3534
Sök

Behöver man dämpull i baslådan?

120 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Håller på att bygga baslåda och ska börja skruva och limma ihop den. Har byggt en 32 liters för en http://www.mds.se/?artnr=FZR12 bas. Jag frågade i butiken om man behöver ha dämpull och han sa att jag inte behövde de.

Men efter att ha läst på nätet om att man ska ha de så blir jag lite tveksam.
De är första gången jag bygger och vill att de ska bli bra tongue, hur mycket påverkas ljudet av dämpullen?
Mata på med tips om vad som kommer låta bäst. Vilken sida av baslådan skiter man i att limma ifall man vill testa vilket som låter bäst?

De är en slutenlåda
Senast redigerat av lance (27 april 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
27 april 2009
de e olika för olika lådor o basar

Dog food lid. Backwards

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 april 2009
det spelar bättre o högre om du kör spl. utan dämpning smile

16 197 Inlägg
27 april 2009
nej de behövs inte.. testa utan å se om du blir nöjd.   själv använder ja sällan dämpull.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

205 Inlägg
27 april 2009
När jag byggde mina baslådor fick jag tipset att skippa dämpullet för att få ett snärtigare ljud? Jag är kanonnöjd, men å andra sidan så vet jag inte hur det låter om jag hade haft dämpull smile

Min förra baslåda (fabriksbyggd RF låda) så fanns det inte heller någon dämpull i.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2009
Skall försöka att förklara skillnaderna ljudmässigt och lite för o nackdelar så enkelt jag kan.

Utan dämpull: Basen får ett bättre transientsvar och då svarar den snabbare vilket folk kan uppleva som "snabbare, rappare" men framförallt mer exakt i sin återgivning. Nackdel är att detta passa rinte allas smak.

Med dämpull: Bases "luras" till att den sitter i en djupare låda (tror dte har ngt med att motståndet ökar för luften bakom lådan) vilket gör att den spelar ngt lägre i frekvens. Dock tappar den oftast transientsvar och spelar inte heller lika exakt. Det kan uppfattas som "slöare"...

Detta gäller främst slutna lådor vad jag märkt (o andra sidan har jag inte byggt ngr portade lådor på MÅNGA år då jag föredrar transientsvaret i slutna lådor....)

Så mitt råd till dig är helt enkelt detta:
Testa dig fram till vad du själv märker att du trivs med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök