3461
Sök

Generatorfel ? 318is e36, hela bilen "blinkar"

10 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej. Har något fel på bilen. Den blinkar hela tiden i alla lampor när jag kör. Inget blink som tänds och slocknar utan det lyser svagt/normalt i takt med tomgång kan man säga. Detta händer oftast då jag kör i stan men ibland också då jag kör längre sträckor. Spelar ingen roll om jag kör med basarna på. Men det kanske blir lite värre då. Felet kan också ibland märkas på bilens gång, ibland rycker det om jag kör sakta, i samma takt som lamporna blinkar. Tänkte om det kunde ha med generator-kolen o göra?

Någon som kan ha en aning om vad som är fel?
Är det svårt att byta kolen om det är dom som spökar?
Har inte bosch generator i bilen, det var något annat märke.

Tacksam för svar smile

MVH


21 761 Inlägg
12 maj 2009
#2
Det kan även vara diodbryggan inuti generatorn som är dålig, du bör nog höra med en bilelektrisk verkstad tror jag. Någon mer insatt får ge råd.

dARKiE
5 031 Inlägg
12 maj 2009
#3
Garanterat Generatorn.

Hände mig för 4 veckor sen med min egna bmw.

Du har säkerligen en generator med märket Valeo om det inte är bosh.
Kolen är inte svåra att byta kostar 20kr i inköpt och tar ca 15min, (när man vet var alla skruvar till locket på generatorn sitter).

Om du går in på min profil och sedan trycker på min projekttråd och klickar till sidan 34, Så har jag för mig det står hur jag gjorde också.

*Edit*
Här har du meckartips också http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=92

mvh skog
Senast redigerat av Darkie (12 maj 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

10 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#4
Tack för ett bra svar! Jepp jag har valeo, glömde av namnet bara. Men har hört att det är svårare att byta kol i en valeo än i en bosch?


46 Inlägg
13 maj 2009
#5
det är ganska lätt att byta i en valeo, morsans 318 e36 har en sådan. och jag bytte laddningsregulatorn (kolen) i den då den bettede sig som du beskrev


dARKiE
5 031 Inlägg
15 maj 2009
#6
Fransson778 skrev:
Tack för ett bra svar! Jepp jag har valeo, glömde av namnet bara. Men har hört att det är svårare att byta kol i en valeo än i en bosch?

Det är inte svårare än någon annan generator.

Kan även tipsa om att "mäta" så den inte laddar över 15volt efter kolbytet.
Men bil började flimra i halvljuset och alla lampor följde tomgången efter kolbytet, då visade det sig att bilen plötsligt laddade för mycket (avbröt inte laddningen när batteriet var fullt) så den bara pressade på med mer. Det är inte så bra för databoxar osv. Så fick även byta laddningsregulatorn.

Nu var det bara ett tips att kolla upp så du inte förstår nån bil elektronik, (tror ju inte du får samma symptom som just jag fick men ändå).


När jag bytade kolet i generatorn, så hade jag en lödtång. Lite lödfett (för bättre fästande) och lödtenn.
Värmde bort det gamla kolet. Filade lite på nya kolet så dem gick lätt och passade perfekt i hållaren (köpte universal kol). Lödade fast det nya med en liten prick av lödtenn i "fästbrickan" Sen monterade jag tebaks allt. Så det är inte så svårt. Lite pilligt dock. : )

/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

10 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#7
Okej då ska jag hålla ett öga på laddningen. Tack för hjälpen Skog! Ska sätta igång med det där snart.
Sen ska jag lägga upp bilen här på garaget. smile



Sök