2568
Sök

Problem med dragning av elkabel till slusteg på min saab 9-3 (98)

1 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Skulle vara jätte trevligt om någon kunde länka en sprängskiss eller ge mig information om hur jag ska kunna dra min pluskabel till steget altså jag behöver inte hjälp med vad som ska sitta var men därimot hur jag får kabel fan in i kupén så jag kan gömma den snyggt tongue hittar inga hål att sticka in den i...., någon med erfarenhet av saab som kan hjälpa mig ?

Mvh en nybörjare på saab

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Ingen erfarenhet av SAAB, men det finns alltid någonstans man kan köra in kabeln. Om du pillar lite bakom under ratten så hittar du förhoppningsvis en kabelgenomföring/gummitätning som leder kablar till kupén från motorrummet. Finns det inte där, finns det på andra sidan, dvs under handsfacket. Det jobbigaste är ju att dra bort handfacakt för att nå under.

Oftast sitter kabelgenomföringen på samma sida som batteriet. Detta för att tillverkarna ska spara kabel (?).

96 Inlägg
17 mars 2009
Hej där nu har du tur tongue jag har precis blivigt klar med min pluss kabel.

Ta bort hanskfacket där bakom finns det än väldigt stor gummitätning. LÅÅÅNGT upp. så titta utifrån med ficklampa så ska du nog se den tongue ha hål på den och töj ut gummit så du får igenom kablen. andvänd såpa så går det lättare.
sen gömmer du kablen i listerna nere på passagerarsidan. första listen kan va lite krånglig.

jag andvände en 50mm2 kabel så hoppas det hjälpte till tongue
Senast redigerat av Danne_OBS (17 mars 2009)

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
17 mars 2009
Jag vet inte hur lika 9-3 och 9-5orna är,

jag drog iaf genom ett gummihål som satt in under bakom ratten, ovanför pedalerna. så är det lätt att få ström på vänster sida och lågnivån på höger med

Saab

371 Inlägg
17 mars 2009
Om du har kupévärmaruttag så kan du kolla vart den sladden går. Ett tips om det är trångt är att tejpa fast kabeln längst upp på ett antennspröt eller liknande, så brukar det gå smidigt att få igenom den smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

48 Inlägg
7 april 2009
Om det är likadant som på 95 så skulle ja rekomendera Robban98422. det är väldigt lätt att dra den vägen. har själv gjort det nyss.

101 Inlägg
7 april 2009
lättast måste ju vara att dra den bakom handsfacket, , rätt lätt att komma åt där. från båda sidor...

Jag har precis dratt 50mm2 kabel,i min 9-3,  men jag drog först signalkablar och dom drog jag på höger sida. så blev tvungen att dra pluskabeln på vänster sida. bra jäkla bökigt där, men strax över pedalerna till vänter finns en gummipackning. där tog jag mig igenom.

Bra på det sättet att men inte drar pluskabeln några "omvägar" utan rakt bak bara=) kommer ju ut nära batteriet också:P

Sen drog jag den under instegslisterna på väntersidan smile

27 Inlägg
23 april 2009
Robban98422 och Coucher vart exakt menar ni? Har tagit lös inredning under ratten och dragit ner mattan lite men vetifan vart hålet är?

Saab 9-3 2.0T Vector

122 Inlägg
24 april 2009
Håller med Robban... Jag hade en 900 och gjorde likadant.. upp med huven och mitt i mot ratten finns en gummituta..gör ett hål i den och tryck i kabeln. den kommer då ut vi säkringarna och därifrån är de inte svårt att dra den till skuffen.. Det är svårare med Golf 2... hahaha.... finns många hål men inget som passar ihop.. haha

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

27 Inlägg
24 april 2009
Har nu fått igenom den och det blev på höger sidan där cupévärmar kabeln sitter, var trångt och lite bökigt men med tålamåd och najtråd gick det bra! thx

Saab 9-3 2.0T Vector

122 Inlägg
26 april 2009
gutt... hr ska du göra nu då.. den ska ju HELA vägen till skuffen  wink

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

Sök