3595
Sök

Hade volvo 740 ZF-automat lådor i någon modell?

235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Har fått många bud nu och vill ha klarhet i saken.
"AW är trestegs och ZF är fyrstegs..." är senaste budet. Stämmer detta?
Hade någon utav dessa overdrive?
Vill inte bli blåst nu när jag ska shoppa efter låda till min räser...

1 758 Inlägg
21 april 2009
#2
Jupp, 740 finns med både AW och ZF.
AW-lådorna är trestegade, men har en överväxel monterad efter lådan (precis som M46), medan ZF-lådorna är fyrstegade.
Verkar vara lite olika vad för låda som sitter på vilka motorer, men generellt sitter det AW på GL och ZF på GLT 16V och Turbo.

12 086 Inlägg
21 april 2009
#3
ZF 4hp22 hette väl en låda som satt i Volvo?

235 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#4
schnauz skrev:
Jupp, 740 finns med både AW och ZF.
AW-lådorna är trestegade, men har en överväxel monterad efter lådan (precis som M46), medan ZF-lådorna är fyrstegade...

Fördjävligt när man måste jobba här ute på sjön o inte kommer åt sin låda för att ta reda på vad det är för en.
Men det lustiga är att jag har en overdriveknapp men ingen overdrive monterad efter lådan, iaf. inte en sån där synlig klump som på M46 tex. Ser ut som en ZF men har en överväxelknapp på sidan av växelspaken liksom.
Nån som vet om tidigare eller senare volvos hade nå konstiga lådor med dessa till synes "inbyggda" överväxlar?
Hur pass mycke mer stryktålig är ZF jämnfört med AW?

235 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#5
TurboTarzan skrev:
Fördjävligt när man måste jobba här ute på sjön o inte kommer åt sin låda för att ta reda på vad det är för en.
Men det lustiga är att jag har en overdriveknapp men ingen overdrive monterad efter lådan, iaf. inte en sån där synlig klump som på M46 tex. Ser ut som en ZF men har en överväxelknapp på sidan av växelspaken liksom.
Nån som vet om tidigare eller senare volvos hade nå konstiga lådor med dessa till synes "inbyggda" överväxlar?
Hur pass mycke mer stryktålig är ZF jämnfört med AW?

Ok, nu är jag hemma igen ZF 4HP22 va lådans namn.
Nu har jag fått många bud om vad den tål, allt mellan inget och 400hk.
Nån som vet hur man underhåller en på bästa sätt? Har hört om dubbla oljekylare etc...

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
26 april 2009
#6
Du får högre oljetryck om du kör utan oljekylare istället. DVS lammelerna i automaten börjar inte slira direkt. Men dom kan dock i detta utförande brännas ligger man för länge i belastning.. Volvo har bla oxå i 740orna AW lådor. Finns aw71 och aw72. aw72 satt bara i b234 motorn, för vridet låg högre än i motorerna med aw71. DVS högre än i turbomotorerna och sugisar b230 8v.. aw72 har oxå fördel att den kan dras till 6tusen varv i Driven..


Sök