3640
Sök

Löda Kabelsko??

104 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av att löda kabelskor ist för att använda ett pressverktyg? och om funkar det bra? några bildet på hur det ser ut efter?
tack på förhand:D

445 Inlägg
16 april 2009
lättaste sättet är att sätta kabeln och kabelskon i ett skruvstäd ist, det brukar lösa problemen ganska smidigt:)

104 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Okej, jag har testat det och lyckats några gånger men jag tänkte undra om ma ninte ska löda ist för att t.ex. köpa en dyr tång. eller vart kan man köpa sådana pressverktyg?

908 Inlägg
16 april 2009
biltema..

729 Inlägg
16 april 2009
att löda funkar utmärkt! har tyvärr inga bilder... om man vill kan man ju först pressa lite och sen löda! wink

445 Inlägg
16 april 2009
SexyPie skrev:
Okej, jag har testat det och lyckats några gånger men jag tänkte undra om ma ninte ska löda ist för att t.ex. köpa en dyr tång. eller vart kan man köpa sådana pressverktyg?

pressverktyg går väl att köpa lite varstan tex jula, ah lite varstan helt enkelt:)

104 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Okej, men hur blir det med isoleringen när man löder:S? för man kan ju inta en vanlig lödkolv på 40 W, man måste ju ah en gasbrännare eller ngt .

Jag funderar på att köpa ett sådant verktyg:)

104 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Aha, äntligen lite konkret info:D tack! erfarenhet av den billigare versionen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
Om du ska löda kabelskor på tex högtalarkablar där det är små saker med tunt gods så duger en vanlig lödkolv, om det däremot är lite grövre saker som strömkablar så är det gasbrännare som gäller. Jag löder alla mina kabelskor (känns bättre samt att man slipper köpa kabelskotång) och det funkar utmärkt! Om kabelskon är något för stor för kabeln så burkar jag pressa den lite först med en polygrip.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

104 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du ska löda kabelskor på tex högtalarkablar där det är små saker med tunt gods så duger en vanlig lödkolv, om det däremot är lite grövre saker som strömkablar så är det gasbrännare som gäller. Jag löder alla mina kabelskor (känns bättre samt att man slipper köpa kabelskotång) och det funkar utmärkt! Om kabelskon är något för stor för kabeln så burkar jag pressa den lite först med en polygrip.

Okej, det va de jag tänkte göra först men när jag började pressa (en 20mm2) så tyckte jag den satt ganska bra men jag lyckades bara en gång och i nte på dom andra kablarna. så nu funderar jag på att löda resten. hur bra/stark brännare måste man ha då?

260 Inlägg
16 april 2009
Jag har provat billigare av biltemas och dom funka riktigt bra men man bör va 2 och slå till som f*n. men den sitter där sen. Men jag lödde min iaf för att vara säker.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
16 april 2009
Jag har lödit några kabelskor. Använde gas å silverlod. Gick utmärkt, bara de att de behövs gansla mkt lod innan du har fyllt upp den riktigt då den suger i sig lodet till en början.

Sedan tar du bara eltape/vulktape å täcker all tråd som syns.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

2 914 Inlägg
16 april 2009
Swedenrockers skrev:
Vet inte om det var riktat till mig men, jag har ingen erfarenhet av slagpressen.
Jag tror dock att den fungerar bra vid rätt användande/omgivning (som allt annat) dvs, tillsammans med en slägga och ett stabilt underlag, inte med en snickarhammare och liggandes i skuffen.
Jag gillar tången bättre eftersom den kan användas i skuffen/motorutrymmet med bara en handduk som repskydd mot materialet under.
SexyPie skrev:
Aha, äntligen lite konkret info:D tack! erfarenhet av den billigare versionen?

precis min tanke. man måste ju ha kraftigt underlag om man ska använda slagpressen.
skulle nog gått och köpt tången.

21 761 Inlägg
16 april 2009
Jag har också den där stora presstången från Biltema och den fungerar precis som det är tänkt tycker jag, åtminstone med de "riktiga" rörkabelskorna. smile

Den tången lirar ju inte i samma klass som tex Skyllermarks presstång, men jag tycker att Biltemas tång är värd sitt pris hittills iaf.

ljudfantast
1 372 Inlägg
16 april 2009
jag pressade mina strömkablar och jordkablar in i kabel/gaffelskor med hjäp av polygrip plus lite annat jag hade hemma, jag lät det sticka ut lite trådar framtill som jag böjde åt sidan lite så det fungerade som ett stopp, jag tryckte sedan på en plaststrumpa på grejerna för att skydda. Var detta "dåligt" gjort? Skorna sitter som in i helvete på kabeln iaf, men ska man ändå använda specialverktyg för att vara på säkra sidan?

10 287 Inlägg
17 april 2009
Det beror lite på hur pass erfaren man är. Är man det minsta osäker ( svårt ord - "osäker", tyvärr tror vissa att dom är säker när dom i själva verket är aningslösa) så bör man absolut låta pressa med riktiga pressverktyg eller låta någon med vana löda.

/Göran

michieff skrev:
men ska man ändå använda specialverktyg för att vara på säkra sidan?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
17 april 2009
SexyPie skrev:
Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av att löda kabelskor ist för att använda ett pressverktyg? och om funkar det bra? några bildet på hur det ser ut efter?
tack på förhand:D

Jag använde gasol för att värma kabelskon och hade kabeln fäst i skruvstädet med tyg för att inte göra märken i höljet. Nackdelen om du fäster kabelskon i skruvstädet är att värmen leds ut i det.

Det går åt lite löd tenn men jag tycker resultatet blir trevligare än en klämd. Har man tillgång till en kabelskotång i rätt storlek är det givetvis enklare och snabbare.

Att löda med en liten löd penna kan man glömma. Det krävs rejält med effekt för att få upp värmen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök