Mätte batteriet idag och fick fram ca 16 v när jag hade bilen stod på tomgång. Mätte sedan bak på slutsteget och där var det liter mer ändå. Undrar om det är vanligt att det är så högt, eller det kanske det inte är. Fick hjälp av en elektriker så det var inget fel på inställningar på voltmätaren etc.
jag fick liknande på s70in en gång, då visade mätaren 17V men så mycke var det inte. Det var ström mätaren det var fel på, kasst batteri i den. biltemas. Så jag bytte batteri och sen visade den runt 14v som det ska vara.
Det problemet hade jag i min Bmw också efter byte av kolen i generatorn. Det visade sig att Laddningsregulatorn var sönder också i generatorn och ströp då inte laddningen när batteriet var fulladdat. Bytade den och nu fungerar det perfekt.
Kan även säga att innerbelysning och halvljus flimmrade pga överladdning av batteriet och detta kan vara skadligt för bilens elektronik. Så tycker du ska kolla upp det direkt.
fast någonting är det som inte stämmer. Anledningen till att jag kollade vad batteriet gav ut var för att jag tycker det verkar börjar bli dåligt. En djupurladdning för ett par månader sen och efter det så kan jag inte stå länge alls med musik på innan den blir lite svårstartad. Så det borde snarare ge utslag för mindre än 12 V. Men någon överladdning har jag inte märkt av. Måste kolla igen på voltmätaren, om det är dåligt batteri i den eller så. Men det var ju en mätare från en elektrikers firma bil, och man tycker ju att han borde ha koll på om den e dålig eller inte:P
Om mätaren verkligen visar rätt så är det något fel på generatorn eller laddregulatorn, 16 V är för hög laddspänning. Om du varvar upp motorn så är det dessutom möjligt att spänningen stiger ännu högre, tex till 18-19 V eller så. Definitivt inte bra, varken för batteri eller bilens elektronik.
Okej okej, låter ju sådär. Ska genast kolla upp detta, både mäta en och två gånger till med olika instrument så får vi se då. Tack för dom snabba svaren