3960
Sök

Akut hjälp Volvo 850 -92 mottages tacksamt

48 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#1
Hallå,
Nu sjunger nog 850n på sista versen skulle jag tro
Åkte hem från Tyskland med ett släp med typ 1000 kg vikt. Plötsligt började bilen att rycka och kändes ganska orkeslös. Åkte i 70 på motorvägen. Väntade lite med att köra intill, men när jag gjorde det stannade samtidigt bilen och jag har sedan dess inte fått igång den mer.
Olja har dessutom kommit upp antingen från påfyllningslocket eller toppen (?)
Fick lite hjälp av en som höll handen över oljepåfyllningen medans jag försökte starta, och han sa att han inte kände något tryck, om nu det kan betyda nånting...

Nån som har någon teori om vad som har hänt och om det är något allvarligt?
Behöver verkligen så snabbt som möjligt få reda på om det är något att lämna in eller inte, annars skrotar jag eller säljer som renoveringsobjekt. Skitbil.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 maj 2009
#2
övertryck i vevhuset.. vevhusvent som sitter igen eller att kolvringarna är dåliga och det kommer ner kompretion i vevhuset

2slow

37 Inlägg
11 maj 2009
#3
Hej gick bilen ihuvudtaget när du slog av den? har du gnista på stiftet? om du har det så låter det som de är bensinpumpen som gjort sitt  lätt som fn att bytta kostar 550 på skruvat.se. siter bak i tanken


Möbelutkörare
358 Inlägg
11 maj 2009
#4
jag säger som azid. övertryck i vevhuset. ett vanligt fel på 850 dån drar mycke släp å andra tyngre saker.
de går att fixa det så motorn går igen.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

48 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#5
Ni tror inte på nåt allvarligt fel alltså?
"Ej sluten vevhusventilation" var det enda felet till ombesiktningen förra veckan som min mek precis fixat... Var nån slang som tydligen inte var sluten så att det rykte därifrån... Men det fixades ju som sagt...
Om det här berodde på övertryck i vevhuset, är det då något enkelt att fixa? Eller kostsamt?
Senast redigerat av CVic (11 maj 2009)

48 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#6
turbogura skrev:
Hej gick bilen ihuvudtaget när du slog av den? har du gnista på stiftet? om du har det så låter det som de är bensinpumpen som gjort sitt  lätt som fn att bytta kostar 550 på skruvat.se. siter bak i tanken

Han ryckte ju som sagt och när jag tog av från motorvägen så var det en ganska kraftig backe, och där stannade han. Tror inte det är soppapumpen, varför skulle han rycka sådär för isåfall? fast vad vet jag... lol

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
11 maj 2009
#7
när pumpen håller på och dör kan den pumpa ojämnt tryck och då rycker det

när man slår på tändingen så ska man höra surret ganska bra
iaf hör jag det på min
så man bör kunna höra pumpen ganska lätt
om inte annat ta loss tanklocket och be någon lyssna när man vrider på tändningen

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#8
Okej, det piper under sätet ett par sekunder precis som vanligt ifall du syftar på det


En kompis säger att vevhusventilationen kan vara igenkletad, och att det går fixa själv, men skulle verkligen inte bilen starta pga det?
Senast redigerat av CVic (11 maj 2009)

40 Inlägg
11 maj 2009
#9
jo den ska starta även om den är igen täppt och man brukar märka när den är eller börjar igen täppt. det byggs alltid upp ett tryck i vevhuset och vevhusventilationen är till för att släppa ut övertrycket men om den är tät så blir trycket för högt och motorn börjar trycka ut trycket ur något annat ställe. t.ex. genom packboxar och det ryker ur oljesticka ganska mkt mm. är motorn sliten så kan det även tryckas förbi kolvringarna och komma in i förbränningrummet, då brukar det alltid ryka lite x-tra ur avgassystemet eller lukta illa. så ta en titt ifall motorn är oljig någonstans vid packboxar och diverse ställen.

och vevhusventilation blir ju inte bara tvär tät, utan den blir ju mer och mer igenkletad.
Senast redigerat av Hoglund_ (11 maj 2009)

livet börjar vid 260

48 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#10
OK.. Ja som sagt så var det ju olja runt påfyllningslocket och så... och rykt från oljestickan har det gjort länge...

Om felet åtgärdas, kan jag då dra släpet de 40 milen eller kommer det hända igen? hmm
Senast redigerat av CVic (11 maj 2009)

48 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#11
Ingen som kan hjälpa mer? sad

Snål gnällspik
402 Inlägg
12 maj 2009
#12
Igensatt vevhusventilation lär ju inte göra så det inte startar. Måste vara något annat fel. (om inte så mycket olja gick ur att den skurit förstås!)  Bränslepumpen, kamaxellägesgivaren är ju vanliga fel på dem.
Har du larm med immobilizer så kan det också krångla.
Luktar det bensin om du står och mal på startmotorn ett tag? I så fall är det inte pumpen.
Förddelarlock och rotor byts ej av volvo så jag antar att de kan vara tvärslut.

Volvo S80 2,9.

48 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#13
Pratade med en mek och beskrev vad som hade hänt och han var inne på att det var kamremmen. Isåfall var det tydligen kört på en 850 och motorbyte enda alternativet.
Han sa att om när man försöker starta den och den låter väldigt "ljust" eller vad han sa, så tyder det på kamremmen, och det är just vad den gör. Eller "ljust"...lite svårt att förklara ljudet...

40 Inlägg
12 maj 2009
#14
om kamremmen har gått av eller hoppat av är ventilerna krökta, då startar bilen absolut inte, du kan göra kompressionsprov på den, och om du inte har några kompressioner så kan de nog vara så. du behöver inte byta hela motorn de är bara onödigt. de lättaste sätten att åtgärda detta är att leta upp ett helt topplock på blocket och bara byta topplock. dom brukar inte vara så dyra, 1500-2000 kanske, och om du kan göra de själv så kommer du undan ganska billigt. lite nya packningar och en ny kamrem behöver du bara. smile

livet börjar vid 260


Sök