2766
Sök

Sportluftsfilter

8 Inlägg
17 juni 2005
Trådstartare
Hej har köppt ett kn filter till min volvo s40 t4 00 och nu tänkte jag bygga en låda som ska sitta runt och hålla bort varm luften. Men jag har inga mått är det någon som har det mvh eddie

47 Inlägg
17 juni 2005
kolla på K&N:s hemsida ?
Senast redigerat av dhaniz (17 juni 2005)

95 Inlägg
17 juni 2005
Du kanske skulle ta fram måttstocken/skjutmåttet...

12 086 Inlägg
19 juni 2005
O så heter det inte sportluftsfilter.. det är inte luften som är sportig!smile

388 Inlägg
20 juni 2005
BSR säljer avskärmingsplåt till öppna filter annars.......Du kan även kika in på www.x40nordic.com där kan du få svar på allt om S/V40 bilar :-)

222 Inlägg
23 juni 2005
Hej!

Skippa "Sportluftfiltret" om du har en luftmassemätare, det gör ingen nytta då!!!  *veta*

Hellre chips än sex på festival!!!!

10 287 Inlägg
23 juni 2005
Att nyttan skulle vara avhängig av huruvida sprutet har luftmassemätare, luftmängdsmätare eller är map-styrt är inte sant.
I huvudsak finns två problem att beakta.
1: Många bilars luftburkar klarar, med lågt difftryckfall, av att leverera luft till betydligt mer än orginal antal hkr. Dessutom så brukar orginal luftburk tillse att luften konditioneras på ett vettigt sätt. kall/varm beroende på driftsförutsättningar.
2: Luftmassemätare än känsliga för icke laminär strömning då dom i sådana fall kommer att ge en signal till sprutet som efter integrering ger fel värde på luftmassa. Många "sportluftfilter" och det sätt dom appliceras på ger tyvärr sådana problem.

Så ofta är det iofs så att "sportluftfilter" ger märkliga resultat på bilar med luftmassemätare men att dom gör ingen nytta är att extrapolera rätt friskt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

222 Inlägg
23 juni 2005
Ok, men jag precis idag fått veta att mitt K&N filter absolut inte passar min kärra, det blir helt enketl för varm luft som sugs in.......
Vad ska jag göra då?
Om jag skulle vilja behålla sportfiltret, vad kan jag göra för att förbättra luftinsuget?

10 287 Inlägg
23 juni 2005
Om du nödvändigtsvis vill ha sportluftfilter, sätt det i en box som tar kall luft via slang eller hål.
Tänk dock på att om man har luftmassemätare så är tumregeln för laminär strömning att det krävs rakt rör med längd på minst 1.5 gånger rördiametern mellan AMM och ev böj före ett luftfilter.
Vid montage direkt mot AMM så får man fråga leverantören av filtret i vad mån dom kan garantera laminär strömning ut från filtret.

Mvh
Göran

Angelicque skrev:
Ok, men jag precis idag fått veta att mitt K&N filter absolut inte passar min kärra, det blir helt enketl för varm luft som sugs in.......
Vad ska jag göra då?
Om jag skulle vilja behålla sportfiltret, vad kan jag göra för att förbättra luftinsuget?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

222 Inlägg
23 juni 2005
Tack för Ditt svar.
Ska verkligen fundera över om jag ska behålla sportfiltret eller byta till original igen.......
Jag är med på vad Du menar  :-)

hälsningar
Angelicque

4 Inlägg
23 juni 2005
En annan fråga på luftfilter.
En jag pratade med sa att det skulle användas nån olja när man tvättar ur sitt filter. Någon som vet vad han pratade om?

Sök