2244
Sök

Knastrar/Smäller i fronthögtalarna

13 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hejsan , är ganska oerfaren när det gäller billjud . har satt in lite bättre saker i min golf3 . bland annat lanzar 6.5" i dörrarna och 4" MDS dynamic mellanregister i instrumenbrädan .
dock efter jag satte i mina mellanregister så smäller det i den vänstra mds-högtalaren vid hög volym . lite knaster smällar som eskalerar detså högre man försöker spela . hade inte dom problemen med 200w diskanterna som satt i instrumentbrädan innan . vad kan detta vara tro .

/Martin

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
7 maj 2009
Det beror på att högtalaren slår i botten, du spelar högre än vad de klarar av. Att en diskant inte beter sig så beror på att det sitter ett delnngsfilter till dom gör att de bara spelar de höga tonerna och ingen bas, därför för man inte dom stora konutslagen.

Det kan bero på många saker tex. Högtalaren är dålig, högtalaren sitter inte bra monterad och det läcker mellan fram och baksidan av den, delningsfilterna delar för långt ner och högtalaren klarar inte av det, man spelar med oren signal mm..

13 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tack för svar Roger , det är mellanregisterhögtalare så dom skulle kanske må bättre av ett delningsfilter , dock verkar det endast spraka i den vänstra högtalaren . jag kör inte med någon form av slutsteg utan helt med orginal stereons 4x50w .  det är dom här högtalarna jag kör med som strular : http://www.mds.se/?artnr=59210

/Martin

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
7 maj 2009
Ja lägg till ett hp filter runt 150Hz så ska de hålla.

Sök