nuffe skrev:Efter att jag tittat i följande tråd om krockade fordon så var jag bara tvungen att dela med mig av mina tankar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 30&p=1
I vissa fall undrar man hur folk överlever. Men hur folk kör för att åstakomma dessa krockar är för mig, vad jag sett i trafiken inte förvånande. Jag är själv ingen ängel som följer lagens ord till punkt och pricka. Kan erkänna att jag kan leka lite där jag inte borde leka men däremot håller jag, vid lek, blicken strikt på vägen och koncentrerar mig på körningen och inget annat. Jag leker INTE då andra trafikanter kan bli skadade så som i tätbebyggt område eller områden där sikten är begränsad.
Men jag undrar vad som försigår i folks tankar när man ex. Försöker drifta i en rondell i dagstrafik? Eller ska styla för tjejer som står på trottoaren i en kurva en vinterdag? Vad händer då, jo en vinterdag=kallt=halka(troligtvis) vilket kan resultera i att man får släpp och bilen glider upp och träffar tjejerna. Detta är ett worstcase-senario men fortfarande fullt möjligt, och det händer.
Allt för ofta hör jag folk som i dessa sammanhang (bil&lek) som säger att deras körförmåga är är lika bra som en förare som tävlar i rally (jämnförelsevis). Ursäkta kommande uttryck men detta är enligt mig bevisat då jag i tråden hittade väldigt många Volvo's. Men Volvo-ägare som kör ex. 740 eller 24x kör betydligt mer vårdslöst än andra? Detta är inte fakta men i mina ögon så tycks det som att detta stämmer. Men vill inte rikta hat eller något mot dessa bara påpeka vad jag observerat i min tid trafiken. En kommentar som jag hittat här på Garaget.org är:Jag behövde inte det, för jag e en j*vel på å sladda...Över en refug över på andra sidan vägen. Upp på trottoaren på andra sidan vägen sedan tillbax över båda filerna och in i berget på andra sidan vägen :smile: haha jaja.. Den var försäkrad och alla klarade sig undan med lite blåmärken och nackont. Så det var väll lite roligt endå..
Den första kommentaren kan givetvis vara ironisk men det är en typisk kommentar jag hör från personer som anser sig kunna "allt" om att köra "rally" i tätbebyggt område. Den andra kommentaren jag hittat är assosierat med den tidiagre frågan om att drifta i en rondell, olyckan skedde då en person försökt sig på att drifta i 70km/h. Själv vet jag inte hur förhållantet i vädret var men kommentaren visar att det var ganska allvarligt trots att de personliga skadorna var lindriga. Men om vi ser till de sista orden "Så det va väll lite roligt endå", detta är för mig ett väldigt märklig kommentar? I beskrivningen framgår det att bilen bland annat kommit in i rondellen i hög hastighet och kört över en refug vidare upp på en trottoaren, vilket för mig kunde skadat fotgängare och i den hastigheten kanske dödat fotgängare? Fortsättningsvis far bilen tillbaka över BÅDA filerna, detta kan då ha resulterat i krock med mötande fordon. Vidare tillbaka över vägen igen för att sedan krocka med en bergvägg. För mig så har passagerarna bara haft tur. Det framgår att personerna i bilen kom undan med blåmärken och nackont, ja, nackont kan de kanske få dras med resten av livet. Sorgligt men sant.
Det kan tyckas att jag hela tiden tar upp det värsta som kan hända men allt för många gånger tänker man inte det extra steget som man borde tänka om att man kanske kan skada andra. Jag själv är som sagt ingen ängel, jag är inte felfri, dock har jag inte krockat men erkänner mig att ha brutit mot en del trafikregler. Haven't we all?
Har även ett annat bra exempel på kommentar jag hittat:klippte en lyktstolpe å ett staket,
han är nu åtalad för vårdlöshet i trafik av åklagaren, grabben har haft körkort
i 4 månader... :hmm:
Detta är också en typisk överskattning av körförmåga.
Som en liten andra del så tänkte jag dela med mig av min filosofi angående att leka i trafiken och mina trafikerfarenheter:
Jag har haft körkort sedan 11Nov 2007 vilket inte är särkilt lång tid och jag har mycket att lära när det gäller körning i diverse väglag och trafikmiljöer men under dessa har jag lärt mig mycket. Några situationer jag råkat ut för är följande:Vattenplaning
Sladd i blixthalka/vinterväglag
För hög hastighet för att stanna vid T-kors (Gled ut på 90-väg)
Jag kan erkänna att jag mer eller mindre haft TUR, bland annat att det inte kom någon bil/lastbil när jag gled förbi stopplinjen. Dock har jag lärt mig ett och annat hur min bil beter sig i diverse väder och underlag och det ser jag som en erfarenhet. Dess utom är jag väldigt rädd om min bil vilket gör att jag tar det lugnt med just lekandet.
Till min lekfilosofi. Jag leker i trafiken, no doubt about it, men under regler. Det kan tolkas väldigt fel, men vill framhäva att jag inte kör efter minga egna regler i trafiken utom jag mer tänger på trafikreglerna, men håller efter vissa regler strikt som ex. omkörning vid heldragen linje. När jag leker i trafiken så bryter jag inte mot några regler som kan få mig att förlora körkortet. Men vad jag håller på framför allt annat: Se till att jag inte kan skada någon annan, dvs. ingen annan är i närheten, altså inte sladda i några rondeller när andra trafikanter är närvarande.
Det kan tyckas sjukt hur jag ser på trafiken, men hur konstigt det än låter så skulle jag verkligen inte skada någon annan i trafiken pga lek. När jag känner att jag kör över min förmåga stannar jag och lugnar ner mig, alt. kör väldigt lugnt hem och gör något helt annat. På så sätt minskar jag risken för att någon annan blir skadad på grund av mig. Men jag kan inte annat än att säga emot mig själv egentligen: "Man SKA INTE leka i trafiken". Dock så kan man inte få alla att köra efter vad Sveriges riksdag, Polisen och Vägverket beslutar, men man kan i alla fall se till att man inte skadar andra. Ska man leka bör man hålla sig avstängda vägar, inhängnade områden etc.
Genom denna texten så har jag delat med mig av lite tankar och erfarenheter. Något VÄLDIGT VIKTIGT ATT OBERSERVERA är att jag med denna texten INTE riktar hat eller dylikt mot någon mer än de som sladdar osv. där folk står helt oskyddade och kan bli skadade/dödade.
Detta kunde ha skrivits som en blogg men då jag skriver det i forumet så vill jag ha en diskussion. Det jag vill veta är hur eran filosofi ser ut. Vad har ni för erfarenheter? Om ni krockat eller skadat andra, hur förändrades eran filosofi?
Once again, jag är inte perfekt på något vis och jag riktar inte denna text mot någon mer än de som överskattar sin förmåga och sätter andras liv, nära och kära bland annat i fara.
Tack för mig.
Edit: Ni är välkomna att kommentera texten i övrigt, brukar inte skriva långa texter men kände mig mer eller mindre tvungen.....
Det där var nog det bästa nån har skrivit på länge!! Tummen upp!
0
0
0
0