2466
Sök

Forge dumpventil låter inte? Saab 900 2.0T

ingen livslust
169 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Hej!

Köpte en dumpventil idag, en Forge dubbelkolvsdump (se länk), när jag satt på denna så tycker jag inte att den låter något speciellt alls? Däremot låter filtret väldigt mycket(kvittrar som bara den), men något pys ljud etc hörs ej från dumpen.

http://www.speedart.se/zencart/images/forgetyp1.gif

Då jag är rätt ny på fronten så undrar jag om inte det ska låta mer från dumpen och mindre från filtret`? Är detta skonsamt för turbo etc?

Bilen är en Saab 900, 2.0T.

MVH

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

624 Inlägg
20 april 2009
är den chippad??om inte så laddar den ju inte så mkt,orkar kanske inte pressa ut kolven..

who´s the man?

624 Inlägg
20 april 2009
chippa den DIREKT!!!! speedparts har kampanj på din motor bla,mkt fördelaktiga priser!
då kommer den dumpa fint sen med dubbla laddtrycket!

who´s the man?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 april 2009
om dumpen är ställbar så är det bara att släppa lite på den. det optimala är att ha den så att den precis håller sig stängd på tomgång. då kommer den släppa ut som den ska.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

ingen livslust
169 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
_tedde88_ skrev:
om dumpen är ställbar så är det bara att släppa lite på den. det optimala är att ha den så att den precis håller sig stängd på tomgång. då kommer den släppa ut som den ska.

Okej!
I dagsläget är dumpen stängd på tomgång!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 april 2009
A_W_ skrev:
_tedde88_ skrev:

Okej!

den ska vara stängd på tomgång..
men om du kan justera den genom typ en skruv på ovansidan eller genom att vrida hela kroppen på dumpen så kan du göra så här:
ha bilen igång, sedan justerar du dumpen tills den är öppen på tomgång, sedan spänner du åt den så att du ser att den precis håller stängt på tomgång..

det är inte superbra om du justerar den så att den håller öppet på tomgång, för då sugen den in smuts den vägen.

men jag vet ju tyvärr inte hur dumpen ser ut eller om den är justerbar. men om den är det så gör du som jag skrev tidigare så ska den nog öppna som den ska

ingen livslust
169 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
_tedde88_ skrev:
A_W_ skrev:
_tedde88_ skrev:

Okej!

men om du kan justera den genom typ en skruv på ovansidan eller genom att vrida hela kroppen på dumpen så kan du göra så här:
ha bilen igång, sedan justerar du dumpen tills den är öppen på tomgång, sedan spänner du åt den så att du ser att den precis håller stängt på tomgång..

det är inte superbra om du justerar den så att den håller öppet på tomgång, för då sugen den in smuts den vägen.

men jag vet ju tyvärr inte hur dumpen ser ut eller om den är justerbar. men om den är det så gör du som jag skrev tidigare så ska den nog öppna som den ska

Okej!
Tror ej denna dump går att ställa, är en dubbelkolvsvariant så det är ju alltid en som håller tätt.
Men ställa går nog ej.

Helt enkelt köpa ytterligare en dump eller kanske Steg 1 för med ladd?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
23 april 2009
A_W_ skrev:
_tedde88_ skrev:
A_W_ skrev:

Okej!

Okej!
Tror ej denna dump går att ställa, är en dubbelkolvsvariant så det är ju alltid en som håller tätt.
Men ställa går nog ej.

Helt enkelt köpa ytterligare en dump eller kanske Steg 1 för med ladd?

visst går det med mer ladd, men jag tror inte den kommer öppna mer för det. det blir ju visserligen en större tryckskillnad som gör att det "drar" mer i kolven. men om det hjälper vet jag inte.

1 353 Inlägg
23 april 2009
A_W_ skrev:
_tedde88_ skrev:

Okej!

och den är även stängd när du släpper gasen därav att all luften studsar tillbaka in i turbon och kvittrar genom filtret. detta är inte bra utan rentav skit för din bil. så antingen om de går justera den så den blir mjukare så gör de eller slänger du bort dumpen o kör med org som funkar alldeles utmärkt.
räcker med att du tar bort återcirkuleringsröret och pluggar anslutningen på luftröret så vipps har du en öppen dump.

Sök