2908
Sök

Honda Accord - Fylla på AC?

59 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Hej allihopa!

Är på gång att ska köpa bil och har kollat på en Honda Accord årsmodell -94 och i annonsen står det att AC:n måste fyllas på. Efter snabb googling så har jag fått uppfattningen av att "fylla på ac" innebär läckage i systemet?

Finns det någon som eventuellt kan reda ut vad som menas med det här för mig? Och vilka prissummor det kan handla om.

/Fredrik

Meister
6 763 Inlägg
20 april 2009
Om ac:n är tom innebär det att det finns ett läckage i systemet som behöver åtgärdas innan man fyller på ny gas. Det kanske funkar en stund om man bara fyller på men det kommer att läcka ut igen

59 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Förstod nästan det. Och vad kan det kosta att reparera det här? Om man tänker worst case scenario.

3 235 Inlägg
21 april 2009
Kan i värsta fall kosta lika mycket som en äldre bil, dvs en bit över 10000-12000 kr.
Dyraste delen är väl pumpen. Har den lagt av och läcker blir det dyrt. Kondensor och torkfilter är också utsatta delar som ev måste bytas.

På moderna bilar har AC system en tryckakt som bryter strömmen till pumpen när trycket blir för lågt. T ex om det är läckage och gasen läcker ut så kommer int pumpen att starta. Ofta är det just det som händer. Hitta och fixa läckaget och fylla på, och det är i box.

Finns en annan tråd just om AC, bra info där:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p1621443

59 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Kan i värsta fall kosta lika mycket som en äldre bil, dvs en bit över 10000-12000 kr.
Dyraste delen är väl pumpen. Har den lagt av och läcker blir det dyrt. Kondensor och torkfilter är också utsatta delar som ev måste bytas.

På moderna bilar har AC system en tryckakt som bryter strömmen till pumpen när trycket blir för lågt. T ex om det är läckage och gasen läcker ut så kommer int pumpen att starta. Ofta är det just det som händer. Hitta och fixa läckaget och fylla på, och det är i box.

Finns en annan tråd just om AC, bra info där:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p1621443

Okej, kanske ska avvakta lite då. Vill ju inte att det ska kosta lite mycket som bilen att fixa AC:n. Men den var fräsch för övrigt bilen, så man är ju ändå sugen. Frågan kvarstår ju dock vad som är felet, han som säljer den verkar inte veta själv.

3 235 Inlägg
21 april 2009
Du kan ju trycka in ventilen snabbt för att se om det är tryck i systemet. Kan också vara ett elfel som gör att pumpen inte startar.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 april 2009
Vi hade en saab 9000-94. Funka inte å vart helt tom. Åkte in te närmaste ställe å provtryckte den. De hittade inga läckor med uv-ljuset iaf. Fyllde på med kylmedel å den har väl funkat sen dess. Kostade 1500kr att provtrycka å sen lite till för att fylla har ja för mig.

En del tappar trycket med åren utan läkage. Vissa läcker nästan direkt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

59 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Alla möjligheter finns ju. Är ju en bit från mig till där bilen finns. Jag kan leva med om man bara måste lämna in för att fylla på det hela, men om det är något stort fel på det, så känns det ganska ovärt att ta den. Ska höra av mig till han och se vad han säger.

59 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Han verkar precis som jag vara ganska tekniskt okunnig när det gäller bilar. Men han säger att AC:n fungerade i somras, men avtog successivt tills den inte fungerade alls. Det här bör väl tyda på en läcka någonstans? Och inte att någon pump lagt av? Fast det kanske är svårt att säga bara så här.

Sök