2885
Sök

Kan man sätta på en turbo på orginal motor ?

1 517 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#1
hejsan


Har en fråga kan man sätta turbo på en orginal motor? det är en volvo 740

klarar den trycket eller man måste byta saker för den ska gå ?

kan inte så mycket om att trimma m,m hmm

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

1 517 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#3
vad behöver man göra om den ska hålla ett bra tag ?

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

1 422 Inlägg
18 april 2009
#4
TUbbex skrev:
vad behöver man göra om den ska hålla ett bra tag ?

Extremt lågt laddtryck


8 Inlägg
18 april 2009
#5
Det är bara slänga på en turbo och ladda runt 1,5 - 2 bar.
Borde hålla utan problem och besiktingen säger inget om det.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 april 2009
#6
YoYoYoo skrev:
Det är bara slänga på en turbo och ladda runt 1,5 - 2 bar.
Borde hålla utan problem och besiktingen säger inget om det.

Skrivet med ironi.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 april 2009
#7
YoYoYoo skrev:
Det är bara slänga på en turbo och ladda runt 1,5 - 2 bar.
Borde hålla utan problem och besiktingen säger inget om det.

Du kan omöjligt vara seriös roll

köp en tic från bärjan då en turbomotor bla behöver lägre komp så blir det en hel del jobb samt att du aldrig får igenom bilen på bes.
Senast redigerat av TenZer (18 april 2009)

Rock'n Roll

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 april 2009
#8
TenZer skrev:
samt att du aldrig får igenom bilen på bes.

En bil efter -75 får inte turbokonverteras nej, det man kan göra är ju att byta till ett komplett motorpaket med härva och allt runt om, vet inte om du åker på att byta bromsar och lite chassidelar med...


1 517 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#9
oki tack för svaren (:

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

876 Inlägg
19 april 2009
#10
TUbbex skrev:
oki tack för svaren (:

Har en kompis som slägde på "turbokitt" på sin 740 88a B230f motor han laddade 0,4 och det höll!


67 Inlägg
19 april 2009
#11
ska nog inte vara så stora problem sätta turbo på den så länge du inte kör med jätte hög laddtryck. dock åker man nog på att byta bromsarna på bilen men det är ju bara att plocka från en 740 tic då.

min bror håller på med ett turbo bygge, När han hörde med SBP vad som behövdes göra för att regga bilen med turbo så fick han svaret att "egentligen" kan man köra in och besiktiga med turbon på utan att behöva regga om den som ombyggt fordon, så länge man plockar av tryckrören för då fyller inte turbon någon funktion. Men det beror helt och hållet på vilket humör besiktningsmannen är på wink  MVH


1 517 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#12
på bilen har blocket gåt sönder kan man sätta din en vanliga 740 block eller det e olika för varje moter till 740 årsmodel?
Senast redigerat av TUbbex (20 april 2009)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

67 Inlägg
20 april 2009
#13
Jo du kan i regel ta vilket B230 block som helst, men om du nu är sugen på att turbo mata din motor så hade jag försökt och hitta en 740 GLE motor då den har smidda kolvar och stakar original. Så den motorn kommer garanterat tåla en turbo. MVH


Med.lem
3 759 Inlägg
20 april 2009
#14
klaang_91 skrev:
ska nog inte vara så stora problem sätta turbo på den så länge du inte kör med jätte hög laddtryck. dock åker man nog på att byta bromsarna på bilen men det är ju bara att plocka från en 740 tic då.

min bror håller på med ett turbo bygge, När han hörde med SBP vad som behövdes göra för att regga bilen med turbo så fick han svaret att "egentligen" kan man köra in och besiktiga med turbon på utan att behöva regga om den som ombyggt fordon, så länge man plockar av tryckrören för då fyller inte turbon någon funktion. Men det beror helt och hållet på vilket humör besiktningsmannen är på wink  MVH

Lagerna på den turbon skulle jag vilja titta på...

(Då övervarvar man turbon =död turbo.)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
20 april 2009
#15
TUbbex skrev:
på bilen har blocket gåt sönder kan man sätta din en vanliga 740 block eller det e olika för varje moter till 740 årsmodel?

Du behöver en oljeretur, det har inte ett "vanligt 740 block"
Antar att du inte äns vet vad det är för motor i bilen.

Läs lite motorteknik/här på garaget/google om turbokonvertering och kom tillbaka smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 650 Inlägg
20 april 2009
#16
klaang_91 skrev:
ska nog inte vara så stora problem sätta turbo på den så länge du inte kör med jätte hög laddtryck. dock åker man nog på att byta bromsarna på bilen men det är ju bara att plocka från en 740 tic då.

min bror håller på med ett turbo bygge, När han hörde med SBP vad som behövdes göra för att regga bilen med turbo så fick han svaret att "egentligen" kan man köra in och besiktiga med turbon på utan att behöva regga om den som ombyggt fordon, så länge man plockar av tryckrören för då fyller inte turbon någon funktion. Men det beror helt och hållet på vilket humör besiktningsmannen är på wink  MVH

ja men bilen blir ju inte reggad med det. Om du råkar köra över/på/krock så står du för hela kalaset om dt kommer fram..


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
20 april 2009
#17
Kesler skrev:
klaang_91 skrev:
ska nog inte vara så stora problem sätta turbo på den så länge du inte kör med jätte hög laddtryck. dock åker man nog på att byta bromsarna på bilen men det är ju bara att plocka från en 740 tic då.

min bror håller på med ett turbo bygge, När han hörde med SBP vad som behövdes göra för att regga bilen med turbo så fick han svaret att "egentligen" kan man köra in och besiktiga med turbon på utan att behöva regga om den som ombyggt fordon, så länge man plockar av tryckrören för då fyller inte turbon någon funktion. Men det beror helt och hållet på vilket humör besiktningsmannen är på wink  MVH

ja men bilen blir ju inte reggad med det. Om du råkar köra över/på/krock så står du för hela kalaset om dt kommer fram..

Skitsnack. Trafikförsäkringen gäller praktiskt taget alltid i Sverige, oavsett hur olaglig bilen är. Delkasko är det värre med, men det spelar knappt någon roll på en gammal 740...

Och visst går det att turbokonvertera, men det krävs en del kunskap och ombyggnad. Ta gärna en kik på min 360 (som visserligen är dåligt uppdaterad, men ändå), den har b200 motor och har konverterats av mig till turbobruk. Än sålänge inga problem, men det krävs som sagt att du kan en del om förbränningsmotorteknik för att få det att fungera, och vill du att det ska hålla "på riktigt" krävs en bra mappning.


Sök