2415
Sök

Funderingar MB 190

3 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#1
är i funderingar på att köpa en 190 när vart dom 5 växlade? och vad ska jag se upp med?

14 Inlägg
11 maj 2009
#2
tro de fanns som tillval redan när 190n kom 1984a  du kan ju se upp me rost  eft som dom gillar att rosta  o glappiga bakvagnar brukar de bli på dom me


Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 maj 2009
#3
alla modeller och årsmodeller fanns 5 växlade
blev dock standard 86-tidigt 87
annars var de bara tillval

det du ska kolla främst är rost runt domkraftskuddarna och innanför luckorna till orginal domkraften
även om du kan plocka ur sittdynan bak och kolla runt dräneringshålen där
brukar börja rosta en hel del där
annars är det skärmkanter kanten på bagageluckan och på undersidan av dörrar

framre samt bakre subframe bussningar brukar slitas ut och ger ett glapp när du gasar på växlar samt släpper gasen märks väl
lägg även i handbromsen och släpp upp koppligen några gånger så märker du även om någon hardy skiva eller bussningar e dåliga
åk gärna till någon grusväg när du provkör en W201 försök att få ut baken på sladd o känn efter noga
vill baken styra åt något håll så är det slitna bussningar i camberstaget vanligt fel på W201an
känn även efter så det är bra tryck i fläkten stoppa inte in nåt finger utan ta en tröjärm eller något och håll imot lite ska vara ganska bra med motstånd i den
vilken motor är det du är ute efter ?
1.8
2.0
2.3
2.3 16V
2.5 16V
eller en 2.6a
finns även en 3.2 AMG men kostar en hel del hehe
sen har du ju diesel bilarna
2.0
2.5
samt 2.5 turbo


3 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#4
tack för svar så snabbt! har fått höra att kamkedjan tar slut ganska fort om olje bytena ej har skötts! stämmer detta? låter troligt.. Team- Adolfsson verkar juh ha koll på läget=)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2009
#5
fossil skrev:
tack för svar så snabbt! har fått höra att kamkedjan tar slut ganska fort om olje bytena ej har skötts! stämmer detta? låter troligt.. Team- Adolfsson verkar juh ha koll på läget=)

det har jag aldrig hört innan
min förra 2.0 diesel hade dom aldrig bytt kamkedja på o den hade rullat 42000 mil när jag sålde den
sitter dubbla kedjor på 2.0 2.3 samt 2.6an vad jag vet om
enda motorerna jag haft isär än så länge ^^
det som slits om olje servicen inte skötts är att man nöter ner kammen fortare än normalt
brukar höras ganska väl då de tickar ganska möe om man inte skött oljan i dom
är det en 2.6a du ska skaffa så kör hårt med den och kolla så den inte går upp i temp
då topplocks packnigen är ganska känslig orginal på dom
ska du ha en med fyra så är det en skapligt skottsäker motor
ungefär som en volvo F motor
dock borde du inte köpa någon 1.8 eller en 2.0a grymt slöa och dricker mer soppa än vad 2.3an gör
ska du ha en med puler så är en 16V att rekomendera eller 2.6an
2.3an har 136hk på drygt 1350-1400kg så snabb är den inte wink



Sök