2996
Sök

Musik från laptop till bilstereon, hur kopplar man?

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Hejsan, är ny på Garagets forum wink

Jo, min fråga är om det går att koppla in en bärbar dator så man spelar musik via den, till
bilens högtalare.

Som te.x. om jag skulle spela upp en låt på min laptop, finns det något sätt att kopla så det
ljudet hörs ur bilens högtalare?

Om någon skulle kunna göra en "guide" eller liknande för detta skulle det vara grymt bra, och jag
skulle vara evigt tacksam!

Jag vill ha en laptop där handsfacket är i bilen, och spela upp musik från laptopen till bilens högtalare wink
Tackar!

Nybörjare när det kommer till bilar :)

Random Hero
4 047 Inlägg
12 maj 2009
ja köp en aux adapter, me 2 rca i ena änden o en 3.5mm hörlursplugg i andra änden. din stereo måste då förstås ha aux in

Dog food lid. Backwards

174 Inlägg
12 maj 2009
skaffa en stereo med AUX uttag så borde det gå ganska smidigt? smile

1 534 Inlägg
12 maj 2009
Klart det fungerar!
men jag antar att man måste låta den spela via stereon
att man kopplar in den i stereon och styr stereon med datorn

Jag vet att det fungerar men jag låter någon som kan mer än mig om ämnet svara hmm  tongue

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Grymt! smile
Tack för så snabba svar!
Tänkte inte på det tongue trodde de skulle vara svårare än så wink

Tack så mycket!

4 767 Inlägg
12 maj 2009
Välkommen till garaget.org!

Redigerade din rubrik, vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Mvh
Erick smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
ewrs skrev:
Skulle väl vara från högtalarutgången på datorn till stereons lågnivå (finns väl såna ingångar?), eller om du har en ingång på framsidan.

Men tänk på att en laptop endast är tänkt som en dator on the move - när den är avstängd. Ett ordentligt gupp och du kan i värsta fall ha en trasig hårddisk. smile

Ja, sant, men jag kommer "bygga fast den", så det ska nog gå fin fint! smile

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Erick skrev:
Välkommen till garaget.org!

Redigerade din rubrik, vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Mvh
Erick smile

Tack Erick! big_smile

4 693 Inlägg
12 maj 2009
XombeR skrev:
ewrs skrev:
Skulle väl vara från högtalarutgången på datorn till stereons lågnivå (finns väl såna ingångar?), eller om du har en ingång på framsidan.

Men tänk på att en laptop endast är tänkt som en dator on the move - när den är avstängd. Ett ordentligt gupp och du kan i värsta fall ha en trasig hårddisk. smile

Ja, sant, men jag kommer "bygga fast den", så det ska nog gå fin fint! smile

Ju hårdare den sitter fast i bilen, desto hårdare stöt får den vid tex ett gupp. Har någon den där emot i knät så tas stöten upp till viss del.

Om du har en kopp kaffe i handen när du kör så är det inte säkert att du spiller i ett gupp, men har du den monterad så kan du ge dig på att det skvimpar ut.

Tänk på det när du monterar datorn.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2009
Om du har ett AUX-uttag i bilen så är det ju som sagt enkelt fixat med en kabel, men om du inte har det så finns ju tex FM-sändare. Ger inget perfekt ljud men det låter iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

man kan bara inte sluta älska cheva
57 Inlägg
15 maj 2009
ska allt va ett sky helvetes gupp om HDD ska lägga av pga de=)

Illustratör
826 Inlägg
15 maj 2009
Kulla89 skrev:
ska allt va ett sky helvetes gupp om HDD ska lägga av pga de=)

Det handlar inte om ett gupp utan konstanta vibrationer av bilkörningen..  En bra upphängning är nödvändigt, annars är risken stor disken pajjar efter ett tag..

Tänker...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 maj 2009
I call myt på det "faktum" att hd´s skulle pajja av att sitta i en bil, har kört iaf 3 st bildatorer och ett antal laptops, har bott på landet med idiotvägar och kört bilar som varit tokstumma.
Inget har pajjat åt mig, nu säger jag inte att den inte kan pajja, men många lite nya diskar klarar ett fall ifrån 30-40 cm utan att gå sönder, och det ska mycket till innan dom krafterna gör sig gällande i en bil.

Sen har dom flesta nya laptops dels stötskyddade upphängning av diskarna, plus ett gyro som gör att disken stängs av när det skakar för mycket, är man orolig så är det väl bara att satsa på flashdiskar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Problemet är ju om det vibrerar när disken snurrar, då blir det fina små repor i skivorna av läsarmen och blir dom nog många och djupa så blir till slut disken oläsbar. När jag sen bygger bildator så blir det med flashdisk, helt klart. Då slipper man oroa sig för diskkrasch när man kör iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

77 Inlägg
15 maj 2009
Du har några problem med det!

1.stötar för hårddisken
2.ström till datan (batteriet lär ta slut)
3.få ljudet till stereon
4.ska du kunna ta lös datan??

1.du ska typ hoppa med bilen om hårddisken ska gå sönder
2.tror att det ska finnas adapter som du kan koppla in så laddar den!
3.det är bara att ha en aux kabel som är högtalar plugg på sen att du har en aux in gång på stereon i bilen
4.det kan ju vara bra att kunna ta in datan om du ska kunna byta musik osv

Elektriker
40 Inlägg
15 maj 2009
det finns väll 12v - 230v adapter om jag inte minns fel! ska väll orka hålla igång.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=79121
Senast redigerat av J-Johansson (15 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
JoJJ3Wikstrom skrev:
Du har några problem med det!

1.stötar för hårddisken...

...1.du ska typ hoppa med bilen om hårddisken ska gå sönder...

Om man har otur så räcker det med mindre än så för att disken ska ta stryk. Om man vet vilka små toleranser det är i en disk så förstår man. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 749 Inlägg
15 maj 2009
Du kanske har bluetooth på laptopen, då finns det bilstereo med bluetooth.
Då blir det lika enkelt som med en fm sändare och du slipper sladdar.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök