2706
Sök

Saab 900S till Saab 900T ?

355 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
Hej har nu  plockat  ur motor och växellåda kabelhärvan och boxen från min Saab 900 Turbo 350hk ++
effter att ha blivit  jävligt intryckt i sidan  av en  volvo gam  som tryckte mig i 90 blås

Så min  fråga är som så !
Jag  tängte  skaffa en hellt vanlig  sketen  saab 900S
Kasta moton på tippen och  slänga i min trimmande sak + låda

MEN är det något mer  jag behöver förutom  kabehörvan från  boxen till moton mv mappsensor jag behöver byta på  denna saab 900S ?

Eller är det  mer kablar i min  turbo jag behöver slita ur  till saab 900S innan man får den att funka ?

Så jag vet va jag mer ska plocka på  min stakars  Saab 900 Turbo innan den  dras till skroten !

Mvh Mathias


4 554 Inlägg
28 april 2009
#2
dubbelpost är inte tillåtet en tråd räcker, raderat den andra

mvh

355 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#3
loudness skrev:
dubbelpost är inte tillåtet en tråd räcker, raderat den andra

mvh

okej var hittar du den tråden ?

mvh


355 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#4
Någon som har giort detta innan och vet villka kaberhärvor jag måste ha ?


888 Inlägg
29 april 2009
#5
Tror du behöver hela kabelhärvan inne i bilen. Sen blir det ju problem med besiktningen då den inte går att regga som turbo. För att bilen ska gå att regga med turbo motor måste den va reggad före 1/1 1993.

Går ju att regga som ombyggtfordon men då måste du byta desto mer.

Mvh

355 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#6
jo men inte alla härvor va ?
systemen till  lysen  osv är  den samma i s som  till t
men det är någon bakom  innstrumentpanelen som  ska vara olika

Sen ska det la bara vara att regbesikta den för att man ändrat

Alt byta grenrör + abgasrör vid bes så den  har  sugis prylarna vid bes

Turbomoton går bra utan turbon bara lite tröttare
så de ser dem ju inte på besiktningen att man har bytt motor !

Att byta avgas + grenrör en gång om året  kan jag leva med !


888 Inlägg
29 april 2009
#7
Det är någonting med kabelhärvan som måste bytas ja, men vad kommer jag inte ihåg just nu.

"saxat från en klistrad tråd här på garaget: Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Men att byta grenrör är ju inte så jobbigt.

355 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#8
HenkeTIC skrev:
Det är någonting med kabelhärvan som måste bytas ja, men vad kommer jag inte ihåg just nu.

"saxat från en klistrad tråd här på garaget: Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Men att byta grenrör är ju inte så jobbigt.

Så det är mer  härbor en den  mellan morot och boxen som ska bytas ?
Kan du få reda på villken i så fall ?

Jag tängte jag skulle plocka  bort  den bakom instrumentpanelen med som  den härvan  är kopplad till  för boxen och moton !? eller är den de samma på  Saab 900S -94 som på Sab 900T -94 ?

Jag vet att härvan för moton är olika  på  S och T
Lika så är inne och utebelysning samma på S och T

Skulle vara bra att veta villken  härva ajg mer  måste ta !
Det är lite svårt att plocka allt då bilen  är  våldsamt smäld i högerdörren på min Kupe
så kablarna som går i trösklen på högersidan och bak kan jag blömma i villket fall
Men jag  fick  ut styrboxen och  kabelhärvan  intakt effter lite  ingräpp med gasbrännaren för att få bort dörren !

http://www.lunarstorm.se/2/248/24851d97-f71a-4290-995a-cae05ad14163/Full.jpg
http://www.lunarstorm.se/2/181/18191d44-e53d-4406-a502-6a205405be1f/Full.jpg

Bakom hanskfaket som i mitt fan inte fans något kvar utav  så var  kabelhärvan som går till boxen  kopplad till en kopplingsplint om ni vet villken jag menar ?
Kan det vara den jag  ochså behöver ? eller finns den ochså på S ?


261 Inlägg
29 april 2009
#9
Att du inte bara gör som så att du behåller skitbilen, samtidigt som du bygger om en vanlig 900s???
På detta sättet behöver du ju inte bry dig om att komma ihåg vad för prylar du måste plocka bort tongue

2 164 Inlägg
29 april 2009
#10
Är de en orginal saab motor så finns ju redan allt sånt så de är ju bara att regga om den som en orginal turbo.
De är mitt tips och de går lättare då om du inte ska byta till ett annat märkes motor.
Men de är en hel del jobb då de inte är samma direkt i båda bilarna.
Mitt tips är annars att köpa en turbo bil och flytta över trimmet till den bilen eller bara byta motor till den du har i andra så slipper du nån reg besiktning.
Men de är ju upp till dig.

MVH


355 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#11
Det är en Saab 900s -94 med en 2.0I
men i den borde det la vara samma kabelhörva  till instrumenten och i hela bilen ?
Det som jag tror skilljer dem i mellan är boxen och kabelhärven till moton från boxen ?
och mätarhuset som i S inte har turbomätaren villket jag endå inte behöver för den räcker inte till en då
Har en mätare i A stolpen för det som gåt till 2.2 bar

Jag rev ur kabelhärvan bakominstrumentpanelen som var sammankopplad med vindrutemoton och  farthållaren och tendningslåset !

Men jag tror endå att saab inte har 2 olika  härvor för S och T
Det borde bara vara kabelhärvan för motorstyrningen som skilljer och den var hellt delbar villket inte den andra som var bakom instrumentbrädan var !


2 164 Inlägg
30 april 2009
#12
Matte1979 skrev:
Det är en Saab 900s -94 med en 2.0I
men i den borde det la vara samma kabelhörva  till instrumenten och i hela bilen ?
Det som jag tror skilljer dem i mellan är boxen och kabelhärven till moton från boxen ?
och mätarhuset som i S inte har turbomätaren villket jag endå inte behöver för den räcker inte till en då
Har en mätare i A stolpen för det som gåt till 2.2 bar

Jag rev ur kabelhärvan bakominstrumentpanelen som var sammankopplad med vindrutemoton och  farthållaren och tendningslåset !

Men jag tror endå att saab inte har 2 olika  härvor för S och T
Det borde bara vara kabelhärvan för motorstyrningen som skilljer och den var hellt delbar villket inte den andra som var bakom instrumentbrädan var !

För de första är de inte ens samma motorstyrnings system i dom så därför ska kabelhärvan i motorn bytas.
Sen vet jag inte hur mycket som skiljer på övriga eller om de skilljer nått alls.

MVH


355 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
Matte1979 skrev:
Det är en Saab 900s -94 med en 2.0I
men i den borde det la vara samma kabelhörva  till instrumenten och i hela bilen ?
Det som jag tror skilljer dem i mellan är boxen och kabelhärven till moton från boxen ?
och mätarhuset som i S inte har turbomätaren villket jag endå inte behöver för den räcker inte till en då
Har en mätare i A stolpen för det som gåt till 2.2 bar

Jag rev ur kabelhärvan bakominstrumentpanelen som var sammankopplad med vindrutemoton och  farthållaren och tendningslåset !

Men jag tror endå att saab inte har 2 olika  härvor för S och T
Det borde bara vara kabelhärvan för motorstyrningen som skilljer och den var hellt delbar villket inte den andra som var bakom instrumentbrädan var !

För de första är de inte ens samma motorstyrnings system i dom så därför ska kabelhärvan i motorn bytas.
Sen vet jag inte hur mycket som skiljer på övriga eller om de skilljer nått alls.

MVH

Nej jag vet detta  Det som jag vet skiljer  dem båda  är  kabelhärvan för motorstyrningen !
Har  skickat ett  mejl till Saab själva  och frågat dem nu och vad jag behöver göra !

Förhoppningsvis är det bara motorstyrningen som ska flyttas med !


500 Inlägg
1 maj 2009
#14
Om du har tänkt att få bilen genom sbp kan du glömma att använda en sugis.


355 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#15
Nocturnal skrev:
Om du har tänkt att få bilen genom sbp kan du glömma att använda en sugis.

Saab 900 Turbo går hur bra som hälst att göra utan turbon !

Jag vet att min turbo gick lika bra som min 900S när en tryckslang från IS exploderade villken den då gick som en 100% sugis men det var så INTE nå klipp i den så varför skulle inte det gå i genom sbp om man sätter dit grenröret från sugisen och avgassystemet vis bes ?



Sök