3401
Sök

Olika frågor angående ljud i en golf III. slutsteg, högtalare och bassar + förslag!

85 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Hej!
Jag letar efter en liten bil som man kan bygga ett bra ljud för en billig summa. Jag hade en ford mondeo -95 som paja i cylindrar och ventiler. Jag hade tänkt mig en Golf III dom känns rätt så lagom åt mig.
Jag har på ljud sidan för tillfället, 1 12" mutant billig modell (jag tycker den spela jävligt bra i visa frekvenser. sen ett par 5,25" MDS högtalare som har varit min brors innan dom kanske är 10-12 år eller något. (dom funkar också rätt bra. Sen ett par splitter nya Sony 5;25" som jag har tänkt köpa fler av dom kostar ju bara 300 eller något.

SÅ till min frågor!

1Jag tänkte köpa 2 st 12" och ha i bagaget räker det att jag kör med ett slutsteg Mutant NW280SP det ligger på 2 ohm och 2x 80 W RMS

2Jag tänkte bygga en hat hylla. Jag undrar om jag ska bygga in högtalarna under hyllan så dom blir stumma eller om det räcker att göra hål och sätta dom där i? det blir väl runt 5 styckna som sitter där 4 st 5,25" och en 6x9".

3 sen undrar jag om jag kan köra med ett slutsteg till högtalarna från biltema, ena detta 24-795 eller detta 24-796? jag vet inte vilket som är bäst av dom.

4 sen hade jag tänkt göra något fram i bilen men vet inte vad kan ni hjälpa mig med förslag och liknande över hur jag ska sätta högtalare fram och lite andra coola saker?

Tacksam för alla förslag:D

452 Inlägg
29 april 2009
Men varför hålla på att kladda med alla dessa olika högtalare i hatthyllan för??
Bygg ordentligt fram istället, det är ju där du sitter och kör!
Du har ju en duktig kille lokalt hos dig, Roger på PR Ljud & Tele i kristinehamn.
Ring honom så får du den hjälp du behöver. 0550-39797

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

tokfrans
982 Inlägg
29 april 2009
i Kristinehamn har du även Devil audio ute på A9 området smile

85 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Jag hade tänkt ha mycket ljud fram men jag kommer inte på hur jag ska bygga det. Jag vill ha så att det ska vara gött ljud igenom hela bilen men vet inte hur jag ska göra. Kan någon komma med tips till det hur jag ska bygga.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
Golf III är det ju inga problem med plats för högtalare i iaf. Dels så har du ju hål för 4" i brädan och sen så ett par 6,5" i dörrarna. Så mitt tips är att du köper ett 3-vägs kit och stoppar i fram, tex Hertz ESK163L. Driv det med steg och en sjyst huvudenhet så blir det bra ska du se. smile Och dämpa i dörrarna (gärna hela bilen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

85 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Men kan jag köpa på biltema sådant och ta ur den gamla isoleringen som sitter i eller ska jag sätta på den? sen undrar jag hur man kopplar skrikare en del sätter ju dom till högtalarna fram i bilen men vilket är bäst. och hur borde jag bygga bas lådan i bilen vill att den ska ge bäst resultat. Hur stor ska den vara till 2 st 12" mutant som kostar ungefär 700 eller något sådant? finns på www.netonnet.se.

Skogsfan
649 Inlägg
30 april 2009
du måste ge mer info om basarna(med ett s, inte två) om någon ska kunna räkna ut en låda. skriv ut modellnamn och gärna en direktlänk, så mycket info du har om dem.
Senast redigerat av Faniskogen (30 april 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

85 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Basen(kolla ett s tongue) är en mutant köpt på www.netonnet.se det är den billiga varianten men jag lägger upp den infon som står på deras hemsida. jag ska ha 2 st i en låda tänkte jag. Jag vet dock inte hur lådan ska vara byggd för att ge bäst ljud har kollar runt men vet inte riktigt vad som är bäst:S

MT-Serien är Mutants instegsserie. En perfekt serie för dig som vill åt mer än vad din originalanläggning presterar men till en vettig peng! Denna 12 tums bas har en kraftig upphängning i kombination med en fjäderlätt kon vilket tillsammans resulterar i en rapp och rolig bas.

# 12" Bas
# One Piece PP KON
# 40oz magnet
# 2" talspole
# 400 Watt
# 88 dB känslighet
# Impedans 4 ohm
# Frekvensomfång 32Hz - 2kHz
# Monteringsdjup 142,5 mm

Tacksam om någon kan hjälpa mig!big_smile

Sök