3804
Sök

18" fälgar påsatta på bilen, nu vibrerar hela framvagnen vid hastigheter över 60 km/h

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Som topic. Volvo 850In gäller det.

18" fälgar påsatta på bilen, nu vibrerar hela framvagnen vid hastigheter över 60 km/h och vid inbromsning där vid. Under 60 km/h känns inga vibrationer.

Köpte då 18" begagnade Aez icon fälgar, som har fått nya däck och balanserats. Vad kan vara fel?

Vad bör jag kolla? Är dom inte runda i sig? vad gör man då?

Mvh Andreas
Senast redigerat av villon (8 april 2009)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

108 Inlägg
8 april 2009
Stämmer diametern på navet mellan fälgar och bilen? Du måste ha centreringsringar annars.

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Centreringsringar, hmm var köper man dom? men ska kolla om det är samma diameter men det borde det ju vara. Ska kolla.

108 Inlägg
8 april 2009
Närmaste däcknisse har såna. Finns en uppsjö olika så ta med fälgar och bil till dom så hjälper dom dig.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 april 2009
Åk in till en däckfirma och få hjulen balanserade. Då får du även svar på om fälgarna är raka lr ej. Visst centrumringar men så länge fälgarna sitter fastskruvade ordentligt så har inte det så mycket att säga.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

1 418 Inlägg
8 april 2009
ingen "centreringspinne" på navet som ska in i fälgen på ett ställe som du missat?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
p-nyhlen skrev:
Åk in till en däckfirma och få hjulen balanserade. Då får du även svar på om fälgarna är raka lr ej. Visst centrumringar men så länge fälgarna sitter fastskruvade ordentligt så har inte det så mycket att säga.

Fick nya däck monterade igår och då balanserades dom ju.

Har inget minne av att där skulle finnas några centreringsringar på dom? Och centreringsstift sitter ju på navet men den har hittat sitt lilla hål.

Va gär centreringsringar på tro?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 april 2009
då borde han inte fått på fälgen alls va?

Lindberg88 skrev:
ingen "centreringspinne" på navet som ska in i fälgen på ett ställe som du missat?

dARKiE
5 031 Inlägg
8 april 2009
villon skrev:
p-nyhlen skrev:

Fick nya däck monterade igår och då balanserades dom ju.

Har inget minne av att där skulle finnas några centreringsringar på dom? Och centreringsstift sitter ju på navet men den har hittat sitt lilla hål.

Va går centreringsringar på tro?

inte många kr ialf,  : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Men kan det vara så lätt att det är centreringsringar som gör det? För ratten skakar kraftigt och det käns väldigt obalans i ratten/framvagnen speciellt vid 60 km/h uppåt och sen vid inbromsning från högre hastighet.

Vad gör centreringsringen för något för utom det uppenbara?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 april 2009
Finns det några kantstötningar på dom?

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
p-nyhlen skrev:
Finns det några kantstötningar på dom?

Knappt inga.

dARKiE
5 031 Inlägg
8 april 2009
villon skrev:
Men kan det vara så lätt att det är centreringsringar som gör det? För ratten skakar kraftigt och det käns väldigt obalans i ratten/framvagnen speciellt vid 60 km/h uppåt och sen vid inbromsning från högre hastighet.

Vad gör centreringsringen för något för utom det uppenbara?

Om fälgen inte ligger tätt mot navet så kan detta uppstå ja.
Man märker det mycket bättre när det är på framhjulen som det bråkar på detta sätt pga, ratten.

Hade samma problem med min E34 vinterbil, fattades ringar i fälgarna när jag köpte den och den skakade som en **** över 80km/h och även när man bromsade vibrerade det satan.

Så åk och kolla upp det först, absolut billigaste att fixa ialf.
Centrumringar kostar som sagt inte många kr!

Be dem även kolla upp fälgarna ordentligt när du är där, så dem inte är skeva.
Senast redigerat av Darkie (8 april 2009)

684 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Har varigt och fått påsatt centreringringar och det avhjälpte problemet smile iaf till 98% finns viss vibration men knappt alls, och det beror nog på fälgarna,, men nu vibrerar dom inte i vilken hastihet som helst, Tack för snabb och framförallt bra hjälp big_smile

40 Inlägg
8 april 2009
Åk till vulken och skaffa centrumringar. Han hjälper dig om du betalar...big_smile

dARKiE
5 031 Inlägg
8 april 2009
martinlurpo skrev:
Åk till vulken och skaffa centrumringar. Han hjälper dig om du betalar...big_smile

läs inlägget ovan dig, han har redan fixat tongue

Sök