Finns många olika oljetrycksmätare. En sådan är ingen nackdel men när man kör är det ovanligt att man håller 100% fokus på den hela tiden. Vanligtvis kollar man väl febrilt på den den första, kanske andra veckan då man monterat den .. sen "försvinner" den för synen.
Därför har jag letat och länge undrat samt funderat på att konstruera någon historia själv såtillvida om det inte redan finns en oljetrycksmätare som varnar vid för lågt och/eller inget oljetryck.
De flesta bilar har ju en oljetryckskontakt och en röd lampa i instrumentet, det brukar räcka. Annars har hansen racing en lampa som liknar en shiftlight som kopplas till ovan nämnda oljetryckskontakt och lyser dig ilsket rött i ögat om trycket understiger en viss nivå.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Är det någon mätare som är icke nödvändig så är det nästan oljetryck eftersom om trycket skenar/dyker så är det i princip redan kört....
Btw, akta dubbelpost
Det e aldrig kört. Det e bra att ha koll på grejerna. Problemet kommer om man kör vidare. Skadan sker aldrig så direkt om man nu inte tokkör under tiden.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
nyare bilar lyser gult för att varna och när det är precis innan panik lyser den rött. vilket betyder att när den lyser gult så är de dags att kolla och eventuellt fylla på olja?
Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt
Jo, gult betyder kolla oljenivån, förr fanns det 2 olika lampor för oljenivå och tryck.
Mina Swoosh-mätare har utgång för varningslampor, 2 stift , lampor kan beställas separat men jag tänker ta lysdioder och löda ihop med en 2 stiftskontakt.
Skulle det ändå blir för klent antar jag att man använda signalen från mätaren till ett relä som tänder valfritt ljus.. en Hella 3003 kanske ?
Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Detta är något jag också vill skaffa. Vid senaste bankörningen tappade jag oljetrycket vid 4 tillfällen! Oljan började koka och trycket sjönk.
När man är fokuserad på att köra så fort som möjligt i en kurva är det svårt att samtidigt ha ett öga på instrumentpanelen. En summer tillsammans med en stark lampa vore perfekt.
Vet någon om det finns oljetryckskontakter med olika känslighet? Alltså att den varnar lite tidigare än vad originalkontakten gör.