fossil skrev:
tack för svar så snabbt! har fått höra att kamkedjan tar slut ganska fort om olje bytena ej har skötts! stämmer detta? låter troligt.. Team- Adolfsson verkar juh ha koll på läget=)
det har jag aldrig hört innan
min förra 2.0 diesel hade dom aldrig bytt kamkedja på o den hade rullat 42000 mil när jag sålde den
sitter dubbla kedjor på 2.0 2.3 samt 2.6an vad jag vet om
enda motorerna jag haft isär än så länge ^^
det som slits om olje servicen inte skötts är att man nöter ner kammen fortare än normalt
brukar höras ganska väl då de tickar ganska möe om man inte skött oljan i dom
är det en 2.6a du ska skaffa så kör hårt med den och kolla så den inte går upp i temp
då topplocks packnigen är ganska känslig orginal på dom
ska du ha en med fyra så är det en skapligt skottsäker motor
ungefär som en volvo F motor
dock borde du inte köpa någon 1.8 eller en 2.0a grymt slöa och dricker mer soppa än vad 2.3an gör
ska du ha en med puler så är en 16V att rekomendera eller 2.6an
2.3an har 136hk på drygt 1350-1400kg så snabb är den inte