2698
Sök

Volvo amazon ombygge

6 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag tänkte bygga om en amazon. bytta bakaxel till 240, framvagn med servo 240 och motor och låda b230ft men då undrar jag hur mkt som måste byggas om för allt det? ska jag ha en M46 eller M47? Vad ska jag ha för koppling? motorn ligger runt 250hk.

5 Inlägg
20 april 2009
#3
både framvagnen och bakaxeln från 240:in är bredare än på amazon, blir nog en hel del att göra, sen måste du troligen bygga om kardantunneln för att få plats med m46/m47lådan, är ju inte bolt on direkt. smile


Med lem
1 127 Inlägg
20 april 2009
#4
Frågan är dock.

Varför vill du byta ut amazonens dubbla a-armar mot 240s mycket sämre Mcpearson fjädring? Lite modifikationer så är originalframvagnen mycket mycket bättre..

Detta bygge måste reggas som ombyggd fordon iaf, max effektgräns i en amazon är 150hk om jag inte minns helt fel. Lite högre som ombyggt fordon och lite friare regler. In på SFRO och läs på!


VD Hammar
613 Inlägg
20 april 2009
#5
H3dlund skrev:
Frågan är dock.

Varför vill du byta ut amazonens dubbla a-armar mot 240s mycket sämre Mcpearson fjädring? Lite modifikationer så är originalframvagnen mycket mycket bättre..

Detta bygge måste reggas som ombyggd fordon iaf, max effektgräns i en amazon är 150hk om jag inte minns helt fel. Lite högre som ombyggt fordon och lite friare regler. In på SFRO och läs på!

ja det stämmer om mcperson det h3dlund säger

MVH Johan

Weber frälst!
223 Inlägg
21 april 2009
#6
H3dlund skrev:
Frågan är dock.

Varför vill du byta ut amazonens dubbla a-armar mot 240s mycket sämre Mcpearson fjädring? Lite modifikationer så är originalframvagnen mycket mycket bättre..

Detta bygge måste reggas som ombyggd fordon iaf, max effektgräns i en amazon är 150hk om jag inte minns helt fel. Lite högre som ombyggt fordon och lite friare regler. In på SFRO och läs på!

150hk 210nm med skivor fram. Om du tvunget vill byta framvagn så kör på ascona b med kort styrväxel, för jag antar att du byter för du inte vill ratta så mkt när du sladdar?

Växellådstunneln måste tas upp för o få plats med m47, m46 går o bygga om till långspak men d e lite knepigt. Vikken låda du ska ha e ju en smak sak, ska d bara burnas o sladdas så är m46 bättre då den har bättre tuväxling än m47, ska d lekas men ändå ha lite komfort så kör på m47, d ska iallaf jag ha.

Koppling skulle jag kört på orginal, du skjuter nog inte den med bara 250hk. Men d e klart, ska du bygga vidare sedan så är d ju skönt o ha en kraftigare som redan sitter där.


Sök