2594
Sök

Motorn på min bmw ha börjat knackar, vad hat hänt?

62 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
bmw 318is M42B18 ca 20600mil

motornbörjade knacka lite lätt för ett tag sedan, det ha dessvärre ökat, min misstanke va en ventillyftare men träffade en mekaniker, och han misstänker ett vevlager, känns som om det skulle vara ett lager så borde något allvarligt hänt inom kort efter det började knacka?,

Nån som ha lite erfarenheter om sånhär så är ni välkommna.


. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
3 maj 2009
#2
Ursäkta en dum fråga. men har du kollat oljan? tongue

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

3 235 Inlägg
3 maj 2009
#3
när märkte du att det började knacka, och hur mycket har du kört sedan dess?
Kan vara vevlager.
försök lyssna efter var det kommer ifrån, från toppen, eller botten.


68 Inlägg
3 maj 2009
#4
Häll en tjockare olja o byt filter, men är det onormalt pulserande högt knackande lär det vara vevlager som gått. Om det tickar ovanifrån som följer med motorgången lär det vara kam-nockarna som slitits.

Men om du säger att det kom fort lutar det åt vevlager haveri

4 Inlägg
3 maj 2009
#5
om d e vevlagret så brukar d va ett hårdare "knack" och d låter värre om man varvar... har haft d på många bilar som man har plågat ihjäl:P


50 Inlägg
4 maj 2009
#6
Jag hade en 318 förut 92a som hade gått runt 16-17 tusen när jag köpte den, den knackade lite o lät som en diesel, hade ingen ork på höga varv osv, det visade sig att lyftarna var slut med tillhörande kam, så bytte det och motorn vart som ny igen och tyst och gick bra.


Teknik Informatör
371 Inlägg
4 maj 2009
#7
sen är det ganska vanligt att kedjespännaren blir lite sliten med åren på M42 maskinen...kan vara läge att kolla upp den eller skaffa en ny kostar några hundra hos BMW ÅF.

BMW E3 it takes one to catch one :)

67 Inlägg
4 maj 2009
#8
när de knackar så så brukar det vara ventlilerna som är fel instalerade, bara ställa dom rätt så blir det bra igen, hur man gör de har ja ingen aning om, de gjorde  min 320,328 oxå men de kan bli bättre om man byter olja och inte kör så hårt med bilen, min lät så rätt mkt efter att man gasat på lite.....de är vad ja tror iaf....lycka till, hoppas de löseer sig


Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2009
#9
Ett dåligt ram/vevlager kan gå riktigt länge och många mil, men det kan lika görna nypa till och ta vevaxeln och vevstaken med sig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
512 Inlägg
4 maj 2009
#10
Kan det vara så grova fel på på så relativt nytt och så lite mil? 20000mil är inga mil på nyare bilar, Volvomotor rullar 50 000mil utan sådant..

Ändrar ljudet sig efter kall eller varm motor? Försök lokalisera vart det kommer ifrån..

/A.

373 Inlägg
4 maj 2009
#11
Crozzfire skrev:
Kan det vara så grova fel på på så relativt nytt och så lite mil? 20000mil är inga mil på nyare bilar, Volvomotor rullar 50 000mil utan sådant..

Ändrar ljudet sig efter kall eller varm motor? Försök lokalisera vart det kommer ifrån..

/A.

Alla motorer kan braka vid mindre en 20 000mil..Sedan beror det service och så klart hur motorn varvas :DVolvomotorer  ja många kan rulla  40-50 000 mil..  om servicen sköts:)

Men rosten brukar oftast äta upp bilen först.

''Hugin-Hachiko''

582 Inlägg
4 maj 2009
#12
Journeyman2 skrev:
Crozzfire skrev:
Kan det vara så grova fel på på så relativt nytt och så lite mil? 20000mil är inga mil på nyare bilar, Volvomotor rullar 50 000mil utan sådant..

Ändrar ljudet sig efter kall eller varm motor? Försök lokalisera vart det kommer ifrån..

/A.

Alla motorer kan braka vid mindre en 20 000mil..Sedan beror det service och så klart hur motorn varvas :DVolvomotorer  ja många kan rulla  40-50 000 mil..  om servicen sköts:)

Men rosten brukar oftast äta upp bilen först.

och på mercedes-benz gör man första olje bytet vid 50000mil smile

hej

-utan 940
1 728 Inlägg
4 maj 2009
#13
Följer ljudet motorvarvet och känns det i kopplingspedalen varje gång det knackar? När ett ramlager gick på Scanian gjorde det det.
Senast redigerat av Andreas 940 (4 maj 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#14
Är det inte BMW`s 1.8 som man får byta kam på typ var 6000 mil? Klena saker detdär.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
512 Inlägg
4 maj 2009
#15
Ja BMW och Scania är ungefär samma, går lika silkeslent i motor..ler

-utan 940
1 728 Inlägg
4 maj 2009
#16
Crozzfire skrev:
Ja BMW och Scania är ungefär samma, går lika silkeslent i motor..ler

Symptomen är väl desamma, ett trasigt ramlager skapar kraftiga vibrationer som kan kännas  i kopplingspedalen även på en personbil.

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 maj 2009
#17
jes skrev:
och på mercedes-benz gör man första olje bytet vid 50000mil smile

roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

269 Inlägg
4 maj 2009
#18
Vet inte hur lyftarna ser ut på 318, men grabben köpte en 320 som "tickade" rätt ordentligt, rev bort ventilkåpan och justerade ventilern...blev tyst och fint smile

Vill du göra det enkelt tar du en mejsel, sätter handtaget mot hörselgången i örat och sätter spetsen mot ventilkåpan, har du missljud där så hörs det direkt, lyssna på lite lika ställen på kåpan och jämför.

Men ett vevlager som gett upp låter mer som ett "klonkigt knackande" än ventil rassel, det är mer som ett "tickande" ljud.

Mopar or no car:)

62 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#19
inga vibbrationer i pedaler eller annat, låter lite mer vid kallmotor, kan kanske vara kedjan/spännaren, eller nån ventillyftare vet ej, jag tycker det låter från övredelan av motorn, men lite svårt att avgöra.

fler tips välkommna smile



Sök