com/watch?v=4QcSoa-letY

Ber er. Kom med ideer smile
mvh Andreas.



LÖST !

HÄNVISAS TILL DENNA TRÅD , Där det finns bilder och allt sånt hur det gick till ..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=89719
Senast redigerat av zurre (3 augusti 2008)

OEM <3
194 Inlägg
8 juni 2008
#2
byt kransen och felet borta!

Inga special verktyg behöves bara skruva..
Senast redigerat av n0jas (8 juni 2008)

These days &#9834;&#9835;

105 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
n0jas skrev:
byt kransen och felet borta!

Inga special verktyg behöves bara skruva..

Så du tror det är så enkelt ? Att det är just är bara den där kransen som behövs bytas sen ska den gå fint igen på vägarna ?smile

Hittade komplett drivknut med damask samt just ABS-kransen på biltema för 700:- .. Kanske värt köpa den då ? Jag mennar drivknuten är ju aldrig bytt så lika bra kanske..

Men tittade idag lite bakom själva bromsskivan.. det va ett par bultar där som det behövs nått speciellt verktyg för få upp.. Det såg ut som liknande vanliga hylsor men inböjda?

Sen är det nått man måste tänka på speciellt vid byte?



Mvh Andreas.
Senast redigerat av zurre (8 juni 2008)

2 Inlägg
2 augusti 2008
#4
har exakt samma problem med min 850 , men jag tror de är abs givaren som måste bytas men frågan är vilken bara roll sen så är mina broms belägg helt slut fram så kanske kan vara de också så ska byta de så får se om de blir bättre

mvh hamren

14 Inlägg
3 augusti 2008
#5
Hej.
850 har blink koder, läs ut o byt givare.
Volvo har lösa ABS-kransar som ska limmas dit med spec.lim.
Billigare än "biltema-knut".
Hepp

105 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#6
Rojje12 skrev:
Hej.
850 har blink koder, läs ut o byt givare.
Volvo har lösa ABS-kransar som ska limmas dit med spec.lim.
Billigare än "biltema-knut".
Hepp

Grejen är att man endå måste ta bort och lossa på hela knuten , och sen tar volvo 400:- för kransen då vad jag vet utan lim.. Så frågar man mig så köper man hällde en helt ny knut för 700:- och då får med damask,fett,knut,kransen sen stora hjulmuttern som man också behöver ny om man drar upp den... Och då vet man att inte drivknuten kommer behövas bytas snart igen så slipper man det jobbet också..

Men sen tänker alla lite olika .. Men som sagt klart värt. Iövrigt har jag kört på biltema knut och den fungerat felfritt nu 250-500 mil som jag kört med den.. Och ABSen låter inte längre och funkar klockrent så nöjd !big_smile

2 Inlägg
13 augusti 2008
#7
var exakt samma fel som Zurre hade , kransen på vänster drivknut fram var sönder , så jag bytte drivknut sen var ljudet borta big_smile

70 Inlägg
6 april 2009
#8
Hade samma problem och blev tokig på det. tack för hjälpen:D

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!


Sök