2651
Sök

Hur gör jag med trimmning på en volvo 945 tic 95:a auto

18 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#1
har en kompis som vill "trimma" sin 945:a turbo jag sa snabbt å enkelt kan vi börja med att ställa upp laddtrycket å vred 2,5 varv på staget till klockan men den ladda EXAKT lika mycket.. varför då??

och hur kan jag/vi/han "trimma" den utan att det ska kosta röven?? (han har barn å hus å skit så lite förståelse får man väl ha hehe) är jätte tacksam för alla svar....

min lilla leksak;=)

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2009
#2
Det ger knappt nåt att skruva stången i botten, köp ett chip och pys upp laddet istället.

9 Inlägg
3 maj 2009
#3
ett lätt sätt är att sätt ett T kors på vakum slangen de ger 25hk mer sen kan du sätta en ventil på turbo röreret så fåru 40 hk mer och sen kan du ju sätta på ett 3 tums system och ställa upp ladden lite + ett chipp så haru en riktigt rolig bil smile kör så de ryker

MVH marcus


153 Inlägg
3 maj 2009
#4
Skruva inte på w- staget , pys upp laddet istället som nån sa här tidigare ..jag hade inte pyst upp mer än 1 bar utan chip..

Tuned By Nenne !!

Blyfot
829 Inlägg
3 maj 2009
#5
är de inte risk för skenande ladd när man bara pyser upp de??

"bara en mor kan älska en sån son"

-utan 940
1 728 Inlägg
6 maj 2009
#6
volvokrille12 skrev:
är de inte risk för skenande ladd när man bara pyser upp de??

Nej, däremot blir det inte lika stabilt som med en hårdare tryckklocka.
Pyser man laddet till 1bar blir det en kort peak på 1,1bar innan det stabiliserat sig.

1 062 Inlägg
6 maj 2009
#7
Andreas 940 skrev:
volvokrille12 skrev:
är de inte risk för skenande ladd när man bara pyser upp de??

Nej, däremot blir det inte lika stabilt som med en hårdare tryckklocka.
Pyser man laddet till 1bar blir det en kort peak på 1,1bar innan det stabiliserat sig.

att skruva på org wg klockan 3 varv e typ 0.1 bar har jag för mig så jag tvivlar att du märker nå på org klockan så skruva du ngra varv till wink .

på min 945 turbo så e 1 bar precis där org mätaren slutar om du förstår vad jag menar?


kort pik på 1.1? jag ska aldrig pysa mitt ladd igen iaf jag hade en kort pik på 1.6 den pysventilen slängde jag åt h*lvete å köpte en ny förstärkt klocka ist MKT bättre å man slipper pikarna som kommer å kan sabba motorn

mvh

Team Björkeryd

2 452 Inlägg
6 maj 2009
#8
är bra mycket bättre att köpa ett chip,för 600kr så får du både tändchip samnt ett bränslechip,är bra mycket säkrare...o du bor ju i göteborg så då är det ju inga problem att hjälpa dig för den pengen...

döden kommer tillbaka

888 Inlägg
6 maj 2009
#9
MarcusO skrev:
ett lätt sätt är att sätt ett T kors på vakum slangen de ger 25hk mer sen kan du sätta en ventil på turbo röreret så fåru 40 hk mer och sen kan du ju sätta på ett 3 tums system och ställa upp ladden lite + ett chipp så haru en riktigt rolig bil smile kör så de ryker

MVH marcus

Hoppas du va ironisk nu? En ventil på Turboröret och 40hk haha den va bra.

Mvh

582 Inlägg
6 maj 2009
#10
HenkeTIC skrev:
MarcusO skrev:
ett lätt sätt är att sätt ett T kors på vakum slangen de ger 25hk mer sen kan du sätta en ventil på turbo röreret så fåru 40 hk mer och sen kan du ju sätta på ett 3 tums system och ställa upp ladden lite + ett chipp så haru en riktigt rolig bil smile kör så de ryker

MVH marcus

Hoppas du va ironisk nu? En ventil på Turboröret och 40hk haha den va bra.

Mvh

han menar nog en pys ventil som lurar wategaten för höjt laddtryck inte världens pålitligaste men fungerar

hej

888 Inlägg
6 maj 2009
#11
Tror faktiskt inte han menar en pysventil. vad är då ett T-kors på vakumslangen som ger 25hk? Han har tydligen 3st sätt att pysa/ställa upp laddtrycket!

Hade det varit så lätt att få HK så hade livet varit enkelt.

252 Inlägg
6 maj 2009
#12
här va det väldigt lätt att hämta hk

"ett lätt sätt är att sätt ett T kors på vakum slangen de ger 25hk mer sen kan du sätta en ventil på turbo röreret så fåru 40 hk mer och sen kan du ju sätta på ett 3 tums system och ställa upp ladden lite"

jag hade till en början bara pyst upp ladded, men va försiktig så det inte spikar bara, fins inte så jätte mkt att hämta.. detta gjorde jag.. kompleterade även upp med en kallstartspridare på tryckrören, med en tryckvakt som gick in vid 1bar, dock körde jag med t3-t4 snurra. fick rätt fet blandning dock. men bättre att köra safe, hade inga tendenser till spikningar


-utan 940
1 728 Inlägg
6 maj 2009
#13
wildboy_87_ skrev:
kort pik på 1.1? jag ska aldrig pysa mitt ladd igen iaf jag hade en kort pik på 1.6 den pysventilen slängde jag åt h*lvete å köpte en ny förstärkt klocka ist MKT bättre å man slipper pikarna som kommer å kan sabba motorn

mvh

När jag körde med pystrim blev det en kort peak (0,1bar högre, inte 1,1) men nu kör jag med tryckklocka från nån Cosworth.


Sök