3156
Sök

HJÄLP. Vart ska jag vända mig?

x40
45 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Fick i helgen kontakt med en snubbe som var hur schysst som helst angående ett bilbyte.
Jag skulle byta min Audi A6 -95 mot hans Opel Calibra -96.
Allting gick hur bra som helst tills det att jag kom hem.
Motorn började koka, visade sig att det var ett stort j*vla hål i kylaren och fläkten gick inte igång när den skulle.

Jag vände mig då till honom och sa att jag ville byta tillbaka och det skulle inte vara några problem.

Sen helt plötsligt ändrade han sig och nu totalvägrar han.

Alltså. Han fick en bil som fungerade hur bra som helst. Min vågar man inte ens starta.
Vart ska man vända sig när det händer sånt här?
Desperat efter att få tillbaka bilen.

Det kan ju knappast vart ett problem som uppkom precis när jag fick den, alltså måste han ha ljugit om det, eller bara döljt det. Och vad jag vet så är man skyldig att berätta alla fel man vet annars går väl det under någon bedrägeri-sak eller liknande.

Riktigt tacksam om jag får snabba svar.

Tack på förhand. Danne

underordnad allfixare
696 Inlägg
4 maj 2009
testa ring konsumentombudsmannen dock är jag rädd för att du är rökt.. om ni inte skrev några papper på att allting skulle vara okej si o så länge..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

642 Inlägg
4 maj 2009
Som jag skrev i din andra tråd så hände samma sak min brorsa, då gick förra ägaren med på "goodwill" att stå för den begagnade kylaren emot att vi bytte kylaren själv. Så hör med den förra ägaren ifall ni kan komma överens om något ifall han nu totalvägrar att byta tillbaks. Annars så är det som sagt konsumentombudsmannen som kan vara till hjälp, vet inte riktigt hur köplagen fungerar vid byte men vid köp mellan privatpersoner så ska varan man köpt oavsett om det står befintligt skick på kvittot eller inte vara i sådant skick att den går att använda om inget annat är överenskommet vilket inte är fallet nu.

Så jäkla trist att man nuförtiden är tvungen att komma med checklistor på 4 ark och verkstadsutrustning för att köpa bilar av andra privatpersoner för att det inte går att lita på andra människor i dagens samhälle.

378 Inlägg
5 maj 2009
Du har får nog leva med en förlust affär.
Inget du kan göra åt detta (lagligt vis).

Men finns ju hur mycket delar som helst på skroten till dessa, borde iallafall med tanke på det är en populär ungdomsbil.

Dock är det ju inte kul att börja fixa med en bil som man trodde var hel.

// KimpaaBooY

727 Inlägg
5 maj 2009
tur i oturen är ju att de inte var typ motor ras eller andra stora grejer, att byta kylare är ändå inte så jättestor kostnad, men såklart riktigt riktigt tråkigt yikes

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 050 Inlägg
5 maj 2009
Tror ej att Du vinner gehör hos konsumentombudsmannen, när det gäller bilbyte (utan mellanskillnad) mellan två privatpersoner. Dessutom har ju Du fått en nyare bil en 96:a. big_smile

Vad det sedan gäller det stora hålet i kylaren, så bör väl detta ha uppkommit efter bytet, annars skulle väl motorn kokat för fullt redan vid provkörningen. (för Du provkörde väl Opeln innan bytet?)

Fixa/byt kylaren snarast möjligt, det handlar ju bara om småpengar. Åker du däremot omkring med en kokande eller överhettad motor, så går snart topplockspackningen samt att toppen ev,kan spricka.
Då handlar det om betydligt större summor.

Var istället glad att du vart av med Audi:n big_smile

Kollade på Din sida, Opeln ser ju helgrym ut. En riktig pärla wink
Senast redigerat av E-30 (5 maj 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

122 Inlägg
5 maj 2009
tror inte man kommer någon vart med detta...

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

597 Inlägg
5 maj 2009
har för mig att säljaren måste upplysa köparen om fel som "ögat" inte ser

191 Inlägg
6 maj 2009
Så fort en bil byter ägare händer alltid nått. man kan aldrig få någon garanti när man köper en begangnad bil av en privat person:/ tyvärr är det så men som sagt tur att det bara va kylaren. det är ju inga konstigheter om du har lite mekvana lycka till med bilen annars

Sök