2506
Sök

Tankar kring lek i trafiken

274 Inlägg
6 januari 2009
nuffe skrev:
Efter att jag tittat i följande tråd om krockade fordon så var jag bara tvungen att dela med mig av mina tankar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 30&p=1

I vissa fall undrar man hur folk överlever. Men hur folk kör för att åstakomma dessa krockar är för mig, vad jag sett i trafiken inte förvånande. Jag är själv ingen ängel som följer lagens ord till punkt och pricka. Kan erkänna att jag kan leka lite där jag inte borde leka men däremot håller jag, vid lek, blicken strikt på vägen och koncentrerar mig på körningen och inget annat. Jag leker INTE då andra trafikanter kan bli skadade så som i tätbebyggt område eller områden där sikten är begränsad.

Men jag undrar vad som försigår i folks tankar när man ex. Försöker drifta i en rondell i dagstrafik? Eller ska styla för tjejer som står på trottoaren i en kurva en vinterdag? Vad händer då, jo en vinterdag=kallt=halka(troligtvis) vilket kan resultera i att man får släpp och bilen glider upp och träffar tjejerna. Detta är ett worstcase-senario men fortfarande fullt möjligt, och det händer.

Allt för ofta hör jag folk som i dessa sammanhang (bil&lek) som säger att deras körförmåga är är lika bra som en förare som tävlar i rally (jämnförelsevis). Ursäkta kommande uttryck men detta är enligt mig bevisat då jag i tråden hittade väldigt många Volvo's. Men Volvo-ägare som kör ex. 740 eller 24x kör betydligt mer vårdslöst än andra? Detta är inte fakta men i mina ögon så tycks det som att detta stämmer. Men vill inte rikta hat eller något mot dessa bara påpeka vad jag observerat i min tid trafiken. En kommentar som jag hittat här på Garaget.org är:

Jag behövde inte det, för jag e en j*vel på å sladda... cool lollollol

Över en refug över på andra sidan vägen. Upp på trottoaren på andra sidan vägen sedan tillbax över båda filerna och in i berget på andra sidan vägen :smile: haha jaja.. Den var försäkrad och alla klarade sig undan med lite blåmärken och nackont. Så det var väll lite roligt endå..

Den första kommentaren kan givetvis vara ironisk men det är en typisk kommentar jag hör från personer som anser sig kunna "allt" om att köra "rally" i tätbebyggt område. Den andra kommentaren jag hittat är assosierat med den tidiagre frågan om att drifta i en rondell, olyckan skedde då en person försökt sig på att drifta i 70km/h. Själv vet jag inte hur förhållantet i vädret var men kommentaren visar att det var ganska allvarligt trots att de personliga skadorna var lindriga. Men om vi ser till de sista orden "Så det va väll lite roligt endå", detta är för mig ett väldigt märklig kommentar? I beskrivningen framgår det att bilen bland annat kommit in i rondellen i hög hastighet och kört över en refug vidare upp på en trottoaren, vilket för mig kunde skadat fotgängare och i den hastigheten kanske dödat fotgängare? Fortsättningsvis far bilen tillbaka över BÅDA filerna, detta kan då ha resulterat i krock med mötande fordon. Vidare tillbaka över vägen igen för att sedan krocka med en bergvägg. För mig så har passagerarna bara haft tur. Det framgår att personerna i bilen kom undan med blåmärken och nackont, ja, nackont kan de kanske få dras med resten av livet. Sorgligt men sant.

Det kan tyckas att jag hela tiden tar upp det värsta som kan hända men allt för många gånger tänker man inte det extra steget som man borde tänka om att man kanske kan skada andra. Jag själv är som sagt ingen ängel, jag är inte felfri, dock har jag inte krockat men erkänner mig att ha brutit mot en del trafikregler. Haven't we all?

Har även ett annat bra exempel på kommentar jag hittat:

klippte en lyktstolpe å ett staket,
han är nu åtalad för vårdlöshet i trafik av åklagaren, grabben har haft körkort
i 4 månader... :hmm:

Detta är också en typisk överskattning av körförmåga.

Som en liten andra del så tänkte jag dela med mig av min filosofi angående att leka i trafiken och mina trafikerfarenheter:

Jag har haft körkort sedan 11Nov 2007 vilket inte är särkilt lång tid och jag har mycket att lära när det gäller körning i diverse väglag och trafikmiljöer men under dessa har jag lärt mig mycket. Några situationer jag råkat ut för är följande:
Vattenplaning
Sladd i blixthalka/vinterväglag
För hög hastighet för att stanna vid T-kors (Gled ut på 90-väg)

Jag kan erkänna att jag mer eller mindre haft TUR, bland annat att det inte kom någon bil/lastbil när jag gled förbi stopplinjen. Dock har jag lärt mig ett och annat hur min bil beter sig i diverse väder och underlag och det ser jag som en erfarenhet. Dess utom är jag väldigt rädd om min bil vilket gör att jag tar det lugnt med just lekandet.

Till min lekfilosofi. Jag leker i trafiken, no doubt about it, men under regler. Det kan tolkas väldigt fel, men vill framhäva att jag inte kör efter minga egna regler i trafiken utom jag mer tänger på trafikreglerna, men håller efter vissa regler strikt som ex. omkörning vid heldragen linje. När jag leker i trafiken så bryter jag inte mot några regler som kan få mig att förlora körkortet. Men vad jag håller på framför allt annat: Se till att jag inte kan skada någon annan, dvs. ingen annan är i närheten, altså inte sladda i några rondeller när andra trafikanter är närvarande.

Det kan tyckas sjukt hur jag ser på trafiken, men hur konstigt det än låter så skulle jag verkligen inte skada någon annan i trafiken pga lek. När jag känner att jag kör över min förmåga stannar jag och lugnar ner mig, alt. kör väldigt lugnt hem och gör något helt annat. På så sätt minskar jag risken för att någon annan blir skadad på grund av mig. Men jag kan inte annat än att säga emot mig själv egentligen: "Man SKA INTE leka i trafiken". Dock så kan man inte få alla att köra efter vad Sveriges riksdag, Polisen och Vägverket beslutar, men man kan i alla fall se till att man inte skadar andra. Ska man leka bör man hålla sig avstängda vägar, inhängnade områden etc.

Genom denna texten så har jag delat med mig av lite tankar och erfarenheter. Något VÄLDIGT VIKTIGT ATT OBERSERVERA är att jag med denna texten INTE riktar hat eller dylikt mot någon mer än de som sladdar osv. där folk står helt oskyddade och kan bli skadade/dödade.

Detta kunde ha skrivits som en blogg men då jag skriver det i forumet så vill jag ha en diskussion. Det jag vill veta är hur eran filosofi ser ut. Vad har ni för erfarenheter? Om ni krockat eller skadat andra, hur förändrades eran filosofi?

Once again, jag är inte perfekt på något vis och jag riktar inte denna text mot någon mer än de som överskattar sin förmåga och sätter andras liv, nära och kära bland annat i fara.

Tack för mig.

Edit: Ni är välkomna att kommentera texten i övrigt, brukar inte skriva långa texter men kände mig mer eller mindre tvungen.....

Det där var nog det bästa nån har skrivit på länge!!  Tummen upp!smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
6 januari 2009
Ja,a vad skall man säga! Leker gör nog alla någon gång! Vissa gör det på de mest korkade ställen och sätter liv på spel och det har hänt att folk stryker med då och det är helt oacceptabelt! Leker gör man där man vet att det inte går att sätta någon annans liv på spel! Bara det är ju en bedrift för man vet aldrig vad som sker i trafiken! Jag har aldrig krockat men däremot åkt av någon gång! Den största erfarenheten jag varit med om var när jag hade varit ute och lekt lite och hade fått några rejäla ställ att häva ,jag kom in i ett mindre samhälle på väg till jobbet och körde lungt och städat och det känns som bilen lyfts upp och den glider ner i diket! Så de som säger att jag leker när det inte är någon fara ,man vet aldrig vad som händer och vad som kan ske! Så är det tyvärr hur duktig man än är bakom ratten! Se bara på Loeb han smällde ju på en transport-sträcka med en annan rallyförare och den grabben kan ju köra bil! Nu säger ju inte jag att man inte skall leka av sig för jag har både gjort det på både bra och dåliga sätt! Men har gått vägen utan att det har gått åt hel..ete! Så jag säger bara kör med huvudet. Trådskaparen...Mycket bra skrivet! Från en som haft körkort i 12 år utan sammanstötning med annat fordon!

-Mike-

Abstraktmänniska
131 Inlägg
12 januari 2009
är inte ute efter att reta Saab ägare, Men sorkdrift. visst det går vell men inget går upp mot en riktigt diffad bakaxel å en turbo motor, Vem skulle inte leka?

Volvo kör man annars dör man smile

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

Masterworks
12 januari 2009
Stormen_ skrev:
är inte ute efter att reta Saab ägare, Men sorkdrift. visst det går vell men inget går upp mot en riktigt diffad bakaxel å en turbo motor, Vem skulle inte leka?

Behövs väll ingen turbo?  lol

2 337 Inlägg
12 januari 2009
Lek sker inte i trafiken, anser jag. Det sker i frånvaro av trafik (för att undvika skador på någon annan än sig själv). Simple as that.

34 Inlägg
13 januari 2009
Irmscher Vectra skrev:
Volvo740org skrev:
Jag ska skriva en sak som hände i sommras.

Det var två bilar som tävlingskörde mellan Degerfors och Karlskoga. Det var en rengnig kväll och regnet hade öst ner och det var rännor i vägbanan fyllda med vatten.
Sträckan är ca en mil, är de kom in Karlskoga är det 70 och några korsningar med rödljus. Bilarna höll 170-180 (vad jag har hört).
När de når sista korsningen slår det om till rött och den ena bilens förare hinner inte ens sätta foten på bromspedalen när det slår om och rammar en annan bils passagerarsida. Bilen som blev rammad slungades iväg 60-70 meter från platsen där den blev påkörd. Den som satt på passagerarsidan dog senare på sjukhuset. Personen var född 89, alltså bara 19 år gammal. De andra som överlevde berättade att de kollade först åt det hållet bilarna kom ifrån och såg ingen, men när de körde ut så small det bara.

Ni som buskör och kör 200 på 50-väg, ni kan ju fundera på om det verkligen är värt att köra så jävla fort, TÄNK OM det kommer ut någon i vägen för er. Tyvärr är det väl så att någon annan måste sätta livet till innan de lär sig någonting...

Det där hörde jag om från en polsre i Karlsgoga. Han jobbade på Securitas då, och hörde det på sin radio... hmm Satan vilken smäll.

Ja det var en jädra smäll, tror att den rammade bilen var en 940 eller något, och om en golf gti slänger iväg en 940 så långt då är det inga låga hastigheter inte ..:S

179 Inlägg
25 januari 2009
kan berätta vad en kompis berätta för mig. han jobbar på en bana o dom som kommer dit o kaxigt säger att dom kan köra bil som vilket proffs som helst brukar nästan alltid vara dom som hanterar sina bilar sämst. dom e stirriga o kör ryckigt o har aldrig rätt spårval. så alla som säger att dom e proffs på att köra tycker jag ska köra en tävling så kan vi se sen om dom e så duktiga som dom säger.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
10 februari 2009
Tankeställare!!!
Se filmen så kan det kanske rädda ngn!
Man kan bli lite illa till mods!En olycka händer så lätt!
http://bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22034
Senast redigerat av MikeAero (10 februari 2009)

-Mike-

148 Inlägg
10 februari 2009
Kan lägga på lite, ofta när jag är ute och kör ser jag väldigt många finare volvos som kör apsnabbt och i väldigt många fall så ser man små barn i barnstolar i dessa bilar.

Jag undrar verkligen hur många tänker när dom kör aggresivt i trafiken med sina ungar, blir lika förvånad varje gång över hur man kan vara så dålig förälder..

Jag har nästan börjat undra om volvo har fått in nån övertygelse på dessa personer att om du sitter i en volvo är du odödlig haha

Avstängd
914 Inlägg
10 februari 2009
Gäller att ta det lugnt, ska man promt leka i trafiken så ska man se till att ingen riskerar att skadas, (förutom man själv då så klart) ganska oundvikligt iom att man kör bilen tongue

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

2 271 Inlägg
10 februari 2009
MrNinja skrev:
Kan lägga på lite, ofta när jag är ute och kör ser jag väldigt många finare volvos som kör apsnabbt och i väldigt många fall så ser man små barn i barnstolar i dessa bilar.

Jag undrar verkligen hur många tänker när dom kör aggresivt i trafiken med sina ungar, blir lika förvånad varje gång över hur man kan vara så dålig förälder..

Jag har nästan börjat undra om volvo har fått in nån övertygelse på dessa personer att om du sitter i en volvo är du odödlig haha

Håller med! måste vara storstadsstressen?
Försöker ta det lugnt så ofta som möjligt men det är väldigt lätt att bli stressad och aggresiv
i denna stad.
Men med mina grabbar i baksätet blir det dock lugna gatan för min del, förutom tillfällen med snö+ stor parkering när dom skriker att man ska rycka kryckan!big_smile
Själv däremot erkänner jag, ofta fort och ofta bråttom, men ta i trä på 10 skadefria år än så länge.
Själva leksuget ( sladda ) är inte så påtagligt med framhjulsdrift,sad även om jag gillar 110 km/h sträckan på Nynäsvägen sådär 02:00 på natten.tongue

blacken
10 februari 2009
"skillnaden mellan en kalkylerad risk och skitdumt är hårfin" är väl det som gäller angående att "leka" i trafiken. det är ett stort ansvar man har som fordonsförare. jag försöker att ta det lugnt och varsamt i trafiken, men ibland så "kryper hornen" fram på en, speciellt när man sitter på järnhästen, eller vid det första snöfallet. Men man undviker att lattja när det är trafik eller fotgängare och dylikt omkring en..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 februari 2009
Leka är kul och jag försöker också begränsa det till tillfällen och områden som är lågt trafikerade samt tomma på fotgängare, cyklister osv. Visst har det ändå hänt att man kastat ut arslet lite brett vid olämpliga tillfällen och gasat lite för mycket vilket kunde ressulterat i att jag kört på en kille. Men går man mitt i vägen mörkklädd utan reflexer mitt i natten på en dåligt upplyst väg kanske man får skylla sig själv? roll Det var inte ens helg...

Stormen_ skrev:

Sorkdrift har sin charm med en RIKTIG turbospis

Rock'n Roll

676 Inlägg
11 februari 2009
lek i trafiken sker alltid på kontrollerade ställen. Alltså inte när man får mötande trafik, står bilar parkerade utmed sidorna, is belagda vägar, fotgängare eller cyklister på trottoarer, vägar som är fläckvist belagda med snö eller inne på trånga gator.

Jag ser inte mig själv som en ängel i trafiken, står på ibland. Men absolut inte då jag riskerar någon annans liv än möjligen mitt eget.

finns massvis med öppna ytor här i skövde som man kan leka på smile

15 Inlägg
3 maj 2009
jag tycker det är lite fel att tänka att alla volvoägare kör som idioter.. för volvoentusiaster kör inge värre än dom som har andra bilar.. det är dom som köper en gammal rostig 740/240 och svetsar ihop diffen på på den å kör som en idiot bara för att de inte gör nått om man sätter bilen i väggen eftersom de inte kostar nått, det är dom som jag anser är farliga men det är inga riktiga volvoentusiaster.

men det händer att jag också leker ibland men jag försöker hålla det i kontrollerade former när det inte finns andra trafikanter i närheten. annars var det mkt bra skrivet.

[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/volvo-userbar.jpg[/img]

I brist på annat :)
526 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Pl4P skrev:
jag tycker det är lite fel att tänka att alla volvoägare kör som idioter.. för volvoentusiaster kör inge värre än dom som har andra bilar.. det är dom som köper en gammal rostig 740/240 och svetsar ihop diffen på på den å kör som en idiot bara för att de inte gör nått om man sätter bilen i väggen eftersom de inte kostar nått, det är dom som jag anser är farliga men det är inga riktiga volvoentusiaster.

men det händer att jag också leker ibland men jag försöker hålla det i kontrollerade former när det inte finns andra trafikanter i närheten. annars var det mkt bra skrivet.

Min respekt när det gäller Volvo ändrades ganska snart sen jag flyttade till Trollhättan, när jag bodde hemma så klassades Volvo som raggare och bönder som beter sig som du säger, köper gamla rostiga saker och tänker att det inte gör något om den sitter i en bergvägg, men vad gör det då om någon sitter mellan bilen och bergväggen....

Har fått respekt för Volvo igen nu när jag ser folk som tar hand om sina bilar dvs. håller efter dem och kör därefter. smile

15 Inlägg
3 maj 2009
nuffe skrev:
Pl4P skrev:

Min respekt när det gäller Volvo ändrades ganska snart sen jag flyttade till Trollhättan, när jag bodde hemma så klassades Volvo som raggare och bönder som beter sig som du säger, köper gamla rostiga saker och tänker att det inte gör något om den sitter i en bergvägg, men vad gör det då om någon sitter mellan bilen och bergväggen....

Har fått respekt för Volvo igen nu när jag ser folk som tar hand om sina bilar dvs. håller efter dem och kör därefter. smile

japp finns lite för många såkallade bönder (är själv uppväxt på bondgård tongue ) som förstör volvos rykte..sad
Senast redigerat av Pl4P (3 maj 2009)

[img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/volvo-userbar.jpg[/img]

1 464 Inlägg
3 maj 2009
Muppar finns det överallt, i alla bilar. Just 'volvo-snacket' stämmer väl till viss del då det faktiskt är en rolig och bastant bil, för rel. lite pengar, som man kan göra mycket med för den som vill skruva/trimma? Raggar/bondesnacket håller jag dock absolut inte med om.

Nyblivet körkortsägare är ju som bekant oftast 18 år = dämed inte direkt jättevuxen = körstilen är därefter = dem man 'märker'. Samma gäller (oftast) den ekonomiska aspekten. Men vi har muppar här lokalt som kör SAAB utan ljuddämpare, 70 km/h på påvisad 30-väg så det där är ju inte direkt märkesspecifikt... Cool är man ju ändå...  roll

---

Men jag ville tillägga något som jag upptäckt mycket av på senare tid (eftersom jag själv undersöker saken närmare): Folk som trimmar sina bilar ganska friskt, utan att lägga en fundering på bromsar/chassi. Min klene bil är absolut inte vass men jag kan få problem med bromsverkan efter 'inspirerad' körning, även med bättre-än-orginal-belägg.

Idiotiskt att folk då satsar sina sista pengar på ett chiptrim som dubblar effekten, men låter bli att uppgradera sina tefat till bromsar?! Att kunna stanna verkar alldeles för många glömma bort, speciellt då av dem som man ofta ser skriver att det är roligt att leka i trafiken.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Byggare Behm
562 Inlägg
5 maj 2009
MrJAM skrev:
Men jag ville tillägga något som jag upptäckt mycket av på senare tid (eftersom jag själv undersöker saken närmare): Folk som trimmar sina bilar ganska friskt, utan att lägga en fundering på bromsar/chassi. Min klene bil är absolut inte vass men jag kan få problem med bromsverkan efter 'inspirerad' körning, även med bättre-än-orginal-belägg.

Idiotiskt att folk då satsar sina sista pengar på ett chiptrim som dubblar effekten, men låter bli att uppgradera sina tefat till bromsar?! Att kunna stanna verkar alldeles för många glömma bort, speciellt då av dem som man ofta ser skriver att det är roligt att leka i trafiken.

Sant, var en stor artikel om i Bilsport för några år sedan om vad gör man gör först i trimmnings syfte
1: Fixa väghållning
2 : Bromsar
3 : Däck
4 : Motortrim.  Rätt ordning alltså, Kom ihåg : Power is NOTHING without control !

Kan tillägga en sak om bromsar som många inte tänker på.
Hårdare bromsbelägg javisst men om bromsvätskan redan börjat koka så funkar inte hydrauleffekten lika
bra och då hjälper heller inte dom nya beläggen.
Byte och val av bromsvätska spelar större roll än vad många tror / vill tro.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Sök