2969
Sök

Är dett skadligt för motorn om man varvar på tomgång??

124 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
en annan fråga som jag har är om det är skadligt för bilen om man nångång råkat varava på tom gång till ca 5000-6000 varv bara några sekunder alltså när man lagt i friläge och sen glömt att sätta i en växel??

1 749 Inlägg
5 maj 2009
Inte jätte farligt precis:)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

687 Inlägg
5 maj 2009
Är motorn frisk så är det inte skadligt. Där är ju varvstopp på motorn som gör att man inte ska kunna övervarva.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 maj 2009
Bara jag som inte förstår hur man "varvar på tomgång"? roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

124 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
är varvstoppet innan rödmarkeringen

597 Inlägg
5 maj 2009
John87 skrev:
Bara jag som inte förstår hur man "varvar på tomgång"? roll

Han menade nog när han ej har en växel i dvs friläge

124 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
man har ingen växel i utan man gasar i tron att man har satt i en växel och då varvar bilen på tomgång

124 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
så det är alltså inte skadligt jag hoppas ni förstod min otydliga fråga?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
5 maj 2009
Asså skadligt o skadligt, det är bara inte bra o nå upp till varvstoppet när man kör, men när man har på neutral läge så vet ja inte riktigt! det borde inte heller vara bra.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Random Hero
4 047 Inlägg
5 maj 2009
nej det är ingen fara o gasa utan växel i,

fast de me o varva på tomgång låter svårt tongue

Dog food lid. Backwards

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
5 maj 2009
zijaa skrev:
Asså skadligt o skadligt, det är bara inte bra o nå upp till varvstoppet när man kör, men när man har på neutral läge så vet ja inte riktigt! det borde inte heller vara bra.

varvstoppet sitter där för att man inte ska kunna övervarva motorn
så det kvittar om den går ut på varvstoppet eller inte

men visst lägger du motorn på varvstoppet kommer tillslut något att gå sönder
men normala varvningar så varvstoppet slår i ska inte vara skadligt

men är motorn dålig från början kan en ingång på varvstoppet vara dödligt för motorn
men en normal motor i brux skick går inte sönder

varvstoppet sitter oftast en bit in på rött kanske 100-500rpm in lite olika beronde på bilmärke och modell

råkade en gång få 2:an att hoppa ur på en 245:A jag hade när jag tittatde på varvmätaren var den påväg in i skalan igen..så  7000rpm+ då önskar man att man haft ett varvstopp
för en ventilbricka sprack smile

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 maj 2009
Är ingen fara att varva en motor hårt så länge där är ok med olja/vatten och man har drifttemp på prylarna. Även om motorn råkar vara kall är det ingen fara om det bara händer nån gång, en motor är byggd att tåla ett visst max. antal varv och för att förhindra övervarv finns varvstoppet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Random Hero
4 047 Inlägg
5 maj 2009

Dog food lid. Backwards

Med lem
164 Inlägg
5 maj 2009
rent generellt är det ingen fara men det är förenat med vissa risker , varvar du så högt att du får ventilsläpp så kan det gå lite illa, men då går den illa direkt efter. Ventilsläpp kan man få innan varvtalsbegränsningen om motorn är gammal och sliten ( ventilfjädrarna lite matta). men låter den normalt efter så har troligen inget hänt .  Man kan också spräcka ventilbrickor men det hör du också direkt då motorn inte går rent när en ventil inte stänger ..

Men som sagt det är ingen porslinskatt du har så den lär tåla en del innan den ger upp, motorer är byggda för att klara min till rödmarkering. så du behöver inte oroa dig för mycket men vist låter det illa när man varvar på vid missad växel

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Med lem
1 127 Inlägg
5 maj 2009
NEJ det är ingen fara, 5-6000rp är väl inget. Varvstopp på de flesta bensinare ligger ju runt 7 000rpm. Det tåls att användas då och då.

1 926 Inlägg
6 maj 2009
h30aad skrev:
är varvstoppet innan rödmarkeringen

Nej.

124 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
tack allihop för att ni svarade på min fråga!

Sök