3643
Sök

hjälp med lådmått till 15"!hemmabas

7 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
hej! jag skulle villja ha lite hjälp med att räkna ut lådmåtten till en 15 tums jbl bas, jag vet att det finns redigt med trådar om det här men jag har inte riktigt förstått någon av dom hmm

här är alla specsen:
VOICE-COIL DC RESISTANCE: REVC (OHMS) . . . . . . 3.63
VOICE-COIL INDUCTANCE @ 1KHZ: LEVC (MH) . . . . . . . 2.42
DRIVER RADIATING AREA: SD (IN2) . . . . . . . . 132.5
SD (M2) . . . . . . . 855.00
MOTOR FORCE FACTOR: BL (TM) . . . . . . . . 16.53
COMPLIANCE VOLUME: VAS (FT3). . . . . . . . . 3.76
VAS (LITERS) . . . . . 106.5
SUSPENSION COMPLIANCE: CMS (μM/N) . . . . 102.00
MOVING MASS, AIR LOAD: MMS (GRAMS). . . . 332.00
MOVING MASS, DIAPHRAGM: MMD (GRAMS) . . . 317.00
FREE-AIR RESONANCE: FS (HZ) . . . . . . . . 27.30
MECHANICAL Q: QMS . . . . . . . . . . . 5.70
ELECTRICAL Q: QES . . . . . . . . . . . 0.76
TOTAL Q: QTS . . . . . . . . . . . . 0.67
MAGNETIC-GAP HEIGHT: HAG (IN) . . . . . . . . . 0.31
HAG (MM) . . . . . . . . 8.00
VOICE-COIL HEIGHT: HVC (IN) . . . . . . . . . 1.45
HVC (MM). . . . . . . . . . 37
MAXIMUM EXCURSION: XMAX (IN) . . . . . . . . 0.57
XMAX (MM) . . . . . . 14.50

skulle uppskatta all hjälp smile

MVH.RUM
Senast redigerat av r-u-m (3 april 2009)

21 761 Inlägg
3 april 2009
Ska den sitta i en stor eller liten bil?

767 Inlägg
3 april 2009
Vad ska det vara i för bil? Vilken musik typ ska spelas? smile

7 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
sorry glömde o säga att den inte ska sitta i någon bil hmm ska vara i mitt lilla rum smile

musik är väll lite allt från techno till hårdrock tongue

21 761 Inlägg
3 april 2009
Prova med 120 liter netto och 2 st 4" rör som är 33 cm långa, dämpmatta på lådans innerväggar.

7 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova med 120 liter netto och 2 st 4" rör som är 33 cm långa, dämpmatta på lådans innerväggar.

okey, smile fasst jagt har inte råd med portar just nu, men hur skulle det gå med en sluten låda då? wink

21 761 Inlägg
3 april 2009
Jo, det ska fungera också. 80 liter med mycket dämpull, mängden ull kan du minska och lyssna om det blir bättre eller ingen större skillnad. smile

7 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, det ska fungera också. 80 liter med mycket dämpull, mängden ull kan du minska och lyssna om det blir bättre eller ingen större skillnad. smile

ok, är det bara att proppa i ullen eller ska jag fästa den med nått? smile

21 761 Inlägg
4 april 2009
I slutna lådor så rekommenderas att proppa i ullen, huvudsaken är att den inte kommer åt konens eller magnetens baksida. Risken finns i så fall att ull kan komma in till talspolen via magnetens ventilationshål, dessutom påverkas ju konens rörelse ifall ullen ligger mot konen. Någonting bör alltså fixera ullen på så sätt, men man behöver inte limma eller spika fast den mot väggen. smile

7 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I slutna lådor så rekommenderas att proppa i ullen, huvudsaken är att den inte kommer åt konens eller magnetens baksida. Risken finns i så fall att ull kan komma in till talspolen via magnetens ventilationshål, dessutom påverkas ju konens rörelse ifall ullen ligger mot konen. Någonting bör alltså fixera ullen på så sätt, men man behöver inte limma eller spika fast den mot väggen. smile

okey bra att veta. tack för hjälpen smile

238 Inlägg
7 april 2009
Drönirettab skrev:

vad är det för vits att dämpa sönder ...?

ge fan i ull.

sätt i bitumen ..'

ingen dämping till en bas.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 april 2009
101CRX skrev:
Drönirettab skrev:

vad är det för vits att dämpa sönder ...?

ge fan i ull.

sätt i bitumen ..'

ingen dämping till en bas.

DET är en smaksak....

Mindre > inget ull ger generellt bättre respons på basen...dvs den spelar "snabbare" och mer exakt.

Mer > max med ull KAN generellt få basen att uppfatta det som att den sitter i en större låda och därmed spela ngt djupare....dock på bekostnad av responsen...

Bara att testa sig fram till vad man själv föredrar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

238 Inlägg
8 april 2009
jag brukar aldrig ha dämping. i bas delen..

visst håller med dig där.. lurar lådan ..

mina värstingar har ingen dämping går ner till 17 hz med 3500 watt..

15 tum:D

7 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
okej nu när jag snart är klar med baslådan så kom jag på att jag har ett par diskanter som jag skulle villja koppla in, men behöver jag något typ av motstond asså restistorer?
här är specsen: DISKANTHÖGTALARE, 2 st.
För utanpåliggande eller infälld montering. Tweeter: 20 mm. Neodymium-magnet. Frekvensomfång: 1,5 kHz-20 kHz. Ljudtryck: 86 dB 1 W/1 m. Impedans: 4 W. Mått: 54 x 17,5 mm . Levereras med monteringsdetaljer. vilken typ av resistor skulle jag behöva om jag ens behövernågon?

MVH.R-U-M

21 761 Inlägg
11 april 2009
Det inte säkert att du behöver något motstånd, det beror bla på hur pass stor skillnad det är i känslighet mellan diskanten och övriga systemet. Delningsfilter däremot, det behövs förstås. smile

Finns det något inbyggt delningsfilter på diskanten eller kanske en separat filterbox?
Vad heter diskanterna, tillverkare och modellnummer?
Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2009
Jag hoppas att du har någon form av mellanregister också va? För bara en 15" bas och ett par diskanter kommer då inte låta så värst bra.

Det du kan behöva om du inte har något delningsfilter till dom är en kondensator (med rätt värde då, förståss) för att få bort dom lägre frekvenserna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag hoppas att du har någon form av mellanregister också va? För bara en 15" bas och ett par diskanter kommer då inte låta så värst bra.

Det du kan behöva om du inte har något delningsfilter till dom är en kondensator (med rätt värde då, förståss) för att få bort dom lägre frekvenserna.

jaa joo jag har väll något mellan register i en gammal 80tals låda men jag hadde helst inte velat plockat isär den sad

ojoj vad mycket man måste koppla in heltplöttsligt, tror jag skiter i diskanten tongue
fasst jag ar en till fråga, när man ska skruva fasst bas elementet, vilken typ av skruv ska man ha? duger det med vanlig trä skruv? tack för tipsen om diskanten dock smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2009
Ja men kör med dom lådorna tillsamans med basen då! smile Så får du hela registret. För att skruva fast basen så duger träskruv alldeles utmärkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök