Att nyttan skulle vara avhängig av huruvida sprutet har luftmassemätare, luftmängdsmätare eller är map-styrt är inte sant.
I huvudsak finns två problem att beakta.
1: Många bilars luftburkar klarar, med lågt difftryckfall, av att leverera luft till betydligt mer än orginal antal hkr. Dessutom så brukar orginal luftburk tillse att luften konditioneras på ett vettigt sätt. kall/varm beroende på driftsförutsättningar.
2: Luftmassemätare än känsliga för icke laminär strömning då dom i sådana fall kommer att ge en signal till sprutet som efter integrering ger fel värde på luftmassa. Många "sportluftfilter" och det sätt dom appliceras på ger tyvärr sådana problem.
Så ofta är det iofs så att "sportluftfilter" ger märkliga resultat på bilar med luftmassemätare men att dom gör ingen nytta är att extrapolera rätt friskt.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI